Moms på reseersättning

149
Är det moms på reseersättning då jag fakturerar denna??
507
1
I vilket sammanhang ska du fakturera reseersättning?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
149
I samband med att jag fakturerar kunden för en tjänst. [br] [br]Även reseersättning då tjänsten är gratis dvs. enbart reseersättning skall betalas..
507
1
Jag tror att du ska lägga på moms. Dock lite klurigt detta. Någon annan får gärna bekräfta också. [br] [br]Enligt skatteverket är det [u]inte[/u] moms på dessa saker: [br] [br]-sjukvård, tandvård och social omsorg [br]-grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet [br]-bank- och finansieringstjänster [br]-försäkringstjänster [br]-artistgage [br]-studieförbundens studiecirklar [br]-läkemedel som lämnas ut mot recept eller säljs till sjukhus [br]-skepp för yrkesmässig sjöfart [br]-tjänster som avser framställning av medlemsblad och personaltidningar m.m. [br]-lotteri, vadhållning och spel [br]-köp och hyra av fastighet (se även Frivillig skattskyldighet) [br]-konstverk som konstnären eller dennes dödsbo säljer själv om försäljningen är högst 300 000 kr under ett beskattningsår.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
46
[quote="dave.hugo"]I samband med att jag fakturerar kunden för en tjänst. [br] [br]Även reseersättning då tjänsten är gratis dvs. enbart reseersättning skall betalas..[/quote] [br]Ja, allt du fakturerar kunden ska du lägga på 25 % moms. Det spelar ingen roll om det är arbete, material, utlägg för resor, reseersättning eller milersättning. [br]Även t ex tågresor som du själv betalt 6 % moms på skall du fakturera med 25 % moms. [br]Klippt från Skatteverkets momsbrochyr: [br]"Den generella skattesatsen är 25 procent. För nedan [br]uppräknade varor och tjänster är skattesatsen 12 eller [br]6 procent. Vilken skattesats du ska använda beror på [br]vad du tillhandahåller din kund. Det spelar ingen roll [br]vilken moms du själv fått betala för en vara eller en [br]tjänst. Som konsult ska du ta ut 25 procent moms på [br]hela priset trots att ersättning för resor ingår och du [br]själv har betalat 6 procent på resorna." [br] [br]/ TT

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.