kostnad för mobilsamtal?

48
Tjena!

Vet att här finns många med järnkoll på bokföringen så jag provar med denna fråga:

Har ett nystartat aktiebolag och så här i början har det blivit många telefonsamtal med min privata mobiltelefon som jag egentligen vill att företaget ska stå för och ta upp som kostnad.
Går detta att lösa? Kan jag exempelvis ta ut en specad faktura och "ringa in" de samtal jag gjort i tjänsten. Hur löser jag det bokföringsmässigt?

Tacksam för svar!
Delpero
1324
2
Om du tar ut samtalspecen och markerar dom samtal som är i tjänsten så kan du sedan summera kostnaden för dessa. Antar att priset står för varje samtal. [br][br]Sedan bokför du dessa samtal. Glöm inte att också bokföra momsen = 25% av dom markerade samtalen. [br][br]Hans[br]
193
;) Hej Delpero, det är av flera skäl praktiskt att ha två mobiltelefoner som företagare - en privat och en på företaget. Mobilen på företaget stänger du helt sonika av när arbetsdagen är slut. Genom den privata mobilen kan du bli nådd av familj, vänner och dylikt.[br][br]Skönt att slippa allt administrativt krångel, även om du kan göra som hforman beskrev.[br][br] :vissla Nackdelen är väl kostnaden...  :blink[br][br]Två mobiler är även praktiskt om du skulle hamna under lupp hos SKV, för detta accepterar de efter vad jag hört.
2066
2
Stänga av mobilen??? Det har inte hänt sedan slutet av 90-talet, förutom under möten och vissa resor där det inte finns mobiltäckning :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Du får dock bara ta den specifika kostnaden för samtalet, alltså du får ej ta ut del av abonemangskostnad eller liknande, eller faktureringskostnad.
48
Tack för era bra svar!
101
Hej Delpero![br][br]Finns en möjlighet till.[br][br]En del operatörer har en lösning där du kan dela din faktura. När du slutar jobbet slår du in en "kod" vilket gör att du blir debiterad privat och när du börjar jobbet dagen efter kopplar du bort detta och du debiteras på ditt företag. Det innebär att du fvå separata fakturor och slipper krångel med att sitta och gå igenom specifikationer.  :P[br][br]Tror att detta kan vara en lösning för dig om du bara vill ha en mobil.[br][br]//Marta

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.