Reseavdrag igen

11
Om man har enskild firma och bokför enl. kontantmetoden och skall dra av för tjänsteresor med egen bil, kan man göra så här?  (Visma enskild firma)

Egen insättning (Resor tjänst 2008-04 78,8mil)  belopp 1458kr

Sedan är det ok att plocka ut direkt med
Eget uttag 1458kr


2066
2
Det ser inte rätt ut. 1458-1458=0, då har du ju inte uppnått någonting alls. Drar man inte av det nånstans i deklarationen tillsammans med övriga kostnader man haft privat i en enskild firma?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
11
Kollade SKV 282 utgåva 2, Bokföring, bokslut och deklaration, del 1[br]sid 18[br][br]28/11 Berit använder sin privata bil för[br]att leverera gardinuppsättningarna.[br]Hon använder Skatteverkets schablon[br]för milersättning och tar upp kostnaden[br]till 180.[br]Hon skriver 180 på övriga inköp (+)[br]och på Eget kapital (+)
2066
2
Personligen hade jag ju helt klart valt att lägga det mot skattefri reseersättning istället för övriga inköp, men resultatet blir ju det samma. Bra att få reda på vad som gäller för enskild firma också.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Som alla nämner så skall det bokföras på ett normalt inköpskonto. Kanske naturligt ett konto under 5600 "personbilskostnader"[br]Men då man i deklarationen på blankett NE skall notera hur mycket man dragit av så är det bra att lägga detta på ett separat konto. [br]I "Bas2007(K1)-Enskild näringsidkare" finns 5618 "Schablonmässig milkostnad privat personbil". [br] [br]Hans[br]
28
Jag frågade min revisor om hur jag ska göra för ersättning för bilresor.[br][br]1. Skapa verifikation för resan, Hur långt jag reste, Varför o.s.v.[br]2. Bokfördes sedan som kostnad på konto 5810 (Reseersättning).[br][br]Jag har gjort en mall (som worddokument, som bild & som PSD (photoshopdokument) Den ligger uppe på bloggen[br][url=http://www.alisso.se/resersattning-reseersattning-milersattning-2010-mall/]http://www.alisso.se/resersattning-reseersattning-milersattning-2010-mall/[br][/url][br][br]Ladda gärna ner och använd som verifikation :)[br]
www.bunko.se - Träffa nya vänner www.hyrakontorsplats.nu - Hyr ut kontorsplats www.massagemotorn.se - Hitta massör www.hälsoreseguiden.se - Åka på hälsoresa? www.gratisikoner.se www.victoriawagman.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.