Bokföring av utlägg för kundsräkning

19
Har en fråga angående bokföring av utlägg för kunds räkning.

Ex.:

Jag köper in tapeter för 400:- och betalar med mitt företags kreditkort.

Kunden ska betala igen mig hela summan på 400:- och detta fakturerar jag kunden som vill att det står uppspecat på fakturan.

Hur bokför man detta på smidigaste sätt?

Ska man bokföra köpet först som vanligt med ingående moms samt förbrukningsmaterial eller skall man göra någon typ av kundfordran som man sedan stryker när man får pengarna? Jag vill ju att in och utgående moms skall gå på ett ut. Vill också att beloppet bara ska bli insatt på mitt konto utan att det räknas som försäljning av tjänst etc. som man måste skatta för. Vad gör man i det läget?

MVH
2066
2
Absolut enklast, bokför det som inköp (4010), och sen som vanlig försäljning. Lägger du inte på något på priset går det jämt upp och du får ingen vinst att skatta på.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
19
Okej! [br][br]Tack för ett snabbt svar! Du menar alltså att jag bokför inköpet:[br][br]- 320 :- förbrukningsmaterial [br]- 80:- ingående moms [br][br]och på fakturan anger jag 400:-[br][br]Sedan när pengarna kommit in bokför jag: [br]- 320:- [br]- 80:- utgående moms.[br][br]När jag bokför att pengarna kommit in, vilket konto ska jag då bokföra 320:- på eftersom det inte är försäljning av tjänst eller liknande... [br][br]/ Andreas[br]
2066
2
Inte förbrukningsmaterial, inköp varor / försäljning varor. Vanligtvis konto 4010 och 3056 eller något annat däromkring.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
720
När man bokför utlägg på detta viset måste man vara meveten om att et TB som bolaget kommer att visa inte stämmer med verkligheten. Är utläggen små i relation till omsättningen så spelar det kanske inte så stor eller om man inte jobbar i "känsliga" brancher.[br][br]Men om branchens snitt TB ligger på 50% och jag bara kommer upp i 20% så skapar det naturligtvis frågetecken hos de som tittar på min resultaträkning.[br][br]Alternativet är att bara boka dessa 400 som en fordran på kunden och när man sedan lägger på beloppet på fakturan så krediterar man fordran. Det ger visserligen ett behov av att vara väldigt noggran i sin bokföring och med sina transaktioner men ger å andra sidan en resultaträkning helt opåverkad av kostnader som egentligen inte är ens egna.
19
Hej igen! [br][br]Vad menar du med bolagets TB? [br][br]/ Andreas
589
1
TB =  Täckningsbidrag.
19
Okej... [br][br]Är fortfarande förvirrad i denna fråga.. [br][br]Första steget, vid köpet är jag med på men sedan då.. i och med att det skall in på ett ej vinstgivande konto. [br][br]Vid köpet:[br]- 320:- (4010 inköp varor eller liknande som någon skrev) (Debet)[br]- 80:- ingående moms (Debet)[br]- 400:- bank/kassa (Kredit)[br][br]När jag skickar fakturan anger jag:[br][br]- 400:- (Kundfordran) (Debet)[br]- 80:- utgående moms (Kredit)[br]- 320:- (Vilket konto ska det vara här, det är ju inte t.ex. försäljning av tjänst...och ska inte in på ett vinstpåverkande konto. 4010 igen?)[br][br]Sedan när pengarna kommit in bokför jag:[br]- 400:- bank/kassa (Debet)[br]- 400:- Kundfordran (Kredit)[br][br]Kan någon förklara så att det blir rätt, tror att det är ganska logiskt men känner mig aningen förvirrad.[br][br]/ Andreas[br]
1324
2
[quote author=AndreasT link=topic=3866.msg18216#msg18216 date=1210591878][br]Okej... [br][br]Är fortfarande förvirrad i denna fråga.. [br][br]Första steget, vid köpet är jag med på men sedan då.. i och med att det skall in på ett ej vinstgivande konto. [br][br]Vid köpet:[br]- 320:- (4010 inköp varor eller liknande som någon skrev) (Debet)[br]- 80:- ingående moms (Debet)[br]- 400:- bank/kassa (Kredit)[br][br]När jag skickar fakturan anger jag:[br][br]- 400:- (Kundfordran) (Debet)[br]- 80:- utgående moms (Kredit)[br]- 320:- (Vilket konto ska det vara här, det är ju inte t.ex. försäljning av tjänst...och ska inte in på ett vinstpåverkande konto. 4010 igen?)[br][br]Sedan när pengarna kommit in bokför jag:[br]- 400:- bank/kassa (Debet)[br]- 400:- Kundfordran (Kredit)[br][br]Kan någon förklara så att det blir rätt, tror att det är ganska logiskt men känner mig aningen förvirrad.[br][br]/ Andreas[br][br][/quote][br][br]Eftersom företagets vinst beräknas på intäkter minus utgifter så kan du lägga det hela på normala 40xx och 3xxx konton. [br][br]Du bokför altså dom 320:- på debit 4010 som någon skrev.[br][br]Sedan bokför du försäljningen på 320:- på kredit  3051 (försäljning av momspliktiga varor 25%) [br][br]Slutet i dit bokslut är att posterna på dessa konton tar ut varandra och du betalar ingen skatt i slutändan. [br]Och vad gäller TB tror jag inte det är så noga för dig. Hade det varit ett aktiebolag som haft aktier på börsen så kanske någon aktieanalytiker varit interreserad av detta värde. Men då antar jag att detta bolag haft ekonomipersonal och inte frågat denna typ av frågor på ett forum. [br][br]Hans[br]
19
Vad bra! [br][br]Jag börjar så så får jag ta en extra koll vid deklarationen (tänkte ta hjälp av en revisor då). Det känns som det viktiga är att man försöker göra så korrekt som möjligt och är det lite fel är det bättre än om man inte redovisat alls. [br][br]/ andreas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.