vilka konton för mobilräkning och internetabb.räkning

9
Hej,



Jag kunde tyvärr inte hitta hur man söker i forumet så ni får ursäkta ifall det här redan varit uppe tidigare.



Jag ska lägga 80% av min mobilräkning och internetabbonemangsräkning på firman. Bokför man 100% och drar av det privata användandet eller bokför man bara 80% och skriver in en kommentar om att det bara är 80%?



Jag använder BAS2005, konto 6212 passar utmärkt för mobilräkningen men är det 6230(Datakommunikation) som gäller för internetabbonemangsräkningen?





smyger in en liten fråga till, hittar konton för tidningsprenumerationer. Får jag som enskild näringsidkare lägga tidningsprenumerationer på firman (givet att de är relevanta tidningar för firman)?
488
Jag skulle nog ha bokfört 80 % bara och skrivit en kommentar om anledningen. [br] [br]Konto 6230 är utmärkt till internetabonnemanget. [br] [br]Om det verkligen är en branschtidning skulle jag nog våga bokföra den på firman. Däremot vet jag t.ex. en som fick bakläxa av Skatteverket när han hade låtit företaget betala Vi Bilägare med motiveringen att företaget ägde tjänstebilar. Han blev i efterhand taxerad för löneförmån när Skatteverket hade gjort revision.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.