Bokföra nästa års försäkring.

17
Hej



Jag har en försäkringsfaktura som gäller för 2006. Den ska vara betald 2006-01-01.

Hur bokför jag denna faktura så att den blir bokförd 2006 och inte 2005?



Kan man bokföra en faktura 2006 utan att man avslutat räkneskapsåret 2005?





Jag jobbar i SPCS.



//Johan
507
1
Det beror lite på vilken metod du kör. [br] [br]Krö du bokslutsmetoden eller kontantmetoden?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
17
Jadu..vad är skillnaden mellan dessa? [br] [br]Jag vet inte vad min metod heter.... [br] [br]/J
41
Hej, [br] [br]Du bokför försäkringspremien på konto 1730 "förutbetalda försäkringspremier". [br] [br]Hälsningar [br] [br]Åsa
720
[quote="danne"]Det beror lite på vilken metod du kör. [br] [br]Kör du bokslutsmetoden eller kontantmetoden?[/quote] [br] [br]I detta fall spelar det ingen roll vilken metod man bokför enligt. Vid bokslutsdagen ska alla fakturor (både ut och in) bokföras även de som inte är betalda.
17
Jag använder mig av kontantmetoden....
488
På 2005 bokför du: Debet 1730 (förutbetalda försäkringspremier), kredit 1940 eller vilket konto du använder när du betalar. [br] [br]På 2006 bokför du: Debet 6310 (försäkringspremier), kredit 1730 (samma belopp som 2005). Bifoga gärna en kopia av fakturan även vid verifikationen 2006; det underlättar i framtiden när du försöker komma ihåg vad det där var för en bokning.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.