Hur kreditera del av faktura

21
Hur gör jag:

Jag fakturerade en kund idag, men en av posterna blev för stor.

Hur ska jag kreditera?

Skickar jag först en kreditering på hela beloppet (för den posten), och därefter en extra faktura (för den posten)?

Krediterar jag hela fakturan, och gör sedan en helt ny?

Eller krediterar jag den posten, och fakturerar korrekt summa på samma gång (samma dokument)?

2066
2
Om du inte redan skickat fakturan kan du bara rätta det och skicka en ny.[br]Annars är det lättast att bara kreditera det som blev fel, dvs minskningen av den posten.[br][br]Ex. kunden ska betala 94 kr, du har fakturerat 100. Du skickar då en kredit på 6 kr och kunden betalar in sina 94.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Jag brukar kolla om kunden lagt in fakturan i bokföringen. Är den ej bokförd ber jag de slänga den. Och då krediterar jag hela och gör en ny. Om den är bokförd så skickar jag en kredit på beloppet som skall krediteras, och här brukar jag skriva vilken faktura den krediterar. [br]
589
1
Tänk på att om du skickat fakturan och sedan ber kunden makulera den, men du har hunnit skicka fler fakturor efter det, så kan du inte bara slänga fakturan i din bokföring. Om du slänger fakturan får du ett avbrott i fakturanummerserien, vilket är ett (litet, men ändock) brott mot bokföringslagen. [br][br]Spara alltså den felaktiga fakturan, även om du inte bokför den.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.