Hur ska jag fylla i? -och hur räknar jag ut?

64
Jag ska nu i veckan ansöka om F/A-skatt för en enskild firma med förenklat årsbokslut, bokslutsmetoden samt momsregistrerad (årsredovisning). Jag tänkte göra detta på företagsregistrering.se

Problemet är att jag inte har blankaste aningen om hur det första räkenskapsåret kommer gå (förutom ett jobb i augusti). Därför kan jag omöjligtvis fylla i nånting som ens kan kallas för "preliminär" uträkning. Hur ska jag göra när jag verkligen inte vet hur stor omsättningen kommer bli (dock inte högre än 200.000 kr)?

Fråga 2 är hur jag räknar ut vad som är egenavgifter, företagets vinst, inkomstskatt etc.?
Låt oss säga att jag har fått in pengar från en kunds betalda faktura. Fakturan var 10 000 :- inkl. moms.

Först dras momsen = 10 000 - 25% = 8000kr (alltså 25% av 8000)
Sen gör jag ett schablonavdrag = 8000 - 25% = 6000kr
Sen drar drar jag inkomstskatten = 6000 - 32% = 4080kr

Stämmer verkligen detta? Det känns som jag får ut väldigt lite egna pengar vid en brutto på 10 000 inkl moms...

Har läst sönder mina ögon på dåligt formulerade och krångligt upplagda skatteverksblanketter så det är därför jag frågar detta.


EDIT: Läste runt på forumet och oops, det där med schablonen var helt fel.

Så, en ny uträkning...

Moms: 10 000 - 20% = 8000kr
Schablon: 8000 - 25% = [8000kr - 2000kr] = 6000kr

6000kr
Egenavgifter 31% = 1860kr
Kommunalskatt 32,2% = 1932kr
Summa = 3792kr
+ Schablon = 5792kr

Egna pengar = 5792kr?

tog hjälp av denna tråd... men jag vet ju inte om han heller gjorde rätt...?
http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,655.msg2505/#msg2505
64
Ingen som kan ge något svar? Sitter liksom på den röda knappen...
1324
2
Uträkningen först. [br][br]Du faktuererar 8000:- + moms och momsen går till staten. Jag tycker du skall sluta prata inkomster med moms. Utan du fakturerar 8000:- + moms. Och vad gäller momsen är de bara en mellanhand för staten att ta in momsen. [br] [br]Schablon ger dig en beskattningsbar inkomst (=deklarerad vinst). [br]På denna betalat du ca 31 % egenavg. 1860:_ [br]Du betalar sedan kommunalskatten. 1932:-[br][br]Så vad du har kvar är 8000 minus 1860 minus 1932 = 4208:- som du får i fickan. [br][br]Detta är egentligen inte 100% rätt utan som alla löntagare så finns det ju jobbavdrag och grundavdrag så man betalar ju inte kommunalskatten rakt av.  På samma sätt om man har en hög inkomst så blir det ju även statsskatt på denna summa. [br]Men har man sidoinkomster från ex ett arbete eller andra saker så kommer ju dessa avdrag att "ätas upp" där. [br][br]Sedan kommer ju detta med vad du skall fylla i. För det första. så är detta en prel beräkning. Du kan när du vill skicka in en ny perliminär beräkning. Och som ny företagare är detta mycket vanligt. Så du får nog försöka att "hitta" vad du tror iallafall. [br]Sedan om du registrerar nu så antar jag att du sätter förlängt räkenskapsår. Och då betalar du inte f-skatt innan feb 2009. Så du hinner nog ha ett bättre hum då. [br][br]Sedan skulle jag nog inte köra årsmoms längre. I början har man ju endel utgifter och då är det ju bättre att betala verklig moms som man då får tillbaks under året. Och om man sköter bokföring hyggligt borde inte att skicka in 4 ggr per år vara så jobbigt. Men ok det är bara vad jag tycker. [br][br]Hans
64
Uträkningen...[br][br]Det du menar är att man först drar av 25% som schablon (dvs 8000 - 2000 = 6000kr). [br]Sedan räknar man ut egenavgifter och skatt från dessa 6000kr? Uppgifterna man får ut drar man sedan av från det fulla beloppet 8000?[br]Har jag förstått detta rätt?[br][br]Grundavdraget handlar väl enbart om att man under ett år, baserad på den totala omsättningen av personekonomin, räknar bort en viss summa som inte beskattas medan resten beskattas? Är det inte så att om man skiter i att tänka på grundavdraget så får man ändå skatteåterbäring på den summan? = man förlorar inget[br][br]Jobbavdraget är väl ganska nytt, hur går det till?[br][br]Vid vilken summa och hur räknar jag ut statskatt?[br][br][br][br][br]Ifyllnaden...[br][br]Jag har använt mig av Mamut's affärsplan och jag skulle kunna utgå från den preliminära likviditetsbudget jag gjorde där för att få fram en preliminär summa till den preliminära deklaration (vad preliminärt allt blir  :blink ).[br][br]Betyder betalningen av F-skatt i februari att jag endast arbetar på nu och bokför alla inbetalningar och utgifter men har kvar skatte- och egenavgiftsumman på företagskontot för att sedan betala den då?[br][br]Sen har mitt företag inte speciellt mycket utgifter i början då jag har kontoret i hemmet och utför tjänster med utrustning jag redan äger. Största investeringen kommer preliminärt i april / maj nästa år.
1324
2
[quote author=Glazarus link=topic=4085.msg19119#msg19119 date=1216205296][br]Uträkningen...[br][br]Det du menar är att man först drar av 25% som schablon (dvs 8000 - 2000 = 6000kr). [br]Sedan räknar man ut egenavgifter och skatt från dessa 6000kr? Uppgifterna man får ut drar man sedan av från det fulla beloppet 8000?[br]Har jag förstått detta rätt?[br][br]Grundavdraget handlar väl enbart om att man under ett år, baserad på den totala omsättningen av personekonomin, räknar bort en viss summa som inte beskattas medan resten beskattas? Är det inte så att om man skiter i att tänka på grundavdraget så får man ändå skatteåterbäring på den summan? = man förlorar inget[br][br]Jobbavdraget är väl ganska nytt, hur går det till?[br][br]Vid vilken summa och hur räknar jag ut statskatt?[br][br][/quote][br][br]Jo du har fattat OK. [br]Anledningen är att man vill ha fram samma beräkningssätt som för vanliga löntagare. [br]Om man har ett vanligt jobb betalat man ju a-skatt på lönen. [br]Dessutom betalar arbetsgivaren arbetsgivaravg (32,42%) på lönen. [br][br]Och i dessa fall räknar man ju % på den lön som man har. [br][br]För att få motsvarande siffror för en företagare så gör man ett matematikst avdrag för schablonavdraget. Och på denna summa räknar man sedan egenavg och vanlig a-skatt. [br]Så i exemplet ovan kan summan 6000:- anses som "lön" i jämförelsen.  [br]Varför drar man då 25%. Jo 25% på 8000:- är nästan samma som 30,71% på 6000:- och den lilla diff som uppkommer justeras nästa år i deklarationen (färdigifyllt om du deklarerar på nätet) . [br][br]Du har helt rätt vad gäller grundavdraget. [br]Jobbskatteavdraget är ju vår "eminenta" alliansregerings inslag för att öka viljan till att arbeta. Och detta är ju på samma sätt. En justering av skatten som skatteverkets datorer gör och har du betalt för mycket får du tillbaks på skatten året efter. [br]Om man har ex starta egetbidrag så blir det inget jobbskattevadrag, sjukpenning osv på detta. [br][br]Statsskatt börjar du betala om din totala "lön" uppgår till 340 900:-. Då blir det 20% på summan över värdet. Och vid 507 100:- blir det 5% till på summan över. Med totala lön menar jag lön av arbete + "lön" enligt ovan från företaget + bidrag + ev privata pensionsförsäkringar som är beskattningsbara osv.  [br][br]Hans
64
Ah, tack så jättemycket för hjälpen! Nu har jag äntligen fattat vad det där schablonavdraget egentligen är. Känns som när det blivit fint väder efter åska och den tunga luften blir lätt att andas... ungefär som just nu utanför fönstret  :D[br][br][br]Men då betalas inte statsskatten förän vid årets slut? Eftersom man inte vet om omsättningen överstiger 340 900 :-[br]Det är alltså inget jag behöver ha koll på varje gång jag får in pengar från en faktura och räknar ut hur mycket skatt som ska betalas den månaden.[br][br]...för visst är det så att om jag har förenklat årsbokslut, bokföring efter bokslutsmetoden och årsredovisning av moms så betalar jag ändå in skatt varje månad baserad på den månadens inkomst? Vad händer om det inte blir någon inkomst en månad, hur redovisar jag 0 i skatt? -med bokslutsmetoden så blir det ju ingen bokföring av 0 i inkomst, så min egen logik säger mig att jag då inte behöver redovisa något den månaden...?
2066
2
Din preliminära självdeklaration ligger till grund för inbetalningen du gör varje månad. Det blir alltså samma summa att betala varje månad oavsett vad du fakturerar. Det är därför det är bra att ha lite koll på om du kommer tjäna mer eller mindre än du först uppgav så du skickar in en uppdaterad prel deklaration i tid och hinner jämna ut dina inbetalningar. Överraskningar i slutet på året är oftast inte roligt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Men vänta nu, om det inte blir en inkomst en månad så kan jag ju inte betala skatt (procent av inkomst)? Vad är 32,2% av 0 kr?[br][br]Så hur kan jag betala samma sak varje månad? Alla jobbar inte med en konstant fast siffra per månad, min är baserad på aktuella uppdrag. Jag kanske får in 50 000 kr på en månad och sedan är det blankt två månader i rad. [br][br]Krekvensen uppdrag och hur mycket varje uppdrag genererar är fullkomligt omöjligt att veta på förhand. Om någon har en tidsmaskin så ja, men det är ett gissningstal mellan 50 000 och 300 000, så hur löser man det?[br][br]Vad är det för inbetalning du talar om?  Skatten kan inte betalas in om det inte finns någon månadsinkomst att dra skatten ifrån...
2066
2
[quote author=Glazarus link=topic=4085.msg19123#msg19123 date=1216225230][br]Men vänta nu, om det inte blir en inkomst en månad så kan jag ju inte betala skatt (procent av inkomst)? Vad är 32,2% av 0 kr?[br][br]Så hur kan jag betala samma sak varje månad? Alla jobbar inte med en konstant fast siffra per månad, min är baserad på aktuella uppdrag. Jag kanske får in 50 000 kr på en månad och sedan är det blankt två månader i rad. [/quote][br]Skatteverket beräknar med hjälp av din preliminära självdeklaration hur stor din årsskatt blir och delar upp den summan på resterande månader, det är vad du betalar varje månad.[br][br][quote author=Glazarus][br]Krekvensen uppdrag och hur mycket varje uppdrag genererar är fullkomligt omöjligt att veta på förhand. Om någon har en tidsmaskin så ja, men det är ett gissningstal mellan 50 000 och 300 000, så hur löser man det?[br][/quote][br][br]Om du inte har för mycket pengar över är det lämpligt att välja den lägre summan, för att senare, om det visar sig att du tjänade mer än så, skicka in en ny prel deklaration och först då få betala mer.[br][br][quote author=Glazarus][br]Vad är det för inbetalning du talar om?  Skatten kan inte betalas in om det inte finns någon månadsinkomst att dra skatten ifrån...[br][/quote][br][br]Jodå, det går alldeles utmärkt, det är på din beräknade vinst som skatten betalas, inte på månadens verkliga vinst (men det jämnas naturligtvis ut i slutet av året så slutskatten beräknas på hela årets vinst).[br][br]Om du inte hittat dem finns det en hel del om skatteregler för enskilda företagare i [url=http://www.skatteverket.se/download/18.2132aba31199fa6713e80001010/29512.pdf] SKV 295[/url], och om den preliminära självdeklarationen och inbetalningar samt uträkning på sidan tre av blanketten [url=http://www.skatteverket.se/download/18.19b9f599116a9e8ef36800013463/431437.pdf]SKV 4314[/url].
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Men rätta mig om jag har fel, det här är bara sjukt och helt fel. Man ska alltså betala skatt för ingenting baserat på något man absolut inte har någon aning om förän det sker?[br]Hela min omsättning baseras på vem som behöver mig för stunden, det är inget jag kan planera in, det är ingen "fast inkomst". [br][br]Tyvärr så låter det du säger inte korrekt. Om jag säger att min årsomsättning är 100 000 :- på den preliminära deklaration så ska jag alltså betala 2683:- varje månad oavsett om jag tjänar något överhuvudtaget?[br]Om jag nu har bokslutsmetoden, som gör att jag bokför varje gång någon transaktion sker, så kommer det under två tomma månader vara 5366kr i utbetalningar. Eller vill de att jag betalar 5366kr från mitt privata konto?[br][br]Låt oss säga att jag skulle ange 400.000 :- och bara lyckas tjäna 100.000 :- pga att vissa planerade projekt lades ned av kund innan jag hunnit göra någon ny preliminär deklaration.[br][br]Då ska jag alltså betala 128 800:- i skatt men bara tjäna 100.000 :- ?[br][br]Låter det här ens logiskt tycker du? Är det inte mer logiskt att jag betalar in skatten i slutet på månaden baserat på vad jag tjänat under den månaden, precis som med A-skatt? Då blir det en exakt skattesumma som kommer in i tid.[br][br]Om det nu är såhär dumt så skulle jag vilja veta vad som är så himla bra med det? Vem kom på idén att göra såhär? A-skatten fungerar inte så, varför ska F-skatten fungera så?[br]
2066
2
Jag kan bara vidareförmedla min uppfattning av hur systemet fungerar och jag har ingen revisorsutbildning. Så om du väljer att tro på mig eller inte är upp till dig. Jag har dock drivit eget företag i snart 10 år och plockat upp lite av allt möjligt på vägen. Jag länkade dessutom in två källor från skatteverket som referens.[br][br]Dina slutsatser i senaste inlägget är så vitt jag förstått helt korrekta (med reservation för beloppen, de beror dessutom på dina inkomster i övrigt samt grundavdrag osv).[br][br]Du kan sätta 0 i uppskattad vinst, vilket gör att du betalar in allt i efterskott, något som jag sett rekommenderas av en del. Jag har dock inte hittat några referenser till att det skulle vara ok enligt skatteverkets tyckande. En annan nackdel, om du inte har bra koll på bokföringen och ekonomin är att du kan få en smärre chock i slutet av året om du inte har koll på hur mycket som ska betalas in.[br][br]Jag tänker inte argumentera varken för eller emot det logiska i vår lagstiftning och skattesystem. Om jag har fel i tidigare inlägg så är jag säker på att någon kommer påpeka och rätta det ganska omgående.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Jag tror det där med att sätta en nolla i deklaration fungerar bäst för mig. Jag tror att om man har ett företag med ganska "jämn" försäljning där man vilar på +/-0 eller svag tillväxt under ett år kan fungera bra med en preliminär deklaration utan speciellt stora problem. Men ett företag som kan ligga vilande några månader och sedan få en stor fet inkomst en månad för att ligga vilande ett tag till tror jag missgynnas extremt av att betala varje månad.[br][br]Skatteverket är som Windows operativsystem. Det börjar enkelt och simpelt och sedan händer något och en uppdatering görs som gör att alla koder och program blir mer och mer komplicerade tills att problemen nästan börjar efterlikna en egen organism med egen vilja. Det är bara att titta på blanketterna, vissa är flera år gamla och har texter strukna för att "de inte gäller längre". Skatteverket behöver en extreme total makeover! Politiker vill ha fler företagare... jag tror vem som helst vill bli företagare, men tyärr så visar ju min fortsatta brist på kunskap inom området, trots 6 månaders studier att det är något ruttet i hur allt det här sköts och vem vill riskera så mycket bara för att bli företagare? [br]Tyvärr kräver min yrkesverksamhet att jag har F-skatt så själv har jag inget annat val än att slukas av monstret. [br][br]Nä, nu ska jag skriva ett blogginlägg om det här...  :D
589
1
Till skillnad från Jonathan är jag revisor.[br][br]Preliminärskatten är per år. Du betalar skatt för hela år, inte för enstaka månader.[br][br]Preliminärskatten är ingen kostnad. Om du har skrivit i din preliminär självdeklaration att du kommer att göra vinst, men sedan inte gör någon vinst, så får du pengarna tillbaka.[br][br]Om du är osäker på om du alls kommer att göra vinst, sätt 0 (noll) som din preliminär inkomst, men var då beredd på att du kommer att få en ordentlig restskatt om du sedan ändå går med vinst.[br][br]Sedan det här med skatter. I de exempel ni tagit upp kan jag inte se att du har några som helst kostnader? Det brukar man ju ha och kostnader som behövs för att få inkomster får man dra av (dvs kostnadsföra i näringsverksamheten), så att vinsten blir lägre. Men skit i det för tillfället, vi utgår från att du är konsult och inte haft några kostnader, bara intäkter.[br][br]Säg att du har haft intäkter på 100 000 kr (exkl moms, moms är statens pengar, de hör inte till inkomstberäkningen, precis som Jonathan sade).[br][br]Egenavgifter på det, ca 25%, blir ca 25 000 kr. Pengar som ska in till staten.[br]Källskatt på kvarvarande 75 000 kr varierar (beroende på hur mycket du tjänar i övrig inkomst), men för enkelhetens skull säger vi 32%, 24 375 kr.[br][br]Kvar blir ca 50 625 kr. Ungefär hälften.[br][br]Låter det mycket? OK, vi jämför med en löntagare. Din lön "innan skatt" (dvs innan källskatt) är i det här fallet 75 000 kr. Källskatten för löntagaren är densamma. Men, säger någon, jag hade ju 100 000 kr innan alla skatter?[br][br]Javisst. Men på löntagarens 75 000 kr betalar arbetsgivaren 32,42% i arbetsgivaravgifter, ca 24 300 kr. Vilket blir 99 300 kr.[br][br]Ganska nära de där 100 000 kr, va?[br][br]Summa summarum: Lika hög skatt för en egenföretagare med enskild firma som för en anställd.
64
Tack o lov att det inte var per månad, blev rädd att åka på en massa paperwork för någon dum regel som ingen kollat närmare på.[br][br]Så vad du säger är att om jag gör en preliminär uträkning nu på 130 000 i inkomst under det första året (vilket räknas från nu till dec 31 2009 med förlängt räkenskapsår ? ) så kommer jag först vid deklaration 2010 att deklarera skatten för företaget?[br]Är det så att om jag jobbar under året så bokför jag hur mycket som är skatt (automatiskt i bokföringsprogrammet antar jag) och sedan vid deklaration betalar jag in allting? Eller är det så att jag betalar in skatten varje månad baserad på den månadens inkomster i företaget?[br][br]Jag funderade på att skita i grund- och jobbavdrags uträkningarna, vilket i så fall leder till viss återbäring för dessa vid deklaration, rätt/fel? (fördelen är att jag kan räkna allt lite enklare)[br][br]När det kommer till uträkningen så hade jag för mig att man först gör ett schablon avdrag på 25% och på det som blir kvar (75 000 av 100 000) så räknar man ut egenavgifterna och inkomstskatten... sedan går man tillbaka och drar av dessa summor från 100 000, då schablonen enbart är en matteregel?[br][br]Eller är det så att man räknar egenavgifternas procent på hela belopped (100 000)?[br][br][br]Har fått tre olika uträkningsmodeller för det där med schablonen så jag är inte alls säker på vad som är rätt.[br][br]Det du säger är att schablonen ÄR egenavgifterna och har man dragit av det så är det de 25% som man betalar in. Efter det så har man 75 000 som fungerar precis som a-skatten (innan skatt).[br][br]Jag trodde egenavgifterna låg på runt 31% ?[br][br]Så för att förtydliga den modell som jag trodde på:[br][br][i]100 000 kr[br]Schablon: 25% av 100 000 = 25 000 kr[br]100 000 - 25 000 = 75 000 kr[br][br]Kommunalskatt: 32,2% av 75 000 = 24 150 kr[br]Egenavgifter: 31% av 75 000 = 23 250 kr[br]Summa = 47 400 kr[br][br]100 000 - 47 400 = 52 600 kr kvar till mig efter skatt[/i][br][br][br]Denna summa stämmer inte med din...[br]Det du menar är alltså denna uträkning istället:[br][br][i]100 000 kr[br]Egenavgifter: 25% av 100 000 = 25 000 kr[br]100 000 - 25 000 = 75 000 kr[br]Kommunalskatt: 32,2% av 75 000 = 24 150 kr[br][br]Inbetalning egenavgifter = 25 000 kr[br]Inbetalning kommunalskatt = 24 150 kr[br]Summa kvar till mig efter skatt = 75 000 - 24 150 = 50 850 kr[/i][br][br][br]Svaren blir nästan lika men någon av dem är fel.[br]
1073
139
Glazarus, det Jonathan skrivit i flera inlägg i den här tråden är riktigt (du verkar inte tro på det), men när det gäller enskilda näringsidkare så betalar man skatt månadsvis utifrån en i förväg uppskattad vinst.[br][br]Kanske inte logiskt, men det finns mycket andra bestämmelser i världen som inte heller är logiska. Det här handlar säkert till stor del om Skatteverket skulle få en större arbetsbelastning om det inkom en "deklaration" per månad från varje enskild näringsidkare.[br][br]Men, ditt resonemang och de problem du upplever klargör helt tydligt att det är viktigt att ha koll på hur man ligger till skattemässigt (hur mycket pengar man är skyldig staten). Det borde egentligen varje enskild näringsidkare inse. För ett AB räcker det bra med att ta ut en resultat- och balansräkning, men dessa säger inte mycket om det egentliga (läs skatteuträknade) resultatet när det gäller enskilda firmor och handelsbolag.[br][br]
64
Jag får olika svar hela tiden, Jorgen säger att det inte är så och nu säger du att det stämmer det Jonathan säger.[br][br]Så med tanke på min situation och typ av verksamhet, vad ska jag göra? Jag är fullt verksam i företaget på heltid, men uppdrag kanske inte sker på flera månader och sedan får jag en beställning på 75 000 kr och de pengarna ska jämna ut sig under de månader som det inte finns uppdrag fram till en ny beställning.[br][br]Det finns ingen fast inkomst eller fast skatt att betala månadsvis. Tillslut så kan det bli så att jag har mer skatt att betala än faktiskt inkomst och då spelar det ingen roll om jag får skatteåterbäring vid deklaration, den ekonomiska rörligheten blir stillstående för stunden och det slår även hårt mot nya investeringar.[br][br][quote]Skatteverket skulle få en större arbetsbelastning om det inkom en "deklaration" per månad från varje enskild näringsidkare.[/quote][br][br]Men det är ju precis vad som kommer ske om jag blir tvingad att betala en viss procent skatt på ett fantasibelopp varje månad oavsett månadens inkomst. Jag måste då deklarera varje månad för att kunna hålla allting uppdaterat...  så varje månad ett nytt fantasibelopp som lägger grund för nästa månads fantasiskatt.[br][br]Det är inte logiskt och inte ett dugg smidigt. Jag ser ingen som helst fördel med detta system. Skatt ska betalas som det görs för en A-skatt. Har jag inkomst en månad, betalar jag 32,2% skatt av [u]den[/u] summan jag tjänat och har jag ingen inkomst nästa månad så betalar jag ingen skatt alls. Då blir allting korrekt vid årets slut, till skillnad mot att betala fantasiskatt som kommer skapa antingen stora belopp restskatt eller återbäring, beroende på hur fantasifullt det fantiserats fram.[br][br]Om den preliminära deklaration är till för att ta "tempen" på hur företaget kommer gå så får jag en tillräckligt bra temp genom min likviditetsbudget, så... [br][br]Jag tycker fortfarande denna fantasiskatt per månad låter helt fel. Det är ett så otroligt korkat system att det kan inte stämma tycker jag.[br][br]Det handlar inte om att tro på det, det handlar om att jag inte är någon som bara lägger mig på rygg och tar emot all möjlig skit som skatteverket häver ur sig. Jag har kämpat i sex månader med att försöka "anpassa" min verksamhet till de regelverk som regeringen och skatteverket lagt ut. Politiker är inga realister, de förstår inte hur verkligheten ser ut och därför finns det en attityd av att alla i hela sverige jobbar 9 - 5 varje dag med fast inkomst. Hela systemet är baserat på att folk ska ha hela sitt liv planerat fram till dödsdagen. [br][br]Så därför, eftersom mitt företag inte följer denna "mall", så måste jag anpassa mig så det fungerar. Om nu detta idiotiska system av fantasiskatt existerar så måste jag ha en lösning på hur jag ska få min verksamhet att fungera efter det. Bästa tipset hittils är att jag sätter en nolla i den preliminära deklaration och sedan samlar jag all skatt på ett eget konto och betalar allt vid årets slut.
1073
139
Jag tror att du blandar ihop en del saker, men så här är det:[br][br]Ifall du till Skatteverket uppger sådana uppskattade siffror så att de utifrån dessa bedömer/räknar ut att dina totala egenavgifter och skatt gällande näringsverksamheten för helåret blir t.ex 120.000 kr så blir du anmodad att varje månad inbetala 10.000 kr i F-skatt.[br][br]När du sedan lämnar in din inkomstdeklaration i maj året efter och det visar vad den totala årliga skatten blev, så kommer du ifall den inte överensstämmer med det du betalat att antingen få pengar tillbaka eller betala mellanskillnaden.[br]
64
Jo, jag förstod det som det och det är det jag kritiserar. För det spelar ingen roll om det jämnar ut sig och blir rättvist vid årets slut, det är under året man lever, inte årets slut. Blir skatterna för höga kanske inkomsterna inte räcker för att betala den uträknade preliminärskatten och då blir det problem för en verksamhet som inte har konstant produktion (ironiskt nog heter företaget Constant Production) som är likadan varje månad.[br][br]Jag förstår dock inte syftet med det. Vad är det som är så bra med att betala en uträknad fantasisumma varje månad och sedan antingen få tillbaka eller betala in pengar? Är det inte smidigare om skatteverket får in skatt under året baserad på den verkliga inkomsten? Det är ju inte precis de som går i konkurs om företaget går dåligt. De får då också in rätt summa och siffrorna stämmer bättre vid den årliga deklaration.[br][br]Skulle vara intressant att höra en skatteverksperson förklara vad som är så bra med det...
720
Du betalar alrig någonsin skatt på din månasinkomst utan alltid på in beräknade årsinkomst oavsett om du är anställd eller har en enskild firma.[br][br]Om jag har en antällning och får en månaslön på 20.000 kr så drar min arbetsgivare skatt enligt en tabellen som säger att min årsinkomst kommer att bli 240.000. Om jag efter ett halvår byter jobb till en med lön på 10.000 eller kanske är helt utan lön i två månder är ju inget som kan påverka den skatten som betalas in för min januari lön. Ingen, oavsett om man är anställ eller egen kan veta vad som ska hända med ens inkomster några månaer framöver.[br][br]Du säger ju själv att om du en månad får in 75000 så måste du kanske jämna ut den inkomsten till en månader som du inte får in några pengar så din grundtanke är ju i princip exakt samma som skatteverkets,  betalar samma belopp varje månad så jämnar du ut skattebetalningarna över året.[br][br][br]
2066
2
Ok, för att reda ut några frågetecken.[br][br][quote author=Glazarus link=topic=4085.msg19144#msg19144 date=1216297889][br]Jag får olika svar hela tiden, Jorgen säger att det inte är så och nu säger du att det stämmer det Jonathan säger.[/quote][br][br][quote author=Jorgen link=topic=4085.msg19136#msg19136 date=1216250307][br]Preliminärskatten är per år. Du betalar skatt för hela år, inte för enstaka månader.[br][/quote][br][br]Skatten är för hela året, men betalas in per månad (dvs, den räknas ut för hela året, inte individuellt per månad. Ovanstående citat säger bara vad skatten avser, inget om hur den betalas.[br][br][quote author=Glazarus link=topic=4085.msg19139#msg19139 date=1216258282][br]När det kommer till uträkningen så hade jag för mig att man först gör ett schablon avdrag på 25% och på det som blir kvar (75 000 av 100 000) så räknar man ut egenavgifterna och inkomstskatten... sedan går man tillbaka och drar av dessa summor från 100 000, då schablonen enbart är en matteregel?[br][br]Eller är det så att man räknar egenavgifternas procent på hela belopped (100 000)?[br][br][br]Har fått tre olika uträkningsmodeller för det där med schablonen så jag är inte alls säker på vad som är rätt.[br][br]Det du säger är att schablonen ÄR egenavgifterna och har man dragit av det så är det de 25% som man betalar in. Efter det så har man 75 000 som fungerar precis som a-skatten (innan skatt).[br][br]Jag trodde egenavgifterna låg på runt 31% ?[br][br]Så för att förtydliga den modell som jag trodde på:[br][br][i]100 000 kr[br]Schablon: 25% av 100 000 = 25 000 kr[br]100 000 - 25 000 = 75 000 kr[br][br]Kommunalskatt: 32,2% av 75 000 = 24 150 kr[br]Egenavgifter: 31% av 75 000 = 23 250 kr[br]Summa = 47 400 kr[br][br]100 000 - 47 400 = 52 600 kr kvar till mig efter skatt[/i][br][br][br]Denna summa stämmer inte med din...[br]Det du menar är alltså denna uträkning istället:[br][br][i]100 000 kr[br]Egenavgifter: 25% av 100 000 = 25 000 kr[br]100 000 - 25 000 = 75 000 kr[br]Kommunalskatt: 32,2% av 75 000 = 24 150 kr[br][br]Inbetalning egenavgifter = 25 000 kr[br]Inbetalning kommunalskatt = 24 150 kr[br]Summa kvar till mig efter skatt = 75 000 - 24 150 = 50 850 kr[/i][br][br][br]Svaren blir nästan lika men någon av dem är fel.[br][br][/quote][br][br]Svaret är att båda är fel, det är bara beräkningar, 25% är enkelt att räkna med och används därför, resultaten blir som du säger ungefär lika och ger därför ungefär samma bild. 100000*0,75*1,31 = 98250  Egenavgifterna läggs på den summa du betalat a-skatt på, schablonavdraget dras av hela vinsten, summa summarum ca 50% blir kvar.[br][br][br]Jag tror du gör det hela till ett större problem än det är i verkligheten. Min verksamhet följer inte heller någon standardmall, inkomster fluktuerar med ganska många hundra tusen per månad, men det brukar stämma hyffsat i slutet på året.[br]Om du sätter din uppskattning till ett relativt lågt värde i början så behöver du inte betala in allt ditt investeringskapital, och din affär på 120000 räcker ganska länge till att betala preliminärskatt på några tusen per månad, om du sedan märker att du, i snitt, kommer tjäna mer är du uppgett kan du skicka in en ny preliminär självdeklaration, och då betala in lite mer varje månad.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
2
[quote author=Glazarus link=topic=4085.msg19149#msg19149 date=1216305393][br]Skulle vara intressant att höra en skatteverksperson förklara vad som är så bra med det...[br][/quote][br][br]Förslagsvis ringer du skatteupplysningen på telefon 0771-567567 och frågar. Återkom gärna med deras svar, det är alltid intressant att höra andras åsikter.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
64
Jag pratade med skatteverket och precis som de brukar så har de inga åsikter om någonting. Likt boskap som sköts av herden finansministern säger de endast: "så är reglerna". [br][br]Well well, jag har aldrig fått hjälp av skatteverket med information och all info om företagande har jag fått genom kontakter och mer pedagogiskt skrivet material på annat håll. Som jag tidigare sa, skatteverket behöver en total extreme makover. Inte undra på att så få orkar lära sig att driva företag.[br][br]Hur som helst så behöver jag strategier för att anpassa min verksamhet efter denna månadsinbetalning. Jag funderade på att skjuta upp prel-deklarationen till januari och ta det inför 2009. Men hur jag än gör, om jag sätter en nolla i deklaration och kör på en fet restskatt eller skriver en låg summa så behöver jag ändå hela tiden räkna ut min skatt själv och spara dessa pengar antingen i bokföringen eller på ett sidokonto.[br][br]Så låt oss säga att jag gör ett jobb nu i augusti och det ger mig 50 000 kr[br]Då sparar jag skatten efter en uträkning och sedan skriver jag den summan i deklaration. Då har jag en summa som jag klarar att betala varje månad och sedan så åker jag på restskatt för det jag tjänar över 50 000kr.[br][br][br][quote]Svaret är att båda är fel, det är bara beräkningar[/quote][br][br]Här kommer kruxet. Om jag kör på en nolla i deklaration så måste jag hålla stenkoll på varenda krona i skatt och då kan jag inte göra uträkningar som både är fel och varierar med några tusenlappar. Jag behöver en uträkning som ger mig rätt resultat. Jag behöver något för att fördela skatt och mina egna pengar.[br][br](gäller det månadsvis inbetalning för egenavgifter också?)[br][br][br]EDIT:[br][br]När det gäller registrering av företaget (för namnskydd), går det att registrera vid senare tillfälle? (slippa betala 1000kr nu alltså och bara ansöka om F/A-skatten.)
1324
2
Man kan tycka vad man vill om sätter att betala in f-skatten. Men som många skriver så anger man i den preliminära deklarationen ett årsvärde som sedan delas på 12 lika delar och betalas varje månad 12 feb till 17 jan året efter.[br]Och för dom flesta företag fungerar detta ganska bra. Det alternativ som ev skulle kunna fungera är att man istället varje månad den 12 skulle skicka in en verklig deklaration och sedan betala denna. Men en sådan regel skulle nog inte vara så populär för det skulle tvinga alla företagare att slutföra all bokföring månadsvis. Och detta skulle vara en stor arbetsbörda för både företag och skatteverket. [br]Så istället kör man denna enklare lösning. [br][br]Nu finns det ett antal saker som kan förbättra för Glazarus.[br][br]1. Man kan när man vill lämna in en ny prel-deklaration så i prinsip kan man göra sitt bokslut den siste i månaden och direkt regstrera en ny prell och på detta sätt styra skatten att bli den verkliga. [br]Nu kanske man inte gor detta men för ett nystartat företag är det nog inte ovanligt att man skickar i detta ex var 3'dje månad. [br][br]Sedan finns det ju en ruta att ett nystartat bolag kan slippa att betala f-skatt dom första 3 månaderna. Så startar man ex 1 mars så skall man betala den första inbetalningen 12 juli. Och på denna tid har man förhoppligen hunnit bygga upp en buffert så man inte tömmer bolaget på pengar. Från 12 juli i exemplet betalar man då 1/6 av årets f-skatt. [br][br]Dessutom om man startar bolaget i andra halvåret (ex 1 aug) och då begär förlängt bokföringsår.  Så slipper man f-skatten hela det första verkliga året och betalar då först den 12 feb med 1/12 vad man uppget. Detta exempel innebär att man slipper f-skatten dom första 5 månaderna. [br][br]Sist. Eftersom du Glazarus tycker att f-skatteinbetalningen är så konstig. Varför vill du då ha årsredovisning av moms? Om man har det så tas nämligen din preliminära vinsts moms och smetas ut under dessa 12 månader som en del av f-skatteinbetalningen. [br]Om man däremot har kvartalsmoms så betalar man det verkliga var 3'dje månad. Men detta förutsätter ju då att man har ordning på bokföringen.[br][br]Hans
3
[quote author=hfohrman link=topic=4085.msg19167#msg19167 date=1216382507][br]Sedan finns det ju en ruta att ett nystartat bolag kan slippa att betala f-skatt dom första 3 månaderna. Så startar man ex 1 mars så skall man betala den första inbetalningen 12 juli. Och på denna tid har man förhoppligen hunnit bygga upp en buffert så man inte tömmer bolaget på pengar. Från 12 juli i exemplet betalar man då [b]1/6[/b] av årets f-skatt. [br][br]Dessutom om man startar bolaget i andra halvåret (ex 1 aug) och då begär förlängt bokföringsår.   Så slipper man f-skatten hela det första verkliga året och betalar då först den 12 feb med [b]1/12 [/b]vad man uppget. Detta exempel innebär att man slipper f-skatten dom första 5 månaderna. [br][br]Hans [br][/quote][br][br]Med risk för att verka korkad ställer jag denna fråga. Jag startade bolaget i augusti och har förlängt räkenskapsår. Du skriver att man då slipper betala skatt de första 5 månaderna, hur menar du då? Slipper jag helt betala skatt för de månaderna? Jag har trott att jag måste betala in prelskatt för augusti-januari i februari. Men när du skrev 1/12 månader vart jag osäker. Hoppas du/ni förstår hur jag menar.[br]
1324
2
Vad jag menade är att när du startade företag i augusti och har ett förlängt bokföringsår blir detta bokföringsår ju 5+12 månader = 17. [br][br]Vad skatteverket då gör är att man beräknar f-skatten för dessa 17 månader (enligt den preldeklaration eller ansökan av f-skatt som du lämnat). [br][br]Normalt betarar man sedan denna f-skatt varje månad. Men i ditt fall kommer du att betala dom 17 månaders f-skatt utspritt på feb 2009- jab 2010. Och eftersom detta är 12 månader betalar du summan div med 12 per månad.  [br][br]Man skjuter alltså upp starten av betalningen 5 månader (vilket ju är bra). Men sedan får man under nästkommande 12 månader betala ikapp så i slutändan blir summan detsamma. [br][br]Nu är det ju januari så om någon vecka lär de få ett brev på hur mycket du skall betala per månad. Och det blir absolut ingen klump i februari som du trodde. [br][br]Hans
3
[quote author=hfohrman link=topic=4085.msg23496#msg23496 date=1231664063][br][br]Nu är det ju januari så om någon vecka lär de få ett brev på hur mycket du skall betala per månad. Och det blir absolut ingen klump i februari som du trodde. [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Tack så jättemycket för ditt svar! Nu kan jag andas ut och slippa grubbla mera på det. Åter igen, tack!!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.