När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
En gissning mellan tummen och pekfingret är:
[br]
[br]faktiskt kostnad + 10% = de kostnader som uppstår plus ett påslag på 10%.
[br]
[br]Exempel:
[br]
[br]faktisk kostnad: 5000:-
[br]påslag (10%): 500:-
[br]=================
[br]totalkostnad: 5500:-
[quote="Iréne"]digiArt: Tack för svar!
[br]
[br]Så långt är jag med men varför använder men sådant i ett avtal om
[br] arvoden?[/quote]
[br]
[br]För att man vill ha betalt för alla utlägg man gör, dvs man har som företagare inte släppt tankesättet som anställd. Man ser sig själv lite som anställd som månatligen lämnar in sin Lönelista och sin reseräkning. Lönen är ju överenskommen i avtalet genom att man kommit överens om ett arvode per timme/dag/månad men just den där reseräkningen eller småkvitton som man också får betalt för i samband med lönen (kan vara så enkelt som ett parkeringskvitto) måste ju också regleras i avtalet om man inte tänker låta den egna firman betala detta.
[br]Personligen skulle jag aldrig skriva avtal med någon som ska ha betalt för sina utlägg och absolut inte om det dessutom ska vara med 10% påslag. Jag kan ju inte styra över vad han äter på för restauranger, bor på för hotell, parkerar sin bil, reser med för bolag och då har jag inte heller lust att vara med och betala. Ett högre timpris gör att jag vet vad jag ska betala och min inhyrda konsult får själv se till att hans intäkter räcker till hans kostnader på samma sätt som alla andra företagare får göra.
[quote="Redkon"][quote="Iréne"]digiArt: Tack för svar!
[br]
[br]Så långt är jag med men varför använder men sådant i ett avtal om
[br] arvoden?[/quote]
[br]
[br]För att man vill ha betalt för alla utlägg man gör, dvs man har som företagare inte släppt tankesättet som anställd. Man ser sig själv lite som anställd som månatligen lämnar in sin Lönelista och sin reseräkning. Lönen är ju överenskommen i avtalet genom att man kommit överens om ett arvode per timme/dag/månad men just den där reseräkningen eller småkvitton som man också får betalt för i samband med lönen (kan vara så enkelt som ett parkeringskvitto) måste ju också regleras i avtalet om man inte tänker låta den egna firman betala detta.
[br]Personligen skulle jag aldrig skriva avtal med någon som ska ha betalt för sina utlägg och absolut inte om det dessutom ska vara med 10% påslag.
[br]
[br]
[br]Jag kan ju inte styra över vad han äter på för restauranger, bor på för hotell, parkerar sin bil, reser med för bolag och då har jag inte heller lust att vara med och betala. Ett högre timpris gör att jag vet vad jag ska betala och min inhyrda konsult får själv se till att hans intäkter räcker till hans kostnader på samma sätt som alla andra företagare får göra.[/quote]
[br]
[br]
[br]-----
[br]Kan det vara så att dessa 10% utgör personens arvode. Ju högre utgifter, ju högre arvode i kronor räknat eftersom utgifterna är ett tecken på hans/hennes arbete...
[quote="Kalixbo"]
[br]-----
[br]Kan det vara så att dessa 10% utgör personens arvode. Ju högre utgifter, ju högre arvode i kronor räknat eftersom utgifterna är ett tecken på hans/hennes arbete...[/quote]
[br]
[br]Jag skulle tro att det snarare handlar om nåt sorts administrativt påslag (för att personen ifråga samlar ihop sina kvitton och skickar till kund :roll: ) Nä, jag håller med Redkon, man får väl sätta sitt pris med tanke på att allt ska gå ihop. Och de flesta kunder uppskattar väl att veta vad kalaset kommer gå på... Själv skickar jag fakturor med en klumpsumma och kommentar om att detta täcker även resa/förberedelser/rapportering eller vad det nu gäller. Jag tycker att det är skönt att inte speca mitt timpris t ex (jäpp, är en sån som nästan skäms för att ta betalt)... Ville jag syssla med timrapportering hade jag varit anställd istället.
urser och rådgivning inom kost och hälsa www.plusminusnoll.se
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.