Upplupna intäkter eller inte vid årskifte

2
Hej

Driver en liten enskild firma bredvid mitt ordinarie arbete. Redovisar enligt den enklare modellen utan årsbokslut.



Fakturerade en kund i slutet av november, kunden skickade betalning via bank-utbetalningskort. Utbetalningskortet levererades via posten hem till mig i mellandagarna 2005 då jag var ledig och bortrest. Jag löste in utbetalningskortet första arbetsdagen jag var hemma igen, dvs 2006-01-02. Enligt den enklare varianten av bokföring ska intäkten bokföras den dag jag får betalt. Så jag undrar vilket datum som i det här fallet ska räknas som bokföringsdatum - när jag fick utbetalningskortet eller när pengarna faktiskt fanns på mitt bankkonto?



Bpde deklarationen för 2005 och momsredovisningen är ju beroende av vilken sida om årsskiftet det hela bokförs på.



Tacksam för råd

//Thomas
/Thomas
488
Såvitt jag minns är just årsskiftena undantaget då även du som bokför enligt kontantmetoden (=vid betalning) ska ta upp utestående fakturor. [br] [br]Alltså: På 2005 bokför du försäljningen och momsen i kredit och i debet en kundfordran. I januari 2006 bokför du kundfordran i kredit och inbetalningen i debet; konto 1940 eller 2013 eller vad du brukar använda.
2
Tack
/Thomas

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.