Bankgiro eller Plusgiro?

10
Tjenare,



jag befinner mig i uppstarten av ett mindre byggföretag och nu i början vill vi minimera våra fasta utgifter och kommer därför bara att välja antigen bankgirot eller plusgirot. De tjänsterna vi är intresserade av är att sköta in- och utbetalningar via kontot på nätet. Jag har surfat runt lite och även vart in och pratat hos några banker och kan fortfarande inte riktigt bestämma mig för vilket alternativ jag ska välja. Vad säger ni som har erfarenhet?



/Janek

(såg precis att det fanns en liknande gammal post, men det tåls att tas upp igen 🙂
88
Jag har haft båda och lagt ner plusgirot, det kostar visserligen inte lika mkt som ett företagskonto hos banken. Men hos banken får jag mkt mer. [br] [br]Banken kostar ca 5 ggr mer för mig. Men då får jag utlandsbetalningar, betalkort mm mm. [br] [br]Handelsbanken är banken.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
8
Jag har enbart PlusGiro, det räcker än så länge hyfsat. Kostar inte så mycket, och har de grundläggande funktioner jag letade efter. Har ePlusGiro (nätbaserat) med eRedovisning vilket är väldigt smidigt. [br] [br]Det går att få ett bankgiro-nummer kopplat till det, och även ett VISA-kort om man behöver.
488
Jag har ganska få transaktioner så därför har jag valt Plusgiro, eftersom det är billigare. Men de som har lite större verksamhet brukar nog föredra Bankgiro, och de som har ännu större verksamhet brukar ha både och. [br] [br]Den största nackdelen med Plusgiro är att det är knöligt att komma åt pengarna ifall man [u]inte[/u] tänker betala till ett annat Plusgiro-konto med dem. Det är hemskt osmidigt att föra över pengarna till bank - ibland går det inte att lösa på annat sätt än att promenera in på Svensk Kassaservices kontor och bära över kontanter till sitt bankkontor. (Vet inte hur det ska gå till nu när de tänker lägga ner Svensk Kassaservice?) Men har man tid att vänta ett par dar kan man för det mesta föra över pengarna till bankens plusgirokonto och be banken sätta in pengarna på rätt konto. [br] [br]Men som sagt, bankgirot är betydligt mycket dyrare. Du skulle ju kunna börja med ett billigt Plusgirokonto och se hur du trivs med det. Märker du att det ger dig gråa hår kan du ju skaffa ett bankgiro senare.
12
Jag har ett enkelt företagskonto på Föreningssparbanken, och till det har jag kopplat ett bankgironummer för inkommande betalningar. Hela kalaset kostar cirka 200 kr per år. [br] [br]Jag kan inte skicka pengar [i]ut[/i] från bankgirot, men det gör ju inget, för utgående betalningar går fint att betala direkt från kontot till mottagarens bg/pg med internetbanken precis som vanligt. [br] [br]Hemskt smidigt alltihop!
5
[quote="marhaus"]Jag har ett enkelt företagskonto på Föreningssparbanken, och till det har jag kopplat ett bankgironummer för inkommande betalningar. Hela kalaset kostar cirka 200 kr per år. [br] [br]Jag kan inte skicka pengar [i]ut[/i] från bankgirot, men det gör ju inget, för utgående betalningar går fint att betala direkt från kontot till mottagarens bg/pg med internetbanken precis som vanligt. [br] [br]Hemskt smidigt alltihop![/quote] [br] [br]Jag kör samma lösning som marhaus och tycker att det funkar väldigt bra.
vh Magnus
GooData
488
Marhaus och Magnus, får ni även aviseringar som visar vem som har betalat och vilken faktura de betalade?
5
Ja, men dom kostar 5,50 kr/st. [br]En liten nackdel är att man inte ser direkt vem som betalat in på kontot, man ser bara summan.
vh Magnus
GooData
12
Jag får en insättningsuppgift varje gång någon betalar, och där står det vem som betalat, eventuellt meddelande från dem, och även vilket bankgiro det kommer ifrån om det är ett sånt. [br] [br]De är i det vanliga formatet för girolappar, dvs. såna "tredjedels A4".
488
Aha! [br]Det var ju bättre än jag trodde.
Alexis
Jag har endast bankgiro till mitt företag och ingen av mina kunder har haft synpunkter på det. Däremot är jag kassör för en bågskytteklubb som endast har Plusgirot och där har jag fått höra från ett flertal personer att de inte kan betala till PG och att vi måste skaffa BG. Så jag föredrar BG personligen. [br] [br]Jag har mitt BG-konto (och allt annat bankmässigt) hos Handelsbanken. Jag väljer att inte få aviseringar utskickade, men dessa kan jag se och skriva ut via Internetbanken (som i sin tur länkar till BG-centralen). [br] [br]Med vänliga hälsningar [br]Ulf [br] [br][quote="Magnus"]Ja, men dom kostar 5,50 kr/st. [br]En liten nackdel är att man inte ser direkt vem som betalat in på kontot, man ser bara summan.[/quote]
134
Jag fick suveränt paket från Föreningssparbanken Företag. [br] [br]- Företagskonto [br]- BankGiro [br]- MasterCard [br]- InternetBank (företag och privat på samma) [br] [br]Allt detta för 0:- första året därefter 900:-/år om jag vill behålla alla tjänsterna. Tycker inte det är dyrt för vad man får. Är ju väldigt smidigt... [br] [br]har enskild firma bör väl tilläggas.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.