Nystartad, lite hjälp

134
HEJSAN!



Har precis startat en enskild firma och fick tipps om detta forumet som skulle kunna vara till god hjälp för ev. frågor som kommer upp, och ja, det har det redan gjort.



Jag har som sagt dratt igång en enskild firma. Gått på möte hos nyföretagarcentrum och räknat ut en prelskatt, registrerat mitt företag på www.foretagsregistrering.se. Jag har hittils bara fått bekräftelse från skatteverket att mitt företag är registrerat men inte något mer. Inget från bolagsverket, trots inbetalning 1000:-



Men men, nu till mina frågor. (obs jag är jättenybörjare)



- Tänkte sätta in ett litet startkapital i mitt företag, ca 20 000:- från privata besparingar. Hur bokför jag dem? Hur funkar det med skatt och grejer, kommer jag förlora pengar på att göra så? Vill gärna skilja på privata/företags pengar så snabbt som möjligt.



- Det har dragits 49:- från mitt bankkonto jag använde för att internetbetala min registreringsavgift hos bolagsverket med meddelande "prel. skatt". Är detta konto nu på något sätt registrerat med mitt företag och det dras pengar automatiskt därifrån eller hur kommer det att vara i framtiden?

Jag registrerade mitt företag i dec, pengarna drogs i dec. Men företags start var registrerad 01/01 -06.



- Jag tänkte mig ett girokonto också, vad ska man ha Bank eller Plus? Var öppnar jag ett sådant konto? Är ett girokonto kopplat till ett vanligt bankkonto eller hur fungerar det egentligen? Känns ändå som det är nödvändigt att ha något sådant (?). Är idag privatkund hos Föreningssparbanken.



- Vad bör jag mer tänka på så här i uppstarten? Jag lugnar mig lite med pension och övriga försäkringar, det har jag redan bestämt. Har flyttat över min akassa från Kommunal till Små-A, så det också grejat. Men är det något jag missat? Bör man ordna något hos försäkringskassan t.ex?



- Tänkte bokföra själv, tror inte det ska vara så svårt (?) eftersom jag endast kommer skicka fakturor till mitt nätverk till en början. ca 1-4/mån. Så det är ju egentligen bara +/- . Men tänkte ändå fråga om lite tips för bra och enkla bokföringsprogram.



- Läste lite i andra trådar om bokföring osv. Där står det typ bokför med konto 1543 egen bla bla osv. Vad menas egentligen med detta? Går det ej att ha sin bokföring (om man nu skulle vilja) bara i ett vanligt exeldokument och rada upp +/- neråt? Skriva vad man sålt/köpt?



Kommer säkert komma med mer frågor. Och är väldigt tacksam för alla svar jag kan få. och ja, jag vet att jag säkert kan få svar på alla dessa frågor via nyföretagarsajter, men jag tycker detta med forum är så smidigt, att man kan hålla en kontinuerlig kontakt. Som sagt är jättetacksam för all hjälp och tips jag kan få utav er som kan.



Kolla in mitt företag på -> www.peffen.com



MVH

Per Fahlström
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
12
Det första du ska göra är att traska in på banken och be om att få öppna ett företagskonto. Sedan ber du om att få ett bankgironummer för ingående betalningar kopplat till kontot. Mycket smidigt. De har lite olika priser beroende på val av "kringutrustning" i form av VISA-kort och liknande, men du kan få ett enkelt konto med bg-nummer för några hundralappar per år. [br] [br]När detta är klart (tar väl en dag eller så) stoppar du in dina 20000 på företagets konto, och bokför detta sedan så här: [br] [br]1930 debiteras 20000 [br]2010 krediteras 20000 [br] [br]Man skulle kunna säga att firman nu har en skuld till dig som privatperson, det är det som brukar kallas "eget kapital". [br] [br]Jag kan tyvärr inte svara på vad Bolagsverket har hittat på med ditt konto, i och med att verket inte ens var påtänkt när jag registrerade min firma en gång i forntiden :) Bästa tipset är nog att ringa dem och fråga. [br] [br]Ett bra tips ang. Försäkringskassan: normalt har du 1 karensdag, men du kan om du vill anmäla till dem att du vill ha 3 eller 30 i stället, och då minskar dina egenavgifter med några procentenheter. Dessa karensdagar gäller naturligtvis enbart för din näringsverksamhet och påverkar inte antalet karensdagar vid en ev. anställning.
134
Jag provar det här bokföringsprogramet SchysstaC och där finns inte de [br]konton du nämner. Kan inte detta stämma i bokföringen: [br] [br] deb [br]2040 Fritt eget kapital 20000,00 [br]kred [br]2040 Fritt eget kapital 20000,00 [br] [br] [br]Eller ska det vara: [br] [br] deb [br]1900 Kassa 20000,00 [br]kred [br]2040 Fritt eget kapital 20000,00 [br] [br] [br]Är ju som sagt HELT ny på det här, men känns som om det skall kunna lösa sig med tiden, och lite hjälp från er ;)
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
[quote="peffen"]Jag provar det här bokföringsprogramet SchysstaC och där finns inte de [br]konton du nämner. Kan inte detta stämma i bokföringen: [br] [br] deb [br]2040 Fritt eget kapital 20000,00 [br]kred [br]2040 Fritt eget kapital 20000,00 [br] [br] [br]Eller ska det vara: [br] [br] deb [br]1900 Kassa 20000,00 [br]kred [br]2040 Fritt eget kapital 20000,00 [br] [br] [br]Är ju som sagt HELT ny på det här, men känns som om det skall kunna lösa sig med tiden, och lite hjälp från er ;)[/quote] [br] [br]2040 är ett konto som tillhör aktiebolag, det ska du absolut inte använda. Heter kontot för kassa 1900 så kommer du inte att hitta något 1930 för bank, man har då inte specat upp kontona tillräckligt. Kontoplanen är uppbydd enligt fäljande princip: [br]Första siffran (här 1) anger att det är ett tillgångskonto. Hade det varit en skuld hade kontot börjat på 2, en intäkt på 3, övriga rörelsekostnader 5 och 6, personalkostnader 7 och finansiella poster 8. Men jag återvänder till 1 dvs tillgångar. Nästa siffra i 1900 är en 9, det anger att det är konto för likvida medel, dvs pengar. Normalt har man sedan en tredje siffra som är 1 för kontanter (kassa), 2 för postgiro, 3 för bank osv. Om kontot bara heter 1930 så anger det alltså att det handlar om tillgångar i from av kontanter som finns på ett bankkonto. Har man sedan två olika konton på banken kan man döpa de konton till 1931 och 1932 och bokföra varje kontos transaktioner på resp konto, men vill man bara använda ett konto så blir det 1930 som då kallas gruppkonto eftersom det inte specar upp med hjälp av fjärde siffran vilket av de olika bankkontona du bokför för. Genom att som i exemplet använda konto 1900 gör man ett gruppkonto av alla likvida medel och där ska man då bokföra alla transaktioner som har med pengar att göra oavsett om det är kontanter, postgir eller bank. Det är absolut inget att rekommendera att bokföra på det sättet. Lägg istället till konto 1930 i kontoplanen och bokför på detta.
488
[quote="peffen"]Går det ej att ha sin bokföring (om man nu skulle vilja) bara i ett vanligt exeldokument och rada upp +/- neråt? Skriva vad man sålt/köpt? [br][/quote] [br] [br]Nej det är inte OK. Bokföringslagen säger att alla dina affärshändelser måste bokföras. Däremot måste du inte bokföra i dator. Du kan använda en gammaldags manuell kassabok om du vill, med spalter för olika typer av affärshändelser, moms och bank. Kostar ca 50 kr, och du måste inte lära dig några kontonummer utantill utan bara skriva i rätt spalt.
68
Helt rätt som Karin skriver - Du behöver inte bokföra i dator. [br] [br]I början av tråden skrev Du " Men tänkte ändå fråga om lite tips för bra och enkla bokföringsprogram. " [br] [br]Det finns bortåt 200 bokföringsprogram på den svenska marknaden. Du kan inte testa alla och Du kan inte heller lyssna på alla goda råd. Det finns alltid någon som tycker att vart och ett av de 200 programmen är bäst. Du måste alltså avgöra själv. [br] [br]SPCS är störst på marknaden - dom ska Du förstås titta på. Sedan finns Hogia, Björn Lundén, Edison, Bokis, Abris, StartAndRun, XmPlus, Elicon, Expand, DlPrime etc. Välj ut några och ladda hem en demo och testa dem. [br] [br]Gemensamt för dessa program är att Du måste kunna bokföring. [b]Egenreklam får ej förekomma, se uppställda regler under "Om företagande" /Admin[/b]
134
Jag ska kolla det Sten_UNICELL....absolut! [br] [br]Just nu provar jag Hogia Small Office som verkar även det vara relativt enkelt. För att bokföra ovanstående problem gör jag så här. [br] [br]Debet konto 1930 20 000:- [br]Kredit konto 2018 -20 000:- [br] [br]Då balanserar verifikationen och det känns som det borde vara korrekt(?). [br] [br]MVH [br]Per Fahlström
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Jajamän, helt rätt bokfört. [br] [br]Ährm... Sten, är det verkligen OK att göra reklam så ohämmat för sitt eget företag på en diskussionssajt?
232
[quote="Karin i Västergötland"]Jajamän, helt rätt bokfört. [br] [br]Ährm... Sten, är det verkligen OK att göra reklam så ohämmat för sitt eget företag på en diskussionssajt?[/quote] [br] [br]Ja, det gör han lite varstans på olika sajter... Han missar dock att det påverkar hans seriositet. Men skall han/dom köra med sina budgetsystem så krävs väl denna typ av marknadsföring antar jag. [br] [br]Synd bara för dom som betalar för reklamplatsen (se till höger)
M-Daniel Johansson
232
[quote="Karin i Västergötland"][quote="peffen"]Går det ej att ha sin bokföring (om man nu skulle vilja) bara i ett vanligt exeldokument och rada upp +/- neråt? Skriva vad man sålt/köpt? [br][/quote] [br] [br]Nej det är inte OK. Bokföringslagen säger att alla dina affärshändelser måste bokföras. Däremot måste du inte bokföra i dator. Du kan använda en gammaldags manuell kassabok om du vill, med spalter för olika typer av affärshändelser, moms och bank. Kostar ca 50 kr, och du måste inte lära dig några kontonummer utantill utan bara skriva i rätt spalt.[/quote] [br] [br]Jodå, visst kan man använda excell. Det finns det många som gör.. Sök på nätet så kommer du hitta mallar klara att använda...
M-Daniel Johansson
12
Excel uppfyller knappast bokföringslagens krav, t.ex. 5 kap. 5 §: [br] [br][i]5 § Om en bokföringspost rättas, skall det anges när rättelsen har skett och vem som har gjort den. Sker rättelsen genom en särskild rättelsepost, skall det samtidigt säkerställas att det vid en granskning av den rättade bokföringsposten utan svårighet går att få kännedom om rättelsen.[/i] [br] [br]Bokföringsnämnden påpekar: [br] [br][i]Bokföringen ska alltid ske på ett varaktigt sätt och det som har bokförts får aldrig utplånas eller göras oläsligt. En ändring i bokföringen härefter måste alltid följa bestämmelserna i punkterna 36–38 om rättelse av bokföringspost. Det innebär att preliminära poster i bokföringen som kan ändras i efterhand och där inte ändringen framgår av bokföringen inte uppfyller kraven för bokföringsskyldighetens fullgörande. Att enbart samla verifikationer, numrera och kontera på verifikationerna uppfyller inte lagens krav på bokföring.[/i] [br] [br]Punkt 36-38 är i princip hänvisningar till det lagrum jag citerade överst. [br] [br]Vidare: [br] [br][i]Alla rättelser ska ske så att den ursprungliga uppgiften alltjämt är läsbar. /.../ Vid alla rättelser ska anges när rättelsen skett och vem som företagit den.[/i] [br] [br]Så jag finner det ytterst tveksamt med bokföring enbart i Excel!
Alexis
Hejsan :) [br] [br]Är du helt säker på att denna avgift har med Bolagsverket att göra? Det låter snarare som att det är preliminär skatt som din bank dragit för dina tillgodoförda räntor, vilket stämmer väl överens med tidpunkten då det inträffade. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br]Ulf [br] [br][quote="peffen"] [br] [br]Det har dragits 49:- från mitt bankkonto jag använde för att internetbetala min registreringsavgift hos bolagsverket med meddelande "prel. skatt". Är detta konto nu på något sätt registrerat med mitt företag och det dras pengar automatiskt därifrån eller hur kommer det att vara i framtiden? [br]Jag registrerade mitt företag i dec, pengarna drogs i dec. Men företags start var registrerad 01/01 -06. [br][/quote]
5
Jag var på en träff för nystartade företag som Skatteverket i Umeå höll i. [br]En av deltagarna frågade Anders som höll i kvällen om det var ok att bokföra i excel och svaret var då ja.
vh Magnus
GooData
134
[quote="Alexis"]Hejsan :) [br] [br]Är du helt säker på att denna avgift har med Bolagsverket att göra? Det låter snarare som att det är preliminär skatt som din bank dragit för dina tillgodoförda räntor, vilket stämmer väl överens med tidpunkten då det inträffade. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br]Ulf [br] [br] [br] [br]Jag tror med dig på denna punkt...
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.