Skattedeklaration

507
1
Startade mitt handelsbolag 1 september 2005 och valde förlängt räkenskapsår. Som jag fattat det behöver jag inte göra någon deklaration förrän nästa år. Det stämmer va?

Häromdagen damp det ner en skattedeklaration i postlådan. Då ska jag redovisa min moms för de månaderna under 2005. Trodde inte jag behövde göra det förrän nästa år, så jag har ju inte direkt planerat för att slippa betala in så mycket moms. Går det att skjuta på det till nästa år?



Antagligen måste jag väll göra det nu.



Hur bokför jag den här skattedeklarationen? Jag får väl stämma av ingående och utgående moms 051231, och boka bort de pengarna mot momsredovisningskontot eller? Sen minskar ju kassan med själva inbetalningen, men vad bokar jag den emot?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
88
Det där låter lite märkligt i mina öron. Första året jag drev firma hade jag också förlängt räkenskapsår (juli år 1 - december år 2) och gjorde varken deklaration eller momsdeklaration förrän den deklaration som damp ner år 3. [br] [br]Ring skatteverket och bråka, det är mitt tips. Vad gäller avslutet kan jag tyvärr inte ge dig några tips om då jag brukar lämna bort just den här delen till ngn annan.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
26
http://skatteverket.se/svarpavanligafragor/foretagstartaeget/foretagallmannafragorfaq/5.10010ec103545f243e8000610.html
720
[quote="digiArt"]Det där låter lite märkligt i mina öron. Första året jag drev firma hade jag också förlängt räkenskapsår (juli år 1 - december år 2) och gjorde varken deklaration eller momsdeklaration förrän den deklaration som damp ner år 3. [br] [br]Ring skatteverket och bråka, det är mitt tips. Vad gäller avslutet kan jag tyvärr inte ge dig några tips om då jag brukar lämna bort just den här delen till ngn annan.[/quote] [br] [br]Det är helt rätt gjort och ingenting att bråka om. Jag måste säga att jag blev väldigt besviken på forumet när varken nuvarande ägare eller den förra har svaret själva på denna enkla fråga. [br] [br]Ett HB är inget skattesubjekt och kan därför inte debiteras F-skatt. Momsen som betals är bolagets skuld och inte ägarnas (som ex egenavgifter) och ska därför betalas av bolaget. När man redovisar moms årsvis ligger den beräknade momsen med i F-skattedebiteringen och blir en del av slutskatten. Eftersom ett HB inte skattar kan man inte få in momsen via den vanliga deklarationen. Detta innebar att HB aldrig kunde ha årsvis redovisning från början när denna möjlighet gavs andra bolag. Man upptäckte sedan behovet/önskemålet frän även dessa bolag och införde då den "mittemellan" möjligheten som finns idag. Ett HB kan redovisa moms årsvis om omsättningen är under 200.000 (1 miljon för övriga), men gör det genom skattedeklaration för perioden jan-dec (bet 12(2) istället för i självdeklarationen
488
Jag kan inte regelverket kring HB:n så bra, så mitt tips är nog också att ringa Skatteverket. Men rent bokföringsmässigt gör du såhär: [br] [br]Momskontonta (2610, 2640 och eventuella andra) tömmer du till konto 2650 per 2005-12-31. Sen när du gör själva betalningen till Skatteverket så bokför du beloppet: debet 2650, kredit 1940 (eller vilket kassakonto du använder). [br] [br]Eller ännu bättre: inbetalningen debet 1630 (Skattekontot), kredit 1940. Sen när du får kontoutdraget från Skattekontot bokför du debet 2650, kredit 1630. Det är ett bra upplägg för den som inte betalar in exakta momsbeloppet utan avrundar inbetalningen; tex skriver 14 938 kr på skattedeklarationen men betalar in 15 000 kr. Då behöver man använda konto 1630 för att ha koll på de mellanskillnaderna.
507
1
[quote="Redkon"][quote="digiArt"]Det där låter lite märkligt i mina öron. Första året jag drev firma hade jag också förlängt räkenskapsår (juli år 1 - december år 2) och gjorde varken deklaration eller momsdeklaration förrän den deklaration som damp ner år 3. [br] [br]Ring skatteverket och bråka, det är mitt tips. Vad gäller avslutet kan jag tyvärr inte ge dig några tips om då jag brukar lämna bort just den här delen till ngn annan.[/quote] [br] [br]Det är helt rätt gjort och ingenting att bråka om. Jag måste säga att jag blev väldigt besviken på forumet när varken nuvarande ägare eller den förra har svaret själva på denna enkla fråga. [br] [br]Ett HB är inget skattesubjekt och kan därför inte debiteras F-skatt. Momsen som betals är bolagets skuld och inte ägarnas (som ex egenavgifter) och ska därför betalas av bolaget. När man redovisar moms årsvis ligger den beräknade momsen med i F-skattedebiteringen och blir en del av slutskatten. Eftersom ett HB inte skattar kan man inte få in momsen via den vanliga deklarationen. Detta innebar att HB aldrig kunde ha årsvis redovisning från början när denna möjlighet gavs andra bolag. Man upptäckte sedan behovet/önskemålet frän även dessa bolag och införde då den "mittemellan" möjligheten som finns idag. Ett HB kan redovisa moms årsvis om omsättningen är under 200.000 (1 miljon för övriga), men gör det genom skattedeklaration för perioden jan-dec (bet 12(2) istället för i självdeklarationen[/quote] [br] [br]Vet inte om du förstod frågan riktigt! Själva bokföringen var jag bara lite osäker på. [br]Däremot så undrade jag om man måste göra en skattedeklaration 051231 när mitt räkenskapsår är 050901 - 061231. Trodde jag skulle få göra den i början av 2007. Men jag ska tala med skatteverket imorgon.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
507
1
Pratade med Skattenissarna nu och det visade sig att de registrerat fel. De hade satt mitt räkenskapsår till 051231 även fast jag fyllt i 061231. Men som tur va kunde de ändra det så nu slipper jag det. [br] [br]Skönt! Hade ju inte direkt planerat för detta!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
88
[quote="Redkon"]... jag blev väldigt besviken på forumet när varken nuvarande ägare eller den förra har svaret själva på denna enkla fråga.[/quote] [br] [br]Mitt fel..jag utgick ifrån EF i mitt svar.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.