Skattekonto och bokföring

450
Jag har tittat på www.bokforamoms.se och läst böcker men jag tycker det är superrörigt.

Någon som har "lättläst" information från början inom området?
2066
2
Inte direkt, vad är det som är rörigt? Att redovisa momsen, eller?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
450
Redovisning av moms blir ju på 2650 som ska betalas in...[br][br]ex. momsskuld [br][br]                              d                  k[br]2650                                        10000[br]1630                10000[br][br]Betalning av momsskuld.[br][br]1940                                        10000[br]?[br][br]Eller är jag helt ute och cyklar.[br][br]1630 Ska ju vara samma som skattekontots saldo. Sen kan man ju bokföra skattekontot på minst 2 sätt, fordran eller skuld. [br][br][br]
720
Du har vänt på koteringen. Tänk efter va som häder i verkligheten så brukar det bli så mycket enklare att bokföra.[br][br]Du har en momsskuld och nu är det dags att betala den. Var finns då skulden från början i boföringen, jo på 2650. För att betala den måste du ta ut pengar från banken :[br][br]K 1940 X kronor[br][br]Eftersom du krediterat banken så måste du ju debitera motkontot, alltså [br][br]D 2650 X kronor[br][br]Om du nu vill gå rundan om skattekontot så blir det ju en kontering till, men principen den samma:[br][br]Du ska ta ut pengar från ditt vanliga bankonto[br][br]K 1940 X kronor[br][br]Och sätta in på ditt skattekonto[br][br]D 1630 X kronor[br][br]Så ska momsen betalas, och för det görs en "autogiro" från ditt skattekonto, dvs[br]det tas ut pear från kontot[br][br]K 1630 X kronor[br][br]som betalar skulden för momsen[br][br]D 2650 X kronor[br][br][br]
117
Hej![br][br]Skattekontot är helt enkelt ett bankkonto. Konteringen av de transaktioner som sker ska göras därefter. Betalningar till skatteverket blir som en överförinig mellan två bankkonton.[br][br]Henrik Öhrn[br]
Henrik Öhrn
auktoriserad redovisningskonsult
Filip Erikssons Affärsbyrå AB
http://www.affarsbyra.se/
[email protected]

Ledamot av SRF (www.srfkonsult.se)
450
2 supersvar. Nu har jag något att bita i.... Tror jag fattar ska skriva ut och ta ett steg i taget.... :bravo :winner

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.