Alternativ milersättning

2
Jag har fått i uppdrag att se över mitt praktikföretags rutiner för milersättning. Företaget leasar bilar till de anställda och den anställde betalar bensinen och får sedan ersättning för körda mil i tjänsten. Anledningen till detta är att det finns ett stort missnöje med det faktum att den skattefria milersättningen enligt lag är 9 resp 6 kr. De anställda menar att de förlorar på detta med tanke på att bensinen kostar närmare 12 kr.



Min fråga är nu om det är någon som har förslag på ett alternativt sätt att kunna ersätta de anställda för de mil som de kör i tjänsten?



Mvh



Sofia
507
1
Är inte den skattefria ersättningen 17 kr per mil?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
2
Inte om den anställde kör med företagets bil och sedan själv betalar bensinen eller? Det är väl om man kör med sin privata bil som ersättningen är 17 kr för att täcka in övrigt slitage på bilen. [br] [br]/Sofia
507
1
Ok...det kan nog stämma....läste för snabbt.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
50
När jag tidigare hade tjänstebil och gjorde utlägg för bensin fick jag 9 kronor i ersättning skattefritt + ytterligare 2 kr som jag fick skatta för. JAg kan inte reglerna kring detta men det var då ett helt ok upplägg tycker jag.
149
[quote="danne"]Är inte den skattefria ersättningen 17 kr per mil?[/quote] [br] [br]Ville bara upplysa om att det är 18kr/per mil som gäller from 2006-01-01
Alexis
Samtidigt måste man säga att det är lite lustigt att folk tror att bensinen kostar 12 kr/mil, kostnaden är ju per liter. Tror nog att de flesta bilar som företag leasar drar mindre än 0,75l/mil = 9:-/mil. [br]Och om det är så att leasingbilen drar mer än 0,75l/mil, så är det snarare valet av bil som ska ses över än ersättningen till de anställda ;) [br] [br]Och för att även försöka svara på frågan, det går alltid att betala ut hur mer som helst till den anställde för varje mil, men det blir beskattat som vanlig lön, precis som Lomonosov säger. [br] [br]Med vänliga hälsningar [br]Ulf [br] [br] [br][quote="Sofia"]Jag har fått i uppdrag att se över mitt praktikföretags rutiner för milersättning. Företaget leasar bilar till de anställda och den anställde betalar bensinen och får sedan ersättning för körda mil i tjänsten. Anledningen till detta är att det finns ett stort missnöje med det faktum att den skattefria milersättningen enligt lag är 9 resp 6 kr. De anställda menar att de förlorar på detta med tanke på att bensinen kostar närmare 12 kr. [br] [br]Min fråga är nu om det är någon som har förslag på ett alternativt sätt att kunna ersätta de anställda för de mil som de kör i tjänsten? [br] [br]Mvh [br] [br]Sofia[/quote]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.