Inventarier

8
Hej !

Jag har en fråga eller två. Frågan är avskrivningar av inventarier.Jag har köpt ett vara under 2003 som skulle avskrivas en gång det året man hade köpt.Men felaktigt avskrivit samma summan en gång till förra året.Det betyder att hela summan avskrivits två gånger.Hur kan jag rätta felet under 2005? Eller kan man göra det såhär för att rätta felet. Krediterar man ackumulerade avskrivningskonto(1209)och debiterar man kostnadskonto avskrivningar(7800).Kan man få hjälp?

Tack .
488
Om jag har förstått dig rätt så köpte du varan 2003 och det året bokförde du varans hela värde som en avskrivning (debet 7800, kredit 1209)? Och sen gjorde du det en gång till 2004? [br] [br]Hmm, ursäkta mig om jag har missförstått dig för det låter lite förvirrat det här... [br] [br]Om varan kostade 5 000 kr eller mindre (utan moms) skulle du ha bokfört hela beloppet som en kostnad i debet på något lämpligt konto i kontoklass 4 - 6 (konton mellan nr 4000 - 6999). Har du kostnadsfört samma vara 2 gånger backar du det genom att boka beloppet i kredit på samma konto. [br] [br]Är det ett stort belopp (10 000-tals kronor) skulle jag kanske råda dig att skicka in en rättelse av inkomstdeklarationen för 2004 istället för att lägga rättelsen 2005. (Nu utgår jag från att du har enskild firma.) För om Skatteverket skulle göra revision är det egengligen inte OK att du har gjort en sån rättelse på året efter, men vid ett mindre belopp kan de kanske se mellan fingrarna. [br] [br]Om varan kostade mer än 5 000 kr ska du göra årliga värdeminskningsavdrag, alltså avskrivningar. Det finns några olika varianter med årliga procentsatser mellan 20 - 30 %. På sid 2 av deklarationsblankett N1 (kan laddas hem från Skatteverkets hemsida) vid rubriken "Restvärdeavskrivning" läser du reglerna i detalj för den enklaste varianten (25 %). [br] [br]Vid årliga värdeminskningsavdrag bokför du 25 % av inköpspriset utan moms år 2003, och 25 % av återstoden år 2004 o.s.v. Enligt din kontoplan var det tydligen debet 7800, kredit 1209. [br] [br]Hur din rättelse ska se ut beror alltså på hur du har gjort till att börja med...
8
[quote="Karin i Västergötland"]Om jag har förstått dig rätt så köpte du varan 2003 och det året bokförde du varans hela värde som en avskrivning (debet 7800, kredit 1209)? Och sen gjorde du det en gång till 2004? [br] [br]Hmm, ursäkta mig om jag har missförstått dig för det låter lite förvirrat det här... [br] [br]Om varan kostade 5 000 kr eller mindre (utan moms) skulle du ha bokfört hela beloppet som en kostnad i debet på något lämpligt konto i kontoklass 4 - 6 (konton mellan nr 4000 - 6999). Har du kostnadsfört samma vara 2 gånger backar du det genom att boka beloppet i kredit på samma konto. [br] [br]Är det ett stort belopp (10 000-tals kronor) skulle jag kanske råda dig att skicka in en rättelse av inkomstdeklarationen för 2004 istället för att lägga rättelsen 2005. (Nu utgår jag från att du har enskild firma.) För om Skatteverket skulle göra revision är det egengligen inte OK att du har gjort en sån rättelse på året efter, men vid ett mindre belopp kan de kanske se mellan fingrarna. [br] [br]Om varan kostade mer än 5 000 kr ska du göra årliga värdeminskningsavdrag, alltså avskrivningar. Det finns några olika varianter med årliga procentsatser mellan 20 - 30 %. På sid 2 av deklarationsblankett N1 (kan laddas hem från Skatteverkets hemsida) vid rubriken "Restvärdeavskrivning" läser du reglerna i detalj för den enklaste varianten (25 %). [br] [br]Vid årliga värdeminskningsavdrag bokför du 25 % av inköpspriset utan moms år 2003, och 25 % av återstoden år 2004 o.s.v. Enligt din kontoplan var det tydligen debet 7800, kredit 1209. [br] [br]Hur din rättelse ska se ut beror alltså på hur du har gjort till att börja med...[/quote] [br] [br]Tack för ett bra svar Karin :D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.