Har jag gjort bort mig?

134
HEJ!



Nu har jag idag lämnat ifrån mig min första faktura.



Den såg ut så här typ:



nettobelopp: 7250:-

moms: 25%

moms: 1812,50:-

öresavrundning: 1813:-



att betala: 9063:-





La ja öresavrundningen fel? Efter att ha läst runt lite så här i efterhand

känns det något galet. Hur bokför jag fakturan med denna öresavrundning?

Har jag gjort bort mig totalt? hjälp!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Ta det lugnt bara; ingen skada skedd. Ingen kommer att hänga dig för att 50 öre har blivit fel. [br] [br]Till nästa gång kan du skriva såhär på fakturan: [br] [br]Nettobelopp: 7 250 kr [br]Moms 25 %: 1 812:50 kr [br]Att betala: 9 063 kr [br] [br]Alltså kunden kan själv lista ut öresavrundningen. [br] [br]Hos dig själv bokför du: [br]Försäljning, tex konto 3010: 7 250 kr [br]Moms, konto 2610: 1 812:50 [br]Kundfordran, konto 1510: 9 063 kr [br]Öresavrundning, konto 3740: 50 öre [br] [br]ELLER så kan du bokföra: [br]Försäljning 7 250:50 kr [br] => ingen öresavrundning. [br] [br]Bägge sätten är OK. Däremot får man rätteligen inte avrunda just momsen.
134
Tack så mycket för snabbt och konkret svar, suveränt! [br] [br]Tänkte på en grej bara... [br] [br]Ska man använda konto 3010 när man säljer en tjänst [br]eller finns det något bättre? Jag säljer ju nämligen tjänster [br]inom reklambyråverksamhet och webdesign. [br] [br]Sen blev jag även lite fundersam över konto 1510 (kundf). [br]Det har ingen tidigare nämt för mig att man skall använda, men [br]det är alltså "standard"? [br] [br] [br]Tack igen för ett jättebra och snabbt svar Karin!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
507
1
1510 är ju standard för kundfordringar i bas kontoplanen.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
134
Ok, jag som missat det då. [br] Är ju som ni märkt VÄLDIGT nybörjare med detta, men tycker det är väldigt intressant och vill bara lära mig lära mig. Detta forum är ju helt suveränt då man får snabba lätta svar, med risk för att känna sig något tjatig ibland :oops:
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Konto 3010 är ganska vanligt som "förstahandsval" till försäljningskonto. Men kontona i kontoklass 3 (och 4) är inte lika förhandsbestämda som i övriga kontoklasser, utan du har rättså stor frihet att själv välja hur du vill storera upp dina försäljningsintäkter på olika 3-konton. [br] [br]Om du köper ett bokföringsprogram följer en standardmässig kontoplan normalt med, och till vissa bokföringsprogram även olika skräddarsydda branch-kontoplaner. Annars kan du kanske be någon bokförare du känner att kopiera en åt dig.
134
Jo, ska nog investera i ett bokföringsprogram [br] [br]Har demoversioner av SPCS och hoogia smalloffice hemma nu, kollat runt rätt mycket, känns som SPCS håller jädrigt bra i längden...
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
[quote="danne"]1510 är ju standard för kundfordringar i bas kontoplanen.[/quote] [br] [br]Om man bokför enligt faktureringsmetoden men bokför man enligt bokslutsmetoden är det ju knappast ett konto man använder även om det är standardkonto i BAS. Då använder man bara 1510 just över själva bokslutsdagen.
720
[quote="Karin i Västergötland"]Konto 3010 är ganska vanligt som "förstahandsval" till försäljningskonto. Men kontona i kontoklass 3 (och 4) är inte lika förhandsbestämda som i övriga kontoklasser, utan du har rättså stor frihet att själv välja hur du vill storera upp dina försäljningsintäkter på olika 3-konton. [br] [br]Om du köper ett bokföringsprogram följer en standardmässig kontoplan normalt med, och till vissa bokföringsprogram även olika skräddarsydda branch-kontoplaner. Annars kan du kanske be någon bokförare du känner att kopiera en åt dig.[/quote] [br] [br]Hela Bas-kontopalanen finns på nätet (www.bas.se) , bara att läsa själv. Finns ingen anledning att kopiera åt någon.
134
[quote="Redkon"] [br]Om man bokför enligt faktureringsmetoden men bokför man enligt bokslutsmetoden är det ju knappast ett konto man använder även om det är standardkonto i BAS. Då använder man bara 1510 just över själva bokslutsdagen.[/quote] [br] [br]Men jag bokför enligt faktureringsmetoden så att det känns ju rätt för iaf MIG med 1510 då...
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.