Tillbaka på skatten

4
Hej, har ett företag som är reggat som enskild firma.



Sitter nu och går igenom förra årets bokslut och ser där att jag bokfört de jag fick tillbaka på skatten av skatteverket på konto 2009 (skatteåterbetalning), vilket leder till att jag får en negativ post.



Tänker jag helt fel? eller vart ska jag bokföra de pengar jag fick tillbaka?

Rimligtvis borde de ju påverka resultatet positivt 🙂



Tack på förhand !
488
Det beror på hur du bokförde från början när du betalade in pengarna?
4
jag har inte betalt in några pengar då min verksamhet omsätter så lite.
488
Hur kan du då få pengar tillbaka om du aldrig har betalat in några??
4
Redovisade förra året en viss summa som jag betalt i moms till de företag jag köpt in varor för. och en viss summa i moms som jag fått då jag sålt varor. [br] [br]sedan redovisade jag ett negativt resultat på mitt företag och fick nu i december tillbaka 1800kr i f-skatt
720
[quote="Icefrost"]Redovisade förra året en viss summa som jag betalt i moms till de företag jag köpt in varor för. och en viss summa i moms som jag fått då jag sålt varor. [br] [br]sedan redovisade jag ett negativt resultat på mitt företag och fick nu i december tillbaka 1800kr i f-skatt[/quote] [br] [br]Du har en enskild firma och då har skatterna inget med ditt företag att göra. När du betalar F-skatt så är det ett privat uttag och när du då får pengar tillbaka är det dina privata pengar och ska inte in i bokföringen igen. Är det så att du redovisar moms årligen så ska momsskulden/fordran också omföras till eget kapital vid bokslutet för att allt ska bli rätt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.