Svar på nybörjar frågor (EF)

134
HEJ IGEN!

Nu har jag kommit igång lite. Jag har skickat iväg första fakturan, jag har öppnat ett företagskonto, jag har fått MASSOR av brev från Skatteverket och jag har skaffat mig ett bokföringsprogram och en "revisor" som hjälper mig med det jag inte klarar själv.



Men jag tänkte ändå jag skulle posta en tråd här i forumet för att se om jag kan få svar på följande frågor. Inte för mig själv bara, utan för andra som besöker forumet och precis startat upp en EF och letar efter hjälp. Jag vet själv hur stirrigt det kändes och hur man tyckte allt var MYCKET krångligare än vad det egentligen är.





Här är några av de frågor jag ställde mig i början.



1 Jag har fått min F-skattsedel och inbetalningskort från Skatteverket. Vilka avgifter innehåller min F-skatt första året? Jag har ju fått en preliminär "plan" att betala in ca 7500:-/mån första året grundat på min ansökan. Finns det något mer utöver detta jag kommer att behöva betala? Hur bokför jag F-skatten, för man kan väl dra den från företagskontot?



2 Hur bokför jag min första faktura enligt BAS kontoplanen?

t.ex. säljer tjänster inom reklambyråverksamhet:

Nettobelopp: 7250:-

Moms: 1812,50:-

Totalt: 9062,50:-

Öresavrundning: +50:-

Att betala: 9063:-



3 När jag ska ta ut "lön" skall jag bokföra det som "eget uttag". Men hur bokför jag det? Hur är det med moms/skatt vid eget uttag? Visst kan jag bara föra över pengar via nätet från företagskont -> privatkonto?



4 Hur funkar det med moms/skatt om man "redovisar i skattedeklarationen enligt faktureringsmetoden"? Kommer man få ett inbetalningskort för momsen eller ska man hålla reda på det själv? Eller hur funkar det...?



5 Om jag ska handla en dator till mitt företag skall jag kunna dra av momsen? Hur går det till rent praktiskt? Hur bokför jag det? När och hur betalar jag in momsen som dras av eller hur funkar det egentligen?



6 Vad är egentligen skillnaden på moms / skatt, rent teoretiskt. Är momsen en sorts skatt?



7 Jag har satt in 10 000 från egna sparpengar på mitt företagskonto för att ha pengar i företaget och kunna köpa saker samt ta ut lön första månaderna. Hur bokför jag det? Kommer jag "förlora" några av mina egna till skatt/moms?



8 Andra tips och "att tänka på" i uppstarten av en EF. Vad kan jag dra på företaget? Kan jag t.ex skaffa Rikskuponger för att betala min lunch i en EF?[/b]
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
12
Svar på några av dina frågor: [br] [br]1. Preliminärskatten består av skatt och sociala avgifter för dig själv. Utöver detta kommer du att behöva betala moms. Om du har anställda naturligtvis även deras skatter etc. [br] [br]Du ska inte bokföra F-skatten. Se mitt tidigare svar här: [br] [br][url]http://www.foretagande.se/forum/viewtopic.php?t=529[/url] [br] [br]3. Du kan inte ta ut "lön". Det är bara att ta ut pengar ur firman och sedan debitera det på lämpligt 20-konto, t.ex. 2010 eget kapital. Ja, det är bara att föra över pengar hej vilt både fram och tillbaka, så länge du bokför transaktionerna. [br] [br]Om du tar ut varor så ska det beskattas, däremot behöver du inte lägga på moms. Å andra sidan slutar den ingående momsen att vara avdragsgill, så den måste bokas bort. Till exempel kan du göra så här om du har köpt in en sak för 80 kr (plus moms) som du normalt säljer för 100 kr (plus moms): [br] [br]När du köper in varan: [br] [br]4010 inköp varor +80 [br]2640 ing. moms +20 [br]19xx konto -100 [br] [br]När du tar ut varan som eget uttag: [br] [br]3010 försäljning -100 [br]2610 utg. moms -20 [br]2011 egna varuuttag +120 [br] [br]Som du ser blir utgående moms = ingående moms, du betalar alltså ingen extra moms på "vinsten". [br] [br]6. Ja momsen är en skatt, som betalas av slutkonsumenter (dvs. privatpersoner), inte av företag. [br] [br]7. Du bokför det som en "skuld" på t.ex. 2010 eget kapital, dvs. kreditera det där och debitera lämpligt 19xx-konto. [br] [br]Att sätta in pengar i en enskild firma för att kunna ta ut "lön" är naturligtvis helt meningslöst ur bokföringssynvinkel, det blir ett nollsummespel. Behåll dem "i fickan" direkt i stället. [br] [br]8. Du ska [i]absolut[/i] omedelbart anmäla dig till en av [b]Skatteverkets informationsträffar för nya företagare[/b], du kommer att få svar på alla dina frågor där! De är helt gratis. [br] [br][url]http://www.skatteverket.se/meny/infotraffar/huvudmeny/[/url] [br] [br]För övrigt kan du hitta massor av bra informationsmaterial på deras site. Väl värd ett besök. [br] [br]Nej, du kan inte dra av dina luncher :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.