moms på frakt?

219
1
Har inte tänkt på det förut men är det moms på frakt?
Ska bokföra frakten och funderade på vilken moms det var. Det måste väl vara 25%
Är det även 25 % på frimärkerna man köper?

På fakturorna ska jag ju skriva upp momsen och jag har både 6% och 25 %.
Ska jag slå ihop dessa eller skriva typ ....moms 6% 13 kr  moms 25%  45,23
Vad säger ni?
720
Momsen på frakten ska vara samma som momsen på det du säljer. Har du sålt något med 12% moms så är momsen på frakten 12%, har du sålt med 25% moms har frakten 25% moms också.[br][br]Få fakturan måste du speca de olika momsarna och de olika beskattninsunderlagen. Det räcker alltså inte att skriva 6% moms 13 kr och 25% moms 45,23 utan det ska ocså stå[br]Försäljning 6% moms 216,66 och försäljnin 25% moms 180,92.
219
1
Kan det stämma?[br]På fakturan på mina inköp har varorna 6% (böcker) och sedan har de använt 25% moms på frakten.
2066
2
De har gjort fel. (Vilket inte är helt ovanligt.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
219
1
[color=green][i]Momsen på frakten ska vara samma som momsen på det du säljer. Har du sålt något med 12% moms så är momsen på frakten 12%, har du sålt med 25% moms har frakten 25% moms också.[/i][/color][br][br][br]Men hur sjutton gör man då om man säljer en bok (mom 6 %) och en docka (mom 25%)[br]och skickar dessa i samma paket för 33 kr ink moms.[br]Vad är momsen på då?[br]Knepigt....![br]Och om nu grossisten har skrivit fel moms på min faktura ska jag be att de skickar ny då eller ska jag bokföra som dom har skrivit med 25% moms i stället för det rätta 6%...?[br]Mer knepigt.....![br][br]Tack för er hjälp...[br]
2066
2
Bokför momsen på det sätt de har skrivit den. Orkar du kan du ju upplysa dem och få det rätt nästa gång. Det spelar ju ingen praktisk roll för dig eftersom momsen ändå inte är en kostnad för dig.[br]Om man skickar saker med olika momssats antar jag att man antingen får välja det som är värt mest, eller differentiera momsen på frakten så den blir i två delar. Har inte varit i behov av att undersöka detta, har för mig att det står någonstans på skatteverkets sida vad som är "rätt" - länk någon?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
219
1
Tack i alla fall,[br]Jag ska kolla det där hos Skatteverket.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.