Momsfråga

4
Hej!



Jag och en kompis ska inom kort starta ett företag över internet.



Jag har några frågor gällande Moms vid inköp av inventarier.

Vi har registrerat företaget på 0 i inkomst de första åren och

vi har en budget på ca 20.000 kr och har planerat att köpa inventarier för 15000 i form av datorprodukter.

Kommer vi då vara tvungna att betala momsen på detta, och vad kommer preliminärskatten hamna på?



Mvh

//Dennis
134
Hej! [br] [br]Du kommer att få betala momsen på varorna du köper in, men ändå inte. [br] Du betalar dem vid själva inköpet, men får sedan tillbaka det när du [br]momsdeklarerar om du går + där vill säga. Alltså säljer saker, och inte bara köper. [br] [br]Finns många här i forumet som är 1000 ggr bättre än mig på det där. Men [br]så har jag fattat att det är i alla fall. Kommer säkert någon med en [br]bättre förklaring snart.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
Okej, men betyder det att jag behöver gå + alltså? det räcker inte att jag säljer tjänster för t.ex 10.000 kr [br] [br]Mvh [br]/Dennis
134
Hmm.... jadu. Ni hade ju registrerad 0 i inkomst år 1. Då är det kanske [br]inte rätt att ni säljer tjänster för 10 000:- Ni ska ju göra en uppskattning [br]på hur mycket ni TROR ni kommer att tjäna. Sen räknas prelskatten ut [br]utifrån det + egen avgifter osv osv. Hinner tyvärr inte skriva in allt, men det [br]är inte så krångligt som det låter. [br] [br]Jag kan tipsa dig om att att boka en tid på typ, nyföretagarcetrum. Det gjorde [br]jag, de var suveränt. Fick hjälp att räkna ut prelskatt osv för första året, samt [br]sätta ihop en enklare budget samt möjlighet till alla frågor vi har. [br] [br]Tillbax till momsen... [br] Om jag fattat rätt så måste du ju ha inbetalad moms på ditt "momskonto" [br]för att sedan kunna dra av momsen vid inköp av t.ex inventarier. Och för att [br]få det på momskontot måste du ju sälja något. Alltså, köper du en grej [br]får du tillbaka momsen när du skattedeklarerar. Så i slutändan handlar du UTAN [br]moms, men du måste ha momspengar att handla för (statens pengar). [br] [br]Nu har jag säkert krånglat till det för dig, är inte ens 100% på mitt svar. Men [br]tag kontakt med någon som hållt på längre, jag e fortf i startgropparna och [br]har inte 100% koll ännu. [br] [br]lycka till!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
okej tack för hjälpen :) [br] [br]menade inte att inkomsten skulle ligga på 0, utan att vi inte skulle göra någon vinst de första åren, ursäkta :)
134
Vänta tills ikväll du... [br] Då kommer "eliten" in på forumet o svarar på alla vi "nybörjares" [br]flummiga frågor. (och rättar svar) hehe... :)
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Du behöver inte gå med vinst för att få dra av momsen. [br] [br]Jag ska ge ett exempel, och då förutsätter jag några saker: att du och din kompis har ett handelsbolag, att ni är registrerade för moms hos Skatteverket, och att ni deklarerar moms en gång om året. [br] [br]Antag att år 1 har ni köpt inventarier för 15 000 kr plus moms 3 750 kr - alltså totalt 18 750 kr - och sålt tjänster för 10 000 kr plus moms 2 500 kr - alltså totalt 12 500 kr. [br] [br]Det betyder att när det är dags att deklarera momsen skriver ni: [br] [br]Utgående moms 25 %: 2 500 kr [br]Avdragsgill ingående moms: 3 750 kr [br] [br]Mellanskillnaden (1 250 kr) får ni tillbaka, alternativt räkna av mot era andra skatter.
720
[quote="Karin i Västergötland"] [br]Det betyder att när det är dags att deklarera momsen skriver ni: [br] [br]Utgående moms 25 %: 2 500 kr [br]Avdragsgill ingående moms: 3 750 kr [br] [br]Mellanskillnaden (1 250 kr) får ni tillbaka, alternativt räkna av mot era andra skatter.[/quote] [br] [br]Såvida ni inte har några andra anställda i handelsbolaget har ni inga andra skatter eller avgifter som momsen kvittas ut mot utan ni får pengarna utbetalda i mars året efter verksamhetsåret.
7
Karin är tillsammans med dig den just nu mest aktive och tillräckligt pålästa för att gratis (tack!) kunna hjälpa oss som inte har er utbildning och erfarenhet av bokningfrågor, men som ändå tror och vill köra våra egna verksamheter, snålt och effektivt. Jag skulle inte vilja att karin tröttnade detta forum för att du vill markera yrkesstolthet eller större förmåga eller vad din agenda nu än må vara. Rätta gärna rena felaktigheter, i detta fall är det uppenbart en helt onödig markering av ett inlägg som i sak inte är fel, även om nu just HB inte redovisar annan skatt än moms. [br] [br]Hjälp de som behöver, ni är lysande hjälpsamma båda två. Räcker inte det?
720
[quote="ajoviken"]Karin är tillsammans med dig den just nu mest aktive och tillräckligt pålästa för att gratis (tack!) kunna hjälpa oss som inte har er utbildning och erfarenhet av bokningfrågor, men som ändå tror och vill köra våra egna verksamheter, snålt och effektivt. Jag skulle inte vilja att karin tröttnade detta forum för att du vill markera yrkesstolthet eller större förmåga eller vad din agenda nu än må vara. Rätta gärna rena felaktigheter, i detta fall är det uppenbart en helt onödig markering av ett inlägg som i sak inte är fel, även om nu just HB inte redovisar annan skatt än moms. [br] [br]Hjälp de som behöver, ni är lysande hjälpsamma båda två. Räcker inte det?[/quote] [br] [br]Det är faktiskt stor skillnad på årsredoviad moms i ett HB och i enskilda firmor och AB. En kollega till mig glömde att upplysa sin klient som var ett HB med årsvis redovisning att de inte som andra redovisar moms i deklarationen utan i en vanlig skattedeklaration i mars februari månad. Ett AB/enskild firma som har verksamhet under 2005 redovisar momsen i inkomstdeklarationen i marj 2006 och får besked om skatten att betala eller momsen tillbaka i december 2006. Ska man betala moms (vilket man får anta at man ska göra om företaget verkligen är ett fungerande företag) så ska inbetalningen göras senast i mars 2007. Dessa bolag får alltså en skattekredit på nästan 1,5 år för sin moms. [br]Ett HB är inte skattepliktigt och betalar ingen F-skatt som ska täcka momsen undr löpande år. bolaget lämnar en vanlig skattedeklaration som övriga månadsvis redovisande bolag, bara med den skillnaden att ett HB med årsvis redovisning lämnar en gång per år i februari månad och redovisar då hela perioden jan -dec, samtidigt som övriga bolag bara redovisar dec. Ett HB som ska betala moms ska alltså göra det senast den 12 feb 2006 tillskillnad från den enskilda firman/AB som skulle göra detta i mars 2007. [br]Om man som redovisningskonsult inte är 100% tydlig med denna specifika regel för HB så kan man vara säker på att det blir rätt sur miner omkring en när folk upptäcker att de har en skatteskuld (momsskuld) på 40.000 som ska vara betald inom två veckor issället för inom ett år. [br]I detta fall hjälper det inte heller att man själv kanske betalt in för mycket SA-skatt, den får man inte tillbaka förrän i december 2006 eftersom det är dina privata skatter och momsen är bolagets skatt. [br]Vad som är viktigt att notera är alltså att ett HB INTE är ett skattesubket och aldrig beskattas för sina vinster. Den enda skatt ett HB betalar är just momsen och ev skatter och arbetsgivaravgifter på anställda i bolaget.
488
Tack Ajoviken för dina vänliga ord; de värmde! Men det är OK, jag böjer mig i respekt för Redkons kunskaper. Redkon kan de här detaljfrågorna på sina 5 fingrar medan jag bara har bokfört åt ett enda HB i mitt liv, och det var ett nystartat hobbybolag och under ett enda år. [br] [br]Jag lär mig mycket och friskar upp mina kunskaper om annat genom att läsa Redkons svar. Sen har det funnits vissa frågor (inte denna) där jag skulle välja andra lösningar än Redkon, men det innebär inte att Redkons svar var fel utan bara att man kan göra på olika sätt. Därför har jag inte argumenterat emot Redkon vid de tillfällena. Ni som läser svaren tycker säkert att redovisning är tillräckligt krångligt utan att höra oss tjafsa om olika varianter dessutom.
20
Härligt att det finns snälla och kunniga människor som vill hjälpa oss mindra kunniga i företagsstarten! [br] [br]Även sånna som jag, som mest läser andras frågor och svar får ut mycket av det, även om det inte syns... [br] [br]Tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.