Bokföring av felaktiga fakturor och kreditfakturor enligt kontantmetoden

1
Hej!

Jag har ett problem. Jag skickade en faktura till som inte blev godkänd av det mottagande företaget. De betalade inte fakturan utan bad mig skicka en kreditfaktura och en ny kompletterad faktura. Hur ska jag bokföra de första fakturorna och kreditfakturan enligt kontantmetoden när inga pengar kom in på kontot?

Tacksam för svar.
2066
2
Den första fakturan och kreditfakturan är på motsatt belopp t ex +500 -500, så de tar ut varandra. Med kontantmetoden kan du se kreditfakturan som "betalning" av den första fakturan, skulle tro att de flesta bara häftar ihop dem (?).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
25
Hej![br][br]Jag knuffar tråden för jag behöver hjälp med samma problem, förstår dock inte svaret. Jag har skickat en faktura till en kund, som av olika anledningar inte behöver betala. Fakturan är alltså skapad och finns därmed i nummerserien, så den är ju inte bara att stryka. Hur bokför jag detta?[br][br]Jag använder kontantmetoden.[br][br]Mycket tacksam för hjälp!  8)
2066
2
Du skapar en exakt likadan faktura, fast med omvända (negativa) belopp, även kallat kreditfaktura. Dessa två fakturor uppväger varandra och summan blir 0.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
25
Även om ingen egentlig transaktion har ägt rum?
2066
2
Ja
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
25
Tackar :)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.