Hur påverkas prelskatten?

134
HEJSAN!



Jag startade i Januri 06 EF.

Valde då att redovisa moms varje månad, alltså i skattedeklaration.

Efter överläggning med revisor skulle detta ändras till en gång om året,

alltså inkomstdeklarationen. Detta har jag nu i februari ändrat och fått

bekräftelse på (nytt F-skattbevis).



Jag har ju redan fått en prelskatt / F-skatt för 06 enligt min första ansökan

(den med skattedeklaration)



Vad jag förstod av skatteverket.se ingår momsen i F-skatten om man

redovisar i inkomstdeklarationen med ej om man redovisar i skattedekl.

Stämmer det? Hur påverkar detta isfall min prelskatt, ska jag räkna med

att lägga på 25% per månad på F-skatten.







Övrigt.... Är det inte LITE fett med en prelskatt på 7500:-/mån med en

nettointäkt på 150 000:-/år.

Vad vill "de som bestämmer" att vi småföretagare ska leva på egentligen?

Kartong hus och nudlar...

:evil:



Någon mer som är med i Små-A?

Vad gör de egentligen för mig som företagare? Vad är det för fördel att

vara med där? Jag gick ju med för jag var så rädd för allt när jag skulle

starta upp mitt företag, men nu börjar jag undra vad jag egentligen

ska med dem till?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
Redovisar du moms årsvis så ingår momsen i F-skatteunderlaget, det är just av den anledningen man väljer att redovisa månadsvis även om man inte behöver. Det är ju iofs ett personligt val men de flesta jag vet brukaar föredra att fylla i redovisningen varje månad och veta att man inte behöver betala mer än man fått in, framför att bara redovisa en gång om året men istället betala med pengar som kanske inte finns. [br] [br]Din F-skattedebitering kommer antagligen att höjas med mellanskillnaden på utgående och ingående moms från din ansökan. Rimligen borde det röra sig om 50.000 på årsbasis vilkeet motsvarar momsen på en visnt om 200.000 (150.000 efter avsättning för sociala avgifter). [br] [br]7.500 i månaden i f-skatt är nog en helt korret siffra. vinst 150.000 ger sociala avgifter på 45.000 och privat skatt på lika mycket. 90.000 delat på 12 måna
488
Det är såklart en fråga om tycke och smak, men jag föredrar definitivt att redovisa momsen varje månad. När ett företag är under uppbyggnad är det ganska vanligt att man anger en ganska låg vinst i preliminärdeklarationen, för att hålla nere F-skatten. När då de månatliga F-skatte-debiteringarna är ganska låga är det lätt att man "gör åt" alla pengar som kommer in och sen står man där med en förskräcklig massa moms som så småningom ska betalas, i efterhand. Jag trivs bättre med att betala in momsen månatligen = ganska snabbt efter att kundfakturan skrivits, innan pengarna från kundinbetalningen har blivit använda till nånting annat.
48
Jag skulle också vilja veta om det är lönt som egenföretagare att gå med i Små-A? [br]För man kan ju trotsallt inte ta ut någon a-kassa som företagare fast man är utan jobb under ett par månaders eller så.
488
Jag är inte med i någon A-kassa; tycker A-kassereglerna för företagare är helt sjuka. Om min anställning försvann skulle jag ju självklart jobba så mycket jag hann i mitt företag istället, för att försöka försörja mig. Men för att få A-kassa måste jag istället avregistrera firman och lägga mig på soffan... Det skulle jag ju aldrig stå ut med att göra, så den logiska slutsatsen är att jag skulle ändå aldrig kunna få någon ersättning från någon A-kassa. Då känns det ganska meningslöst att betala in avgifter till A-kassan. [br] [br]Men det visar väl vad samhället tycker om företagare; de ska hållas kort.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.