Faktura till privatperson

5
Jag driver eget företag och av den anledningen är jag medlem i detta forum – även om jag varit dålig på att använda det. 🙂 Nu har jag en fråga som rör en privat sak gällande hushållstjänster, och att jag och min familj möjligen är utsatta för någon form av bedrägeri. Hoppas det är ok.

Får ett företag skicka en faktura till en privatperson utan angiven moms? Måste inte moms finnas med?
5
Ingen som vet?
1165
Normalt sett skall moms anges på en sådan faktura. [br][br]Om det är en hushållsnära tjänst för vilken skattereduktion utgår, och leverantören av tjänsten får den andra halvan av fakturan via Skatteverket (eller snarare en kvittning) så vet jag dock inte exakt hur de fakturorna utformas. [br][br]
5
[quote author=swetrot link=topic=5090.msg24565#msg24565 date=1236442021][br]Normalt sett skall moms anges på en sådan faktura. [br][br]Om det är en hushållsnära tjänst för vilken skattereduktion utgår, och leverantören av tjänsten får den andra halvan av fakturan via Skatteverket (eller snarare en kvittning) så vet jag dock inte exakt hur de fakturorna utformas. [br][br][br][/quote][br][br]Tack :-)[br][br]Vore bra om man vet helt säkert. Får väl ringa Skattemyndigheten för ett definitivt svar. Eller Ekobrottsmyndigheten.
1165
Börja med Skatteverket, de brukar veta hur det är och är duktiga på revisioner (har jag hört).
720
På vilket sätt menar du att du skulle vara utsatt för bedrägeri för att inte momsen är specad på fakturan? [br]Det finns inget krav på att en faktura till dig som privatperson ska ha en specificerad moms så innan du börjar ringa runt till ekobrott så ska du kanske ta ett snack med bolaget om du absolut vill ha specad moms.
5
[quote author=Redkon link=topic=5090.msg24572#msg24572 date=1236464572][br]På vilket sätt menar du att du skulle vara utsatt för bedrägeri för att inte momsen är specad på fakturan? [br]Det finns inget krav på att en faktura till dig som privatperson ska ha en specificerad moms så innan du börjar ringa runt till ekobrott så ska du kanske ta ett snack med bolaget om du absolut vill ha specad moms.[br][/quote][br][br]Efter att ha googlat personen och företaget bakom förstår jag att det finns en historia av bedrägeri. Det är ganska givet att det även gäller denna gång. Det gäller en behandling av golv. Tjänsten är inte utförd och vi har inte hört av dem. Kravet på betalning kom nu flera månader senare per telefon, med krav på en postväxel. Gissar att man är ute efter en signatur för att kunna förfalska lagfarten,  kunna kräva ett förskott på en fejkad försäljning av vårt sommarhus till någon annan, eller dylikt. Dagen efter kom en faktura. Min tanke är att man kan vara lite lugnare om den inte är korrekt enligt skattemyndighetens regler, som t ex avsaknad av moms, löpnummer, m m.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.