Omsättning i SKD vid periodiseringar??

3
Under januari månad har företaget skickat kundfakturor som egentligen avser 2005 och därmed ska tas upp som upplupen intäkt 1790 i bokslutet för 2005. Bokföringen i januari blir således en kreditering av 1790 ist för försäljning samt 2610 utgående moms. Därmed kommer ju min omsättning inte att stämma med den utgående momsen. Hur redovisar jag detta i skattedeklarationen? Jag undrar alltså över rutan där jag ska ange månadens omsättning. Jag har inte haft några andra intäkter denna månad, ska jag då ange 0kr i omsättning, samtidigt som jag redovisar momsen på de upplupna intäkterna? Eller ska jag ange de upplupna intäkterna som omsättning i januari, även fast de hör till 2005?
488
På momsdeklarationen tar du upp dina fakturor som omsättning i janari = den månad du skrev dem = samma månad som du redovisar momsen, trots att du har bokfört fakturorna mot konto 1790. För du redovisade väl inte dem som omsättning på momsdeklaration förra året OCKSÅ?
3
TACK så mycket, då förstår jag! Nej jag har inte redovisat dom som omsättning under 2005. Jag gör som du säger och gör alltså en egen momsrapport istället för den som kommer automatiskt ur systemet, eftersom den visar 0kr i omsättning pga periodiseringen. [br]Mycket tack för hjälpen!
488
[quote="babs"]...gör alltså en egen momsrapport istället för den som kommer automatiskt ur systemet...[/quote] [br] [br]De där automatiska momsrapporterna behöver man ta med en ganska stor nypa salt, eftersom de inte brukar ta hänsyn till just såna här saker (s.k. periodiseringar). [br] [br]Ärligt talat kan man lika gärna skippa den automatiska momsrapporten och istället titta själv i huvudboken för att se vad som är bokfört under månaden.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.