Inköp till företaget och skatt.

20
hej!

Jag håller på och startar upp en e-butik.

Har lite funderingar.

Helst skulle jag vilja köpa in allt jag behöver till företaget direkt, ex kamera, skrivare osv osv...

Men dessa saker kommer jag köpa från olika säljare vid olika tidpunkter och varje sak kommer antagligen att hamna under 5000kr (och då bokföras direkt utan avskrivningar under flera år).

Detta kommer medföra att år 1 går minus.

Säg att jag ligger på minus 20 000kr, alltså ingen vinstskatt på mina inkomster under första året.



Men året efter då? följer mitt negativa resultat från året innan med, så jag kan få in 20 000kr utan att betala vinstskatt på det, eller är det nollställt och förlusten från föregående år borträknad?





En snabbis till om samma sak. Jag kommer ju att göra en insättning i min enskilda firma när jag startar. Säg att jag sätter in 40 000kr.

Hur funkar detta, blir det som ett lån eller vad?

Kan firman betal tillbaka med oskattade pengar till mig?





Hoppas ni förstår vad jag menar och har något svar.

Är helt ny på det här området.
488
Om du driver internetbutiken som enskild firma, och den är nystartad (= du inte har drivit någon annan firma heller de senaste åren) kan du dra av din förlust år 1 mot inkomster av tjänst (= lön som anställd alltså). Isåfall föjer förlusten inte med till år 2. [br] [br]Om du har drivit enskild firma i flera år tidigare, och alltså inte är nystartad, får du istället rulla förlusten vidare till år 2. Det innebär att om du förlorar 20 000 kr år 1 kan du tjäna 20 000 kr år 2 innan det börjar ticka någon skatt. [br] [br]På rak arm minnns jag inte hur länge man räknas som nystartad; om det är 2 år eller nåt. Ring Skatteverket och kolla! [br] [br]Till skillnad mot ett AB kan du fritt föra dina privata pengar fram och tillbaka till din enskilda firma hur ofta du vill; det ger inga skattekonsekvenser. Men självklart måste du bokföra transaktionerna så du vet vad du har gjort.
20
tack så mycket för ett snabbt och utförligt svar!! [br] [br]MVH [br]Stefan
20
Har funderat vidare lite nu... [br]Du skrev att jag som nystartad kan dra av dra av min förlust år 1 mot inkomster av tjänst. [br] [br]Och senare, år 2 eller så föra över en ev förlust till nästa år. [br] [br]Innebär det att man MÅSTE dra av från inkomst av tjänst förta året eller att man får välja hur man vill göra?
46
[quote="sir_erken"]Har funderat vidare lite nu... [br]Du skrev att jag som nystartad kan dra av dra av min förlust år 1 mot inkomster av tjänst. [br] [br]Och senare, år 2 eller så föra över en ev förlust till nästa år. [br] [br]Innebär det att man MÅSTE dra av från inkomst av tjänst förta året eller att man får välja hur man vill göra?[/quote] [br]Du kan alltid spara ett underskott till kommande år och använda när firman går med vinst, men dom 5 första åren kan du dessutom välja mellan att spara underskottet eller kvitta det mot inkomst av tjänst. Dock har jag för mig att man kan kvitta högst 100.000:- per mot inkomst av tjänst. [br]Om din nystartade firma går med förlust första åren får du vara beredd på att Skatteverket kommer att kolla dig extra noga. [br] [br]/ TT

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.