Nytt år

149
Hur ska jag göra med mitt ingående balans på det nya året. Skall jag flytta runt pengarna på kontona eller nåt? Dert blev ingen bra fråga men någon kanske förstår??
41
Hej, [br] [br]Jag tror jag uppfattat din fråga... [br] [br]Dina utgående balanser för 2004 blir dina ingående balanser 2005. I de flesta bokföringsprogram sker detta med automatik. Nu vet jag inte vad för typ av företag du driver, men om det är en enskild firma eller HB får du inte glömma bort att nollställa dina konton för "det egna kapitalet" som ett första verifikat på det nya året. Nollställde du dessa konton i samband med bokslut är detta givetvis inte aktuellt för din del. Annars brukar det bara vara att "tuta och köra". [br] [br]Vad jobbar du i för program? Behärskar en del program och kan kanske vägleda dig lite när det gäller ut- och ingående balanser. Men som sagt... i många program blir utgående balans nästa års ingående automatiskt och då behöver du inte fundera så mycket på saken. [br] [br]Hoppas jag förstod dig rätt :roll: [br] [br]Hälsningar [br] [br]Åsa
149
Jeg har en enskild firma. [br]Ovh jobbar i ToppStart [br] [br]Är det vinsten från 2004 som ska flyttas?? [br]När jag öppnar ett nytt år följer momsen med från ett fel jag gjorde och rättade till, men när jag nollställer momsen i IB står det att det är en differens, ska fixa detta genom att sätta beloppet som inte är i balans på något särskilt konto. [br] [br]/David
41
Hej igen, [br] [br]2004 års utgående balans blir 2005 års ingående. Så långt tror jag du hänger med... [br] [br]Det du gör är att du nollställer alla konton mellan 2011-2019 mot konto 2010 som ett första verifikat på det nya året. Svaret på din första fråga är således: [br] [br]"JA, konto 2019 "årets resultat" ska nollställas vid 2005 års ingång. Observera att det inte bara är kontot för "årets resultat" som ska nollas, utan även övriga konton som behandlar - vad man skulle kunna beteckna som - det egna kapitalet i din enskilda firma". [br] [br]Vad gäller din andra fråga om moms är det svårt att ge ett generellt svar, då jag inte riktigt förstår vilket typ av fel det är du åstakommit. Kanske kan du förklara lite mer så kan jag fundera och återkomma med ett svar. [br] [br]Åsa [br] [br]www.sundemanskontorsservice.se
149
Ska jag nollställa 2019 - Kassa, jag har ju pengar i kassan....
41
Hej, [br] [br]Du skriver... "ska jag nollställa 2019 - Kassa, jag har ju pengar i kassan." [br][b]Konto 2019 är inte ett kassakonto[/b], utan kontot för "årets resultat". Givetvis ska du inte nollställa kassan!!! [br] [br]Okej, vi tar det hela från början. Nu går jag igenom bokslutsarbetet på en mycket basic nivå. Jag inte upp några specialare, utan ger bara lite elementära tips. [br] [br]1. Du börjar med att stämma av dina balanskonton. Titta tex efter så det bokförda värdet på pg och bankkonto stämmer med kontoutdrag etc. per den 31/12. [br] [br]2. Jag antar att du tillämpar bokslutsmetoden i ditt företag. De leverantörsfaturor du inte betalat lägger du in som en leverantörsskuld. [br] [br]3. De fakturor du sänt iväg till kund men ännu inte fått betalt för lägger du in som kundfordran. [br] [br]4. Kolla om det är några kostnader, eller intäkter för den delen, som ska periodiseras. [br] [br]5. Om du har ett lager ska detta inventeras och en eventuell lagerförändring ska bokföras. [br] [br]6. Gör eventuella avskrivningar. [br] [br]7. För om momsen. Det gör du genom att du bokför bort den utgående momsen på 2611 och den ingående momsen 2641 mot konto 2650 "redovisningskonto moms". De flesta brukar nöja sig med detta, men egentligen har man lite jobb kvar. För att ha gett dig rätt direktiv så ger jag dig vidare instruktioner... Nollställ 2650 mot 2012 "avräkning skatter och avgifter". Om jag ska vara uppriktig så försvårar den sistnämnda bokningen deklarationsarbetet något, men om rätt ska vara rätt... [br] [br]I de allra flesta bokföringsprogram kan du skriva ut en momsrapport och bokföringsorder. Kolla så den stämmer, visar rapporten någon diff? Om den gör det får du leta i bokföringen och försöka spåra vart det blivit fel. Gör rättelser! Se till att omsättningen och den utgående momsen stämmer/matchar! [br] [br]8. Bokför in åretsresultat. Använd konto 2019 och 8999. [br] [br]För de allra flesta enskilda firmor räcker detta. Förhoppningsvis har du nu ett rättvisande resultat och en balansräkning som "balanserar". [br] [br]Det du gör sen är att du som ett första verifikat på det nya året nollställer alla konton för - vad man skulle kunna beteckna som - det "egna kapitalet". Det gör du genom att du bokför bort saldot på konto 2011-2019 mot 2010. [br] [br]Vållá - tror det var allt. Nästa nöt blir deklarationen! [br] [br]Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.