Tillbaka på momsen, vart hamnar pengar?

28
Hej alla. 🙂



Jag har nu gjort en skattedeklaration via nätet, mycket smidigt och rekommenderas starkt.



Nu undrar jag bara vart hamnar de momspengar jag får tillbaka? Jag har alltså inte gjort någon särskild anmälan till bank eller RSV, men i.o.m. att jag använde E-leg via banken så kanske pengarna hamnar i det kontot?



Jag frågar här för att andra i framtiden ska slippa leta. 🙂
88
Momspengar som betalas ut hamnar på ditt skattekonto, därefter utbetalas dessa till det konto som är anmält till Skatteverket.
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
134
Hur långt efteråt dekl. betalas de ut till skattekontot då? [br]Och om man inte anmält något konto till Skatteverket personligen, [br]eller sker det automatiskt? Om inte, var vänder man sig för att anmäla det? [br] [br]Sitter i samma situation nämligen. [br] [br] [br]När sedan pengarna trillat in på företagskontot då, så ska man bokföra det. [br] [br]Finns det något konto för skatte"inkomst" eller hur blir det egentligen? [br]För det är ju ändå en "inkomst" för företaget att få tillbaka momsen, eftersom man registrerat det som en utgift när man köpte varan, eller? [br]Debet / Kredit vadå egentligen?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
28
Hehe.. känns som om fler än jag inte gick nån starta-eget-kurs. :D [br] [br]För mig var det så iaf. att jag fick inte gå någon sådan kurs förrän AF meddelade mig. Så jag väntade och väntade, efter 2 år får jag ett telefonsamtal från AF att jag måste starta företaget nu, om jag ska ha chansen att få starta-eget-bidrag. Så någon kurs blev det inte och här sitter man. Jag har iofs. passat på att gå på infoträffar med olika myndigheter, rekommenderas. Brukar tag 3timmar inkl. fika. [br] [br]Därför är sådan här forum jättebra och jag passar på att tacka alla som hjälpt mig och kommer att hjälpa mig i framtiden. 8) [br] [br]@peffen, vad jag läst och om jag fattat rätt så tror jag att pengarna hamnar på skattekontot drygt en månad efter sista deklarationsdagen. Kan ha fel.
88
I enskild firma sker ingen bokföring av utbetalning från skattekontot. Tid från det att medlen kommit in till utbetalning kan jag tyvärr inte svara på (brukar inte bekymra mig så mkt om detta). [br] [br]Jag [i]tror[/i] att det är hos Skatteverket du anmäler konto för utbetalning. (Var så länge sedan jag gjorde det, och har inte funderat så mkt över det sedan dess)
ww.kurslitteratur.se
www.digiart.se
488
Om du inte har anmält något konto till Skatteverket kommer pengarna på en utbetalningsavi i brevlådan.
134
[quote="digiArt"]I enskild firma sker ingen bokföring av utbetalning från skattekontot. [br][/quote] [br] [br]Men då stämmer ju ju inte bokföringen alls sen, eller? Man måste väl redovisa alla in/ut grejer på sitt företagskonto? [br] [br] [br] [br]Och ang. Infoträff har jag nu bokat in mig i slutet av mars på en av skatteverkets träffar, blir bra det!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
[quote="peffen"][quote="digiArt"]I enskild firma sker ingen bokföring av utbetalning från skattekontot. [br][/quote] [br] [br]Men då stämmer ju ju inte bokföringen alls sen, eller? Man måste väl redovisa alla in/ut grejer på sitt företagskonto? [br] [br] [br] [br]Och ang. Infoträff har jag nu bokat in mig i slutet av mars på en av skatteverkets träffar, blir bra det![/quote] [br] [br]Att inte utbetalningar från skattekontot bokförs stämmer bara när det gäller F.-skatten, som ju är din privta skatt. Redovisar du moms månadsvis så är det bolagets pengar och ska bokföras som vilken annan skuld som helst. [br]Ett företag som ska ha moms tillbaka kvittar ju alltid den återbetalningen dirket hos SKM genom att betala in lika myckett mindre på skattekontot när det gäller betalningar för F-sktter, personalskatter och arbetsgivaravgifter. Säg nu att du ex ska ha 2000 tillbaka på momsen och ska betala 2000 F.skatt. Naturligtvis gör du då iongen skattebetalning eftersom de 2000 i momsfordran kommer att täcka din F-skatteskuld. Momsfordran 'är bolagets men F-skatten är din privata, då får du boka 1650 momsordran 2000 i kredit och debitera 2012 privata skatter med samma belopp. Om din F-skatt däremot är 1000 så får du ju 1000 tillbaka i kontanter, då får du boka 1650 kredit 2000 2012 debit 1000 och så de sista 1000 i debet på banken eller kassan eller var du nu sötter in pengarna någonstans.
134
OK.... Tack för det Redkon. [br] [br]Så vi säger så här.... För o se så jag fattat rätt. [br] [br] [br]Jag har Prelskatt 7500:-/mån (deklarerar månadsvis i skattedekl (EF)) [br] [br]Jag har i Januari sålt dåligt men däremot gjort inköp så så jag ska få tillbaka 1500:- moms. Då betalar jag endast in 6000:- totalt för Januari? [br] [br]I februari däremot ska jag betala in 9000:- moms för jag gjort ett stort jobb, så då ska jag alltså sätta in 7500 + 9000 = 16500:- på mitt skattekonto? [br] [br]Stämmer? [br] [br] [br]Bokföringen däremot är lite oklar :/ Men säg att du ska bokföra ovanstående [br]transaktioner, vilka konton debet/kredit då egentligen?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
Jag utgår nu ifrån att omföringen av utgående och ingående moms är gjord som den ska och att skulden finns på 2650 och fordran på 1650 = standardkonton. [br] [br]Månad ett bokför du alltså [br] [br]Kredit 19**(var du tar pengarna ifrån) 6000 [br]Debet 2012 7500 [br]Kredit 1650 1500 [br] [br] [br]Månad två bokför du [br] [br]Kredit 19** 16500 [br]Debet 2012 7500 [br]Debet 2650 9.000
134
[quote="Redkon"]Jag utgår nu ifrån att omföringen av utgående och ingående moms är gjord som den ska och att skulden finns på 2650 och fordran på 1650 = standardkonton. [br][/quote] [br] [br]Med risk för att låta dum/tjatig. Men för att få allt rätt från början, det där med skuld o fordran.... Hur bokför jag då, mer exakt. [br] [br]Är jättetacksam för din hjälp Redkon, och ja, jag vet att du egentligen ska ta [br]betalt för sånna här tjänster, men det är verkligen jättesnällt att du hjälper [br]en och annan nybörjare så här!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
134
För o gå tillbaks till rubriken i tråden: [br] [br]http://www.skatteverket.se/skatteverketsblanketter.4.18e1b10334ebe8bc800014.html#Text%2018 [br] [br]där kan man anmäla sitt kontonummer till skatteverket.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
28
Ja, nu vet jag var de hamnade. Dessutom tog det bara några dagar att få de. :D [br] [br]Men jag undrar ändå lite... [br] [br]1. Momspengarna jag fått tillbaka är för alla investeringar jag gjort innan start och är alltså inget jag fått efter försäljning. Visst ska det ändå in i bokföringen och isf. hur? [br] [br]2. Hur får dessa pengar användas?
488
Du bokförde väl investeringarna? [br] [br]Pengarna kan du använda på samma sätt som alla andra pengar (du har väl enskild firma?). [br] [br]Tar du hand om pengarna privat bokför du dem: debet 2013 eller vad du nu använder; kredit momsavstämning (1650 eller 2650 eller vilket du brukar använda). [br] [br]Tänker du använda pengarna i firman och sätter dem på firmans bankkonto blir debetbokningen 1940 eller vilket konto du brukar använda.
28
Jodå investeringarna är bokförda och det är en enskild firma. :) [br] [br]Tackar för svaren.
1
Hej! Här kommer jag bara försäkrar att jag har förstått rätt angående när man får tillbaka moms. Dom pengarna som man får tillbaka kan man använda privat ? Mitt utbetalningskonto är till det privata. Ska jag då göra en överföring till företagskonto med moms pengar man får tillbaka eller får man använda som hursomhelst på privata ? Mvh en förvirrad egenföretagare (enskild firma)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.