Fråga om momsregistrering

2
Har ett företag som varit registrerat närmare 2 år. Första året hade vi ingen verksamhet så momsregistreringen drogs in. Nu har vi dock kommit igång på allvar, blivit momsregistrerade och fakturerat ett antal kunder.



Nu till mitt bekymmer: Under perioden vi inte var momsregistrerade gjordes ett antal inköp till företaget. Kan vi på något sätt få tillgodogöra oss momsen från de inköpen?



(När vi ansökte om momsregistrering andra gången skrev vi på uppmanning av Skatteverket in ett från-och-med datum som innefattade de här inköpen, men på registreringsbeviset vi sedan fick från Skatteverket stod att momsregistreringen gäller från ett senare datum..)



Hoppas det går att förstå vad jag menar! Och hoppas på lite hjälp också.. känner mig en aning förvirrad.
ciesinteractive.com
41
Hej, [br] [br]Rent generellt får man börja lyfta moms från och med det datum man blivit momsregistrerad. Det är inte helt ovanligt att människor som ska starta företag gör en del investeringar inför företagsstarten, man kanske köper en dator, trycker vistkort eller handlar lite kontorsmaterial. De kostnader man haft inför företagsstarten har man rätt att dra av, dvs. man har rätt att kostnadsföra utgifterna men inte ”lyfta” momsen. (lyfta moms = få tillbaka den ingående moms man betalat) För att få kostnadsföra utgifterna krävs att inköpen normalt sett är avdragsgilla (tex. går det inte att kostnadsföra gamla parkeringsböter och dyl.) och att det går att härleda de samma till verksamheten. Inköpen måste därtill ha gjorts under det kalenderår verksamheten påbörjades eller året dessförinnan. Köper du tex. en digitalkamera inför företagsstarten för 5 000 kr har du inte rätta att ”lyfta” de 1 000 kr du betalat i moms. Du har däremot rätt att kostnadsföra hela beloppet, dvs. 5 000 kr, på kontot för förbrukningsinventarier. [br] [br]Givetvis finns det ingen regel utan undantag… Skatteverket kan, när särskilda skäl föreligger, efter ansökan besluta att ett företag har rätt till att ”lyfta” moms under uppbyggnadsskedet. Ofta rör det sig då om företag som har relativt stora etableringskostnader. [br] [br]I ditt fall är det lite krångligare då du inte gjort inköp inför en företagsetablering, utan haft ett företag registrerat. Jag skulle tro att det trots allt är samma princip som jag redogjort för ovan som gäller, dvs. att du har rätt att kostnadsföra utgifterna men inte ”lyfta” momsen. Om du vill kan jag gräva vidare i frågan och återkomma, eller så ringer du själv till skatteverket och frågar. Just moms är ett klurigt kapitel, komplicerade regler och en mer eller mindre obegriplig momshandledning till hjälp. [br] [br]Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.