Fordon på företaget

134
HEJ IGEN!



Har gått i tankar på att köpa en EU-moped ett tag för att lätt ta mig

fram i STHLM utan att behöva gå ner i tunnlarna.



Min kollega sa att jag har möjlighet att köpa den på företaget om jag vill

eftersom jag inte äger någon bil. Stämmer detta verkligen?



I och för sig kommer den ju i stort sett bara användas i företaget då jag

åker fram och tillbaka till jobbet på den samt på kundbesök.





Men vad säger egentligen Skatteverket om detta? Hur går man tillväga om

det nu visar sig att det är OK att köpa den på företaget? Måste man skriva

någon sorts "förklaring" till Skatteverket och få den godkänd eller hur gör man?



Tacksam för svar!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
488
Hmm, har ett minne av att en dåvarande klient köpte en moped i sin enskilda firma för några år sen. Jag tror hon bara bokförde den som en inventarie, helt enkelt. [br] [br]Sen fick jag tjata som en blå på henne att hon måste prestera någon form av reseräkningar eller listor med sina tjänsteresor, för att kunna visa att mopeden faktiskt användes i firman och inte var rent privat. Den delen gick trögt, minns jag...
134
Ok, men riktigt så järv vågar inte JAG vara... [br] Jag vill göra rätt för mig om jag nu ska köpa den på företaget. Och då innebär [br]det att jag ska presentera någon form av reseräkningar och listor med tjänsteresor? [br] [br]Räknas biten mellan Hem-Jobb som resa inom jobbet då eller? Det måste det ju göra...? Den kommer ju mest användas för det, men även för att ta sig till kunder [br]i Stockholms närområde... Men självklart kommer den även att användas litegrann [br]privat. [br] [br]Och vem ska jag egentligen presentera dessa listor för? Eller är det något jag ska ha för mig själv tills jag blir ombedd att visa dem?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
[quote="peffen"]Ok, men riktigt så järv vågar inte JAG vara... [br] Jag vill göra rätt för mig om jag nu ska köpa den på företaget. Och då innebär [br]det att jag ska presentera någon form av reseräkningar och listor med tjänsteresor? [br] [br]Räknas biten mellan Hem-Jobb som resa inom jobbet då eller? Det måste det ju göra...? Den kommer ju mest användas för det, men även för att ta sig till kunder [br]i Stockholms närområde... Men självklart kommer den även att användas litegrann [br]privat. [br] [br]Och vem ska jag egentligen presentera dessa listor för? Eller är det något jag ska ha för mig själv tills jag blir ombedd att visa dem?[/quote] [br] [br]En EU-moppe är en moped och för mopeder finns inga speciella regler när det gäller förmånsbeskattning som ex när det gäller bilar och bostad. För de saker som inte regleras enligt speciella regler gäller alltså att förmånsvärdet som ska beskattas är samma som företaget har i kostnad för att lämna förmånen till dig. [br]Vad innebär då det? Din firma köper en moped för 30.000 kronor och gör avskrivningar på den under 5 års tid. Det blir en kostnad i bolaget på 6000 per år som du ska ta upp som förmån. Eftersom du har en enskild firma så kommer kostnaden på 6000 att motsvaras av intäkten så skattemässigt blir det ett 0-summespel i företaget. [br]Hade alternativeet varit att du själv köpt moppen hade du varit tvungen att få ett resultat i firman på 60.000 (ungefär) för att i handen få ut de 30.000 som mopeden ksotar att köpa. [br]Eftersom du tar upp förmån så är det fritt för dig att köra hur mcyket du vill privat, det enda du behöver föra någon körjournal över är för bensinen. Om du tankar för 100 kr och kör 20 mil på detta varav 5 mil är privata så ska du också beräkna ett förmånsvärde på (100/20*5) 25 kr för fri bensin. Även här tar ju intäkter och kostnader ut varandra (nästan iallafall är lite specialregler om bensin).
134
Ok, tack REDKON för ditt svar.. [br] [br]Men denna moped jag har tittat på kostar 7,995:- ny via www.kopenscooter.nu . Måste man ändå göra en avskrivning på den? När det inte rör sig om lika mycket pengar.... [br] [br] [br]Tacksam för ditt svar i alla fall. Ska diskutera detta med min andra revisors kontakter och se vad de har för åsikter.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
[quote="peffen"]Ok, tack REDKON för ditt svar.. [br] [br]Men denna moped jag har tittat på kostar 7,995:- ny via www.kopenscooter.nu . Måste man ändå göra en avskrivning på den? När det inte rör sig om lika mycket pengar.... [br] [br] [br]Tacksam för ditt svar i alla fall. Ska diskutera detta med min andra revisors kontakter och se vad de har för åsikter.[/quote] [br] [br]7995 är över 5000 alltså ska det avskrivas.
134
Jo, så är de ju. [br] [br]Men så det du säger är ju att jag egentligen bara kan knalla ner till affären [br]o köpa mopeden på företaget. Utan att "bevisa" något för någon? Bara jag skriver [br]av den som förmån? [br] [br]men hur mycket ska den skrivas av med då? Och hur räknar man egentligen ut [br]hur mycket man ska skriva av på sina inköp?
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
720
[quote="peffen"]Jo, så är de ju. [br] [br]Men så det du säger är ju att jag egentligen bara kan knalla ner till affären [br]o köpa mopeden på företaget. Utan att "bevisa" något för någon? Bara jag skriver [br]av den som förmån? [br] [br]men hur mycket ska den skrivas av med då? Och hur räknar man egentligen ut [br]hur mycket man ska skriva av på sina inköp?[/quote] [br] [br]Du skriver inte av på en förmån. Förmånen är en inkomst för dig (intäkt i din enskilda firma) och avskrivningen är när du kostnadsför själva mopeden. När du köper den bokför dudet som en iventarie och då blir det ingen kostnad, den uppstår först iom avskrivningen, [br] [br]Eftersom du uppenbart har en egen revisorkontakt tycker jag att det nu börjar bli dags för dig att diskutera detta med honom för att få klarare besked om hur du ska göra. Nu låter jag säker elak men det är faktiskt inte så kul i längden att hjälpa till med något där det uppenbart är så att du inte själv saknar mölighet till att få svar utan bara inte är beredd att betala någon för det.
134
hehe. riktigt så är det inte. Min "revisorskontakt" är min plastfarsas bror och jobbar [br]som ekonomiansvarig på ett litet, litet företag i norrland. Jag betalar INGENTING [br]för att få hjälp av honom. [br]Anledningen att jag tog upp tråden här på forumet [br]var mest för att se om det fanns folk här som visste mer eftersom min kontakt [br]var väldigt osäker på just det här med moppe. Han är inte speciellt insatt i [br]enskilda firmor men jag brukar göra så att jag postar ett inlägg här om det [br]jag undrar över innan jag kontaktar honom. För att få mer grund för honom [br]att stå på. [br] [br]Men i och med dina svar har han fått en klarare bild och verkar hajja mycket mer [br]vad du menar än vad jag gör så därför har du ändå hjälpt mig mycket mer [br]än du tror.... Och nej, du låter inte elak ;) jag är jättetacksam för dina och andras [br]snabba och proffessionella svar och det är min "revisorskontakt" med.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
4
Du som enskild näringsidkare köper bilen privat och drar sedan av enligt http://www.startaeget.se/articles.tips_infor_deklarationen.asp: [br] [br][quote]Bil [br]Om du kör med din egen bil i företag så får du dra av 16 kronor per mil. Allt som behövs är att du på något sätt kan styrka det du kört. Till exempel genom en körjournal. [br] [br]Om du kör till och från jobbet, får du också dra av 16 kronor per mil men bara den del av kostnaden som är över 7000 kronor. [br] [br]Den mopedburne kan glädja sig åt ett avdrag på 4 kronor per mil. MC 8 kronor. [br] [br]Om du har enskild firma eller handelsbolag räknar du ihop beloppet vid årets slut och drar av det i deklarationen. I ruta 806 på N1, N2, eller N3A blanketten, [br] [br]Du behöver inte ta upp det i bokföringen. Ta inte ta upp några andra bilkostnader heller i bokföring, för då kan du säga adjö till dina 16 bagis. Undantaget är parkeringsavgifter och vägavgifter.[/quote] [br] [br]OBS! Siffrorna är för inkomståret 2003. Beloppen och kanske tom reglerna kan ha ändrats.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.