Verifikationer i kronologisk ordningsföljd?

8
Hejsan,



Jag har ett antal verifikationer från föregående år som jag nu kommer bokföra i mitt nyinköpta bokföringsprogram.



Det rör sig om både inkommande / utgående fakturor och vanliga inköpskvitton.



Fråga;

Måste verifikatnumren vara i följd med den kronologiska ordningen? Eller räcker det om jag ändrar på själva bokföringsdatumet?



Ponera att jag har följande fakturor:

faktura 1, 2005-01-29, 10,000 kr

faktura 2, 2005-02-03 5,000 kr



Följande inköpskvitton:

kvitto 1, 2005-01-01, 100 kr

kvitto 2, 2005-02-02, 1500 kr



Om jag då bokför detta måste då ordningen på hur jag bokför dem vara;

1. kvitto 1

2. faktura 1

3. kvitto 2

4. faktura 2



Eller går det bra att jag bokför dem lite hur som helst så länge bokföringsdatumet (som jag ändrar för varje verifikation) är korrekt?



T.ex. så är det enklare att först bokföra alla fakturor och därefter ta inköpskvitton.



Tack på förhand!
488
Tja, jag skulle nog svara att det beror på. [br] [br]Man ska bokföra i kronologisk ordning och dessutom inte efter ett år utan inom en månad eller så. Kontanta transaktioner (tex om du har en butik) ska bokföras senast dagen efter. [br] [br]Men så länge du håller dig till det, alltså bokför löpande och inte ett år i efterskott, så är det OK att t.ex. bokföra alla leverantörsfakturor under en 14-dagars-period eller t.o.m. under en månad direkt efter varandra.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.