Representation

8
Hejsan,



Jag är lite av en nybörjar på bokföring (hmm.. mina 3 år ekonomi på gymnasiet är som bortblåst) och undrar över representation.



Låt säga att jag och två kunder är ute och äter lunch för 210 kr (70 kr styck).



Då bokför jag:



Kassa, Kredit 210kr

Representation (avdragsgill), Debet, 210 (eftersom detta belopp ryms inom 3*90)



Men, vad blir detta verkligen rätt? Då finns ju ingen moms bokförd och jag får EJ tillgodoräkna mig ingående moms som jag faktiskt betalt?



Kan någon förklara?
488
Om det finns moms spec:ad på ditt restaurangkvitto har du rätt att dra av den på den delen av representationen som är avdragsgill. [br] [br]Alltså: Anta att du och en kund äter middag för 250:- per person; totalt 500 kr. På kvittot står det "moms 100kr". [br] [br]Du bokför: [br][u]Kredit:[/u] kassa eller bank 500 kr [br][u]Debet:[/u] avdragsgill representation 2 x 90 kr, alltså 180 kr [br]Ingående moms 180 kr x 25 % = 45 kr [br]Resten hamnar på Icke avdragsgill representation, alltså 275 kr (500 - 180 - 45). [br] [br]Om ni har ätit för mindre än vardera 90 kr + 25 % moms (112:50 totalt per person) får du lov att dra av så mycket moms som finns på kvittot.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.