Köpa kläder

3
Hejsan,

Jag skulle behöva köpa en dress (kavaj och kjol) för att se lite mer representabel ut vid presentationer jag ska göra via mitt företag.

Är detta avdragsgillt?
488
Nej, tyvärr. Det finns flera exempel på t.ex. riksdagsmän som försökt sig på det avdraget och gått på en nit. [br] [br]De enda kläder du kan dra av i firman är såna som du inte kan använda i privatlivet, t.ex. skyddskläder. Går kläderna att använda privat är de inte avdragsgilla.
3
Men jag har hört talas om att man kan köpa och kalla det typ "mässkläder"?? [br]Det här är inte kläder som jag kommer att gå runt i privat.
488
"Mässkläder" har jag aldrig hört talas om att man kan få avdrag för. Kan det exemplet du hörde om ha handlat om typ att man trycker upp reklamtröjor med sin logo över bröstet och delar ut till besökarna på mässan?? [br] [br]Att du inte kommer att gå runt i kläderna privat hjälper inte. Det centrala är om du skulle KUNNA använda dem privat. Det kan du knappast med såna där snickarbyxor som har inbyggda kuddar över knäna, eller vita rockar som vårdpersonalen har.
50
Kan inte ett företag köpa så kallade profilkläder till sina anställda? Dett borde då vara avdragsgillt för företaget som någon form av driftskostnad. JAg vet att företaget som jag jobbar hos har gjort så.
589
1
[url=http://www.skatteverket.se/rattsinformation/meddelanden2006/05/skvm200528.4.dfe345a107ebcc9baf80003871.html#31.dfe345a107ebcc9baf80004000]På den här länken [/url](hos Skatteverket) finns en del matnyttigt att läsa i ämnet. [br] [br]Bl.a. följande (det är jag som har fetstilat): [br][quote]I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2005:32) anges följande. [br] [br]"Förmån av arbetskläder, som utgörs av sådan typ av klädsel som i och för sig lämpar sig för privat bruk, t.ex. kostym och dräkt, [b]bör anses vara skattefri om arbetsgivarens namn, symbol eller logotyp är varaktigt applicerat på klädseln på ett sätt som gör att den märkbart avviker från vanliga kläder [/b]och därför inte kan antas komma att användas för privat bruk."[/quote]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.