Ersättning???

15
Hej, då jag nyligen startat mitt företag som hantverkare/snickare så har detta forum gett mig en hel del svar redan, men en sak har jag inte lyckats hitta. :-[

jag såg att om jag t.ex. hjälper ett företag med en renovering eller en tillbyggnad så kunde en lämplig timtaxa vara ca 300 exkl.moms? Men om jag istället hjälper en privatperson med samma sak t.ex. bygger en veranda eller en förstukvist, skall jag då debitera denne 375:- inkl moms per timme och hur redovisar jag det beloppet till skatteverket via momsdeklarationen?  ??? jag har enskild f:a med FA skatt.

Tack för ett riktigt bra Forum!!
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
720
300 exl moms är samma sak som 375 kr inkl moms. Den ända skillnaden är hur du anger dina priser. Ett företag som kan lyfta moms är bara intresserad av priset exkl eftersom det är det som är deras kostnad. Eftersom en privatperson inte kan lyfta momsen igen så är deras kostnad 375:- även om din intäkt fortfarande bara är 300:-, därför ska du alltid ange priset inkl moms när kunden är privatperson.[br][br]Som snickare är det däremot skillnad på om du fakturerar ett annat byggfööretag som sedan i sin tur fakturerar jobb vidare till en slutanvändare eller om du fakturerar en butik för att du gör någon reparation i deras lokal.[br][br]I det senare fallet fakturerar du som till vem som helst 300:- i arvode + 75 kr i moms. I det första fallet fakturerar du bara 300:- och anger på fakturan att den "är skriven enligt reglerna föör omvänd skattskyldighet i byggsektorn". På din momsdeklaration skriver du i detta belopp i rutan föör föörsäljing där köparen är redovisningsskyldig och det är istället den du fakturerar som i sin redovisning både tar upp din utgående moms och sin egen ingående på samma belopp.[br]
15
Tack för ditt svar det klarade ut den frågan, men naturligtvis dök det upp en annan fråga istället.  :giggle[br]Bryr sig skatteverket om ifall jag tar en timkostnad eller lämnar ett fast pris per projekt?[br]troligen inte då jag summerar timmarna innan jag skriver beloppet va??  :OMG[br]hur mkt måste jag betala i skatt från den enskilda firman om jag ej tar ut någon lön?? jag lever på mitt andra jobb som anställd. E.F bedrivs på kvällar pch helger.
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
1324
2
Om du säljer timtjänster eller fast pris är en sak mellan dig och kunden. Det bryr sig inte skatteverket om. [br][br]Sedan kan man ju tillägga. Om du jobbar mot en privatkund som snickare så kanske kunden inte skall betala dom 375:- per timma. Utan bara hälften. Och den andra summan får du som sk. ROT ersättning från skatteverket. [br][br]Men detta med ROT avdrag kan man ju skriva en hel uppsatts om. Så det tar vi ett annat ställe. [br][br]Hans[br]
720
[quote author=lasse69 link=topic=5683.msg27528#msg27528 date=1250250929][br]Bryr sig skatteverket om ifall jag tar en timkostnad eller lämnar ett fast pris per projekt?[br]troligen inte då jag summerar timmarna innan jag skriver beloppet va??  [/quote][br][br]Nej, egentligen inte så länge ditt fasta pris står i paritet med en rimlig timpeng för ett rimligt antal timmar för projetet
15
tack för era svar, jag förstår den biten nu.[br]Ännu en fråga:[br]säg att jag får in 30 000 på ett jobb, men jag tar inte ut nån lön från firman eftersom jag behöver köpa in lite verktyg eller inventarier, eller helt enkelt vill spara undan en del pengar till svårare tider, när måste jag skatta för de pengar som är kvar efter ev inköp. ing moms och utgående moms fattar jag att man "kvittar" men på det beloppet som blir innestående på firmans konto, hur uppfattas det? "företag måste väl få ha pengar på banken"??[br]ursäkta mine kanske dumma frågor.[br]Lasse
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
1324
2
Tyvärr är det ju så att en Enskild firma skattar för sin vinst. Så även om du inte tar ut pengarna i "lön" utan sätter dom på ett företagsbankkonto så får du skatta för vinsten. [br][br]Sak samma när du köper inventarier. Där skall man ju sedan skriva av inventarien i kanske 5 år.  Trots det måste du skatt för företagets vinst och du skriver ju bara av 20-30% första året. [br][br]Sedan finns ju saker som periodiserings och expansionsfonder för att minska skatten. Men det är helt klart överkurs där du bör ta hjälp om du inte vet exakt hur det fungerar. [br][br]Hans[br]
15
så om jag fattar dig rätt nu hans, så får jag skatta för det belopp som blir kvar av de 30 000 efter inköp av maskin, verktyg eller inventarie, låt säga att jag gör inköp för 10 000 så skall återstående 20 000 beskattas? OM de pengarna står kvar på kontot månaden efter + förhoppningsvis lite mer inkomst, skall hela beloppet skattas igen eller bara det belopp som tillkommit( det blev lite rörigt det där) om beloppet som beskattats i juni står kvar orört i juli skall det beskattas igen då?
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
720
Sattenränas ju bara på årets totala resultat så du kan inte titta på en enskild månad och räkna ut en skatt för den. Om du nu gör ett resultat på 20.000 i juni me sedan inte har några intäkter i juli och augusti men lika stora kostnader som i juni så är ju resultatet ner på 0 kr.[br][br]Och som Hans skrev, en inventarie är ingenkostnad direkt utan där fördelar du kostnaden över ett antal år genom avskrivningar.[br][br]
15
okej, så skatten på innestående "kapital" beskattas bara i slutet på året eller då man har deklaration, och månaderna består endast av momsdeklaration? Jag har valt månadsvis momsredovisning, kanske dumt då jag troligen kommer ha ett ganska inaktivt företag, nu i början.[br][br]Tack för era snabba svar, den här sidan är verkligen hjälp för oss nybörjare. :bravo[br][br]nu gäller det bara att våga marknadsföra sig så man får lite jobb också[br]nån som har några bra tips?[br][br]Lasse
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
1324
2
Jag tycker att du skall försöka att se detta på ett annat sätt. [br][br]Först Momsen. All moms som dina kunder betalar till dig skall ju till skatteverket. Och all skatt som du handlar för får du tillbaks från skatteverket. Och detta justeras sedan när du skickar in momsrapporten. Om du skickar in rapporten årsvis är detta en del av f-skatten. [br][br]Sedan när man skattar för inkomsten. Tidpunkten är ganska lik att ha ett vanligt jobb. [br][br]När din arbetsgivare ger dig lön så drar han "preliminär" skatt och betalar arbetsgivaravg. [br]När du sedan deklarerar så tar du upp dina avdrag osv.  Och deklarationen justerar till riktigt värde vilket medför skatt tillbaks/efterskatt. [br]Pengarna du tjänade förra året och som du sparade på banken skattas ju inte iår förutom räntan. [br][br]Tanken med ett företag är att du talar om för skatteverket vad du beräknar tjäna under året och betalar sedan preliminär skatt på denna inkomst (f-skatt). [br]Har företaget pengar på banken så är dom ju redan skattade och påverkar inte vinsten . Det enda som kan ge skatt i detta fall är som för privatpersonen räntan. [br][br]Och sedan gör man sitt bokslut/deklaration och ser om man gjort en hygglig preliminär beräkning. Annars blir det efterskatt/skatt tillbaks precis som för privatpersonen. [br][br]Så den stor askillnaden för företaget kontra jobbet är att arbetsgivaren har färdiga tabeller att dra skatt enligt. För företaget får man uppskatta vinsten som sedan blir f-skatten. [br]För en företagare kan man varje månad skicka in en ny prel beräkning om man uppskattar man hamnat fel. På samma sätt som en privatperson kanske skickar in jämkning när hans avdrag ändras. (ex om han köper en villa). [br][br]Hans
15
Tack!
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
2360
37
Man betalar moms var 3 månad, eller får tillbaka. Inventarie som kan köpas är numera ett½ basbelopp + moms det gör inget om du har förlust de första åren och det är helt onödigt att uppge vinst utan i början är det investering som gäller. Detta kan du göra med gott samvete då du har annan inkomst, inget märkvärdigt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
hej Lars, och Tack för ditt svar.[br]Gäller det alla företagare att man deklarerar moms var tredje månad? jag tror att jag valde varje månad eller var det nått annat val jag hade? kanske redovisningsmodell? jag har läst dina inlägg i en del tidigare trådar/poster och du verkar vara kunnig, men samtidigt en gnutta hemlighetsfull det är spännande!!  :vissla[br][br]jag behöver lite hjälp/tips med hur jag ska sparka igång mitt företagande, jag har inte pengar att lägga på en massiv reklamkampanj och jag tror inte att det skulle generera så mkt arbete heller för den delen, jag vill helst mjukstarta då jag har en anställning som jag måste värna om också. Då jag inte är en skolad snickare utan har lärt mig den "hårda" vägen genom egna och andras projekt, så har jag inga fina betyg eller mästarbrev eller licenser att visa upp rtfm Tror ni att tidigare projekt kan räcka som referens inför ett nytt uppdrag? Jag vill ju inte gärna ses som en hemmafixare med F-skatt... :'(
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
1324
2
[quote author=lasse69 link=topic=5683.msg27648#msg27648 date=1250856396][br]Gäller det alla företagare att man deklarerar moms var tredje månad? jag tror att jag valde varje månad eller var det nått annat val jag hade[br][/quote][br][br]Som du säger väljer man när man registrerar momsredovisnigen, Kan vara månadsvis, kvartals vis och sist årsvis. Om det är årsvis betalar man dock en prel moms på f-skatten.  Vad du valt står på F-skattebeviset. [br][br]Hans[br]
2360
37
Från årsskiftet blev alla registrerade med 3 månader om man inte sa till och är det så att du har något annat så ändra till 3 månaders det blir man glad åt på skv numera. Detta var något jag påtalat i många år och det skulle räcka med 3 gånger per år vilket man kanske kommer på år 2020. Att mina svar ibland är lite kluriga beror på att det kan finnas många möjligheter beroende på hur man lägger upp hela sin verksamhet samt en massa saker runt omkring som har betydelse för vissa personer. Det har man som företagare ingen aning om och förlorar stora belopp. De svar här är bara en bråkdel av allt man bör känna till och även om man läser de mer än 10 dagar jag varit inne och skrivit så kan man få fel i just sitt fall. Gör man på rätt sätt går det att överleva som företagare i Sverige och forumet här är mycket bra språngbräda för att få snabba och korrekta svar,
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
tack ! jag ska kolla med SKV och se om jag kan ändra till 3 månaders, å andra sidan kan det ju i början (om jag ska gå med förlust, och investera) vara bra att FÅ tillbaka momsen så fort som möjligt.[br][br][quote]Att mina svar ibland är lite kluriga beror på att det kan finnas många möjligheter beroende på hur man lägger upp hela sin verksamhet samt en massa saker runt omkring som har betydelse för vissa personer. Det har man som företagare ingen aning om och förlorar stora belopp.[/quote][br]Lars! är det månne så att du sitter med en del ess i rockärmen?? information som du delar ut mot lämplig motprestation??  :o
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
1324
2
[quote author=lasse69 link=topic=5683.msg27708#msg27708 date=1251091937][br]tack ! jag ska kolla med SKV och se om jag kan ändra till 3 månaders, å andra sidan kan det ju i början (om jag ska gå med förlust, och investera) vara bra att FÅ tillbaka momsen så fort som möjligt.[br][/quote][br][br]Man kan bara ändra vid årsbyte. [br][br]Hans
15
Ok! tack Hans!![br]det var ju bra för jag räknar inte med attdet ska finnas så mycket att bokföra innan dess. jag har fått ett brev från SKV attde vill ha in en prel skatteuträkning, kan jag bara skriva noll till dem eftersom jag inte fått några inkomster på företaget?
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
1324
2
[quote author=lasse69 link=topic=5683.msg27711#msg27711 date=1251094727][br]jag har fått ett brev från SKV attde vill ha in en prel skatteuträkning, kan jag bara skriva noll till dem eftersom jag inte fått några inkomster på företaget?[br][/quote][br][br]Du skall ju skriva den planerade sanningen. Och är den 0 så är den. [br][br]Hans[br]
2360
37
lasse 69, den grundinformation jag ger mina kunder muntligt tar mellan 10-15 timmar så naturligtvis finns det information som aldrig kommer med här av olika orsaker, det kan tillochmed vara så att det för vissa kan vara skadligt om man gör på fel sätt. Det finns en och annan som beklagar sig och undrar hur man ska undvika konkurs och jag kan direkt se små åtgärder som kan förhindra sådant beroende på en massa faktorer som normalt aldrig behandlas här. Här ges informatin mycket sakligt ekonomiskt  enl. god redovisningssed vilket många har glädje av.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
Tack för svaret hans, ja det är sanningen . Jag förväntas inte ha någon vinst/inkomst/ersättning i år.  :([br][br]Lars A, jag förstår att du sitter inne med en otrolig mängd information av nytta för den som behöver den och vet hur han /hon skall fråga. Jag har även sett en del "tykna" kommentarer om det, det var inte på nått sätt min mening att verka otacksam eller ironisk. Stå på dig, och fortsätt att svara oss okunniga!![br][br]Lasse
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!
2360
37
Det är jag som ställer frågorna eller snarare håller "husförhör" för de allra flesta frågorna har man inte en aning om.  SKV skriver kortfattat vad som är bra men inte alltid det bästa för företagaren, man blundrar för domar som säger något helt annat än som kommer fram i deras skrifter eller möjligen i nästa upplaga om några år, eller som en parentes som man låtsas inte finns. När jag satt i skatte respektive företagsskattenämnd och skulle granska handläggarnas agerande fann jag ett mönster man använde sig av, inte särskilt smickrande.  En bok Skattmasens manifest kan man läsa en del av det Mikael Wokander heter författaren och var tidigare skattechef som på ålderns dar hoppade av från träsket.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
15
ok då får jag väl maila dig om det är något som jag vill fråga specifikt.[br]Tack för dina svar (än så länge)!!
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.