Ersättning???
jag såg att om jag t.ex. hjälper ett företag med en renovering eller en tillbyggnad så kunde en lämplig timtaxa vara ca 300 exkl.moms? Men om jag istället hjälper en privatperson med samma sak t.ex. bygger en veranda eller en förstukvist, skall jag då debitera denne 375:- inkl moms per timme och hur redovisar jag det beloppet till skatteverket via momsdeklarationen? ??? jag har enskild f:a med FA skatt.
Tack för ett riktigt bra Forum!!
Som snickare är det däremot skillnad på om du fakturerar ett annat byggfööretag som sedan i sin tur fakturerar jobb vidare till en slutanvändare eller om du fakturerar en butik för att du gör någon reparation i deras lokal.
I det senare fallet fakturerar du som till vem som helst 300:- i arvode + 75 kr i moms. I det första fallet fakturerar du bara 300:- och anger på fakturan att den "är skriven enligt reglerna föör omvänd skattskyldighet i byggsektorn". På din momsdeklaration skriver du i detta belopp i rutan föör föörsäljing där köparen är redovisningsskyldig och det är istället den du fakturerar som i sin redovisning både tar upp din utgående moms och sin egen ingående på samma belopp.
Bryr sig skatteverket om ifall jag tar en timkostnad eller lämnar ett fast pris per projekt?
troligen inte då jag summerar timmarna innan jag skriver beloppet va?? :OMG
hur mkt måste jag betala i skatt från den enskilda firman om jag ej tar ut någon lön?? jag lever på mitt andra jobb som anställd. E.F bedrivs på kvällar pch helger.
Sedan kan man ju tillägga. Om du jobbar mot en privatkund som snickare så kanske kunden inte skall betala dom 375:- per timma. Utan bara hälften. Och den andra summan får du som sk. ROT ersättning från skatteverket.
Men detta med ROT avdrag kan man ju skriva en hel uppsatts om. Så det tar vi ett annat ställe.
Hans
Bryr sig skatteverket om ifall jag tar en timkostnad eller lämnar ett fast pris per projekt?
troligen inte då jag summerar timmarna innan jag skriver beloppet va?? [/quote]
Nej, egentligen inte så länge ditt fasta pris står i paritet med en rimlig timpeng för ett rimligt antal timmar för projetet
Ännu en fråga:
säg att jag får in 30 000 på ett jobb, men jag tar inte ut nån lön från firman eftersom jag behöver köpa in lite verktyg eller inventarier, eller helt enkelt vill spara undan en del pengar till svårare tider, när måste jag skatta för de pengar som är kvar efter ev inköp. ing moms och utgående moms fattar jag att man "kvittar" men på det beloppet som blir innestående på firmans konto, hur uppfattas det? "företag måste väl få ha pengar på banken"??
ursäkta mine kanske dumma frågor.
Lasse
Sak samma när du köper inventarier. Där skall man ju sedan skriva av inventarien i kanske 5 år. Trots det måste du skatt för företagets vinst och du skriver ju bara av 20-30% första året.
Sedan finns ju saker som periodiserings och expansionsfonder för att minska skatten. Men det är helt klart överkurs där du bör ta hjälp om du inte vet exakt hur det fungerar.
Hans
Och som Hans skrev, en inventarie är ingenkostnad direkt utan där fördelar du kostnaden över ett antal år genom avskrivningar.
Tack för era snabba svar, den här sidan är verkligen hjälp för oss nybörjare. :bravo
nu gäller det bara att våga marknadsföra sig så man får lite jobb också
nån som har några bra tips?
Lasse
Först Momsen. All moms som dina kunder betalar till dig skall ju till skatteverket. Och all skatt som du handlar för får du tillbaks från skatteverket. Och detta justeras sedan när du skickar in momsrapporten. Om du skickar in rapporten årsvis är detta en del av f-skatten.
Sedan när man skattar för inkomsten. Tidpunkten är ganska lik att ha ett vanligt jobb.
När din arbetsgivare ger dig lön så drar han "preliminär" skatt och betalar arbetsgivaravg.
När du sedan deklarerar så tar du upp dina avdrag osv. Och deklarationen justerar till riktigt värde vilket medför skatt tillbaks/efterskatt.
Pengarna du tjänade förra året och som du sparade på banken skattas ju inte iår förutom räntan.
Tanken med ett företag är att du talar om för skatteverket vad du beräknar tjäna under året och betalar sedan preliminär skatt på denna inkomst (f-skatt).
Har företaget pengar på banken så är dom ju redan skattade och påverkar inte vinsten . Det enda som kan ge skatt i detta fall är som för privatpersonen räntan.
Och sedan gör man sitt bokslut/deklaration och ser om man gjort en hygglig preliminär beräkning. Annars blir det efterskatt/skatt tillbaks precis som för privatpersonen.
Så den stor askillnaden för företaget kontra jobbet är att arbetsgivaren har färdiga tabeller att dra skatt enligt. För företaget får man uppskatta vinsten som sedan blir f-skatten.
För en företagare kan man varje månad skicka in en ny prel beräkning om man uppskattar man hamnat fel. På samma sätt som en privatperson kanske skickar in jämkning när hans avdrag ändras. (ex om han köper en villa).
Hans
Gäller det alla företagare att man deklarerar moms var tredje månad? jag tror att jag valde varje månad eller var det nått annat val jag hade? kanske redovisningsmodell? jag har läst dina inlägg i en del tidigare trådar/poster och du verkar vara kunnig, men samtidigt en gnutta hemlighetsfull det är spännande!! :vissla
jag behöver lite hjälp/tips med hur jag ska sparka igång mitt företagande, jag har inte pengar att lägga på en massiv reklamkampanj och jag tror inte att det skulle generera så mkt arbete heller för den delen, jag vill helst mjukstarta då jag har en anställning som jag måste värna om också. Då jag inte är en skolad snickare utan har lärt mig den "hårda" vägen genom egna och andras projekt, så har jag inga fina betyg eller mästarbrev eller licenser att visa upp rtfm Tror ni att tidigare projekt kan räcka som referens inför ett nytt uppdrag? Jag vill ju inte gärna ses som en hemmafixare med F-skatt... :'(
Gäller det alla företagare att man deklarerar moms var tredje månad? jag tror att jag valde varje månad eller var det nått annat val jag hade
[/quote]
Som du säger väljer man när man registrerar momsredovisnigen, Kan vara månadsvis, kvartals vis och sist årsvis. Om det är årsvis betalar man dock en prel moms på f-skatten. Vad du valt står på F-skattebeviset.
Hans
Att mina svar ibland är lite kluriga beror på att det kan finnas många möjligheter beroende på hur man lägger upp hela sin verksamhet samt en massa saker runt omkring som har betydelse för vissa personer. Det har man som företagare ingen aning om och förlorar stora belopp.
Lars! är det månne så att du sitter med en del ess i rockärmen?? information som du delar ut mot lämplig motprestation?? :o
tack ! jag ska kolla med SKV och se om jag kan ändra till 3 månaders, å andra sidan kan det ju i början (om jag ska gå med förlust, och investera) vara bra att FÅ tillbaka momsen så fort som möjligt.
[/quote]
Man kan bara ändra vid årsbyte.
Hans
det var ju bra för jag räknar inte med attdet ska finnas så mycket att bokföra innan dess. jag har fått ett brev från SKV attde vill ha in en prel skatteuträkning, kan jag bara skriva noll till dem eftersom jag inte fått några inkomster på företaget?
jag har fått ett brev från SKV attde vill ha in en prel skatteuträkning, kan jag bara skriva noll till dem eftersom jag inte fått några inkomster på företaget?
[/quote]
Du skall ju skriva den planerade sanningen. Och är den 0 så är den.
Hans
Lars A, jag förstår att du sitter inne med en otrolig mängd information av nytta för den som behöver den och vet hur han /hon skall fråga. Jag har även sett en del "tykna" kommentarer om det, det var inte på nått sätt min mening att verka otacksam eller ironisk. Stå på dig, och fortsätt att svara oss okunniga!!
Lasse
Tack för dina svar (än så länge)!!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.