Insättning privat Plusgiro

149
Här kommer en fråga till...



Kan jag samla in pengar från massa människor på mitt PG och ta ut det privat, måste jag bokföra det på något sätt.



/David
41
Hej, [br] [br]Förstår inte riktigt vad du menar med "samla in pengar från en massa människor...". Utveckla så ska jag försöka ge dig svar! [br] [br]// Åsa
149
Jag ska anordna en återträff och tänkte samla in betalningen i förväg.
41
Hej, [br] [br]Misstänker att dessa inbetalningar inte har något med ditt företagande att göra. Insättningarna är alltså att betrakta som privata. [br] [br]Om så är fallet gör du följande: [br] [br]När en inbetalning kommer in på pg bokför du det som en egen insättning (1920 debet - 2018 kredit). När du sedan plockar ut pengarna bokför du det som ett eget uttag (2013 debet - 1920 kredit). [br] [br]Vill poängtera att jag inte tycker det är klockrent att använda sitt företagskonto för privata transaktioner.Det kan skapa viss förvirring... Men håller du tungan rätt i mun och bokför alla transaktioner löpande ska det nog gå bra. [br] [br]Hälsningar [br] [br]ÅSa
149
Tack för hjälpen, nu har jag nog inga fler fråfor på ett tag. [br] [br]/David
30
Åsa, skulle inte privat nyttjande av företagets PlusGiro-konto kunna bli föremål för förmånsbeskattning?
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
41
Hej, [br] [br]Tror alla som använt sitt företagskonto för några privata transaktioner kan sova lugnt om nattten... Risken för att myndigheten skall se detta som en förmån är inte överhängande stor. [br] [br]Åsa

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.