Ska avisering bokföras som faktura (faktureringsmetoden)?

55
Jag fick idag en avisering från banken där de meddelar mig att pengar kommer att dras från mitt konto nästa månadsskifte. Pengarna avser banktjänster.

Ska jag bokföra detta som en ankommen faktura eller är det ok att bara bokföra själva transaktionen den dag den sker?
1073
139
Inte nödvändigtvis.[br][br]Om du med månadsskifte menar 1 januari, så ska du utgå ifrån vilket år som kostnaden avser. Tillhör den nästa år så bör du inte bokföra den nu, annars kan du göra det.[br]
632
3
[quote author=stifor link=topic=6241.msg29918#msg29918 date=1260434113][br]Inte nödvändigtvis.[br][br]Om du med månadsskifte menar 1 januari, så ska du utgå ifrån vilket år som kostnaden avser. Tillhör den nästa år så bör du inte bokföra den nu, annars kan du göra det.[br][br][/quote][br][br]Har man faktureringsmetoden så bör man bokföra fakturan/aviseringen på det datum den är utskickad. Om det sen är så att den avser nästa räkenskapsår så bör den periodiseras i bokslutet.
1073
139
[quote author=krjh link=topic=6241.msg29934#msg29934 date=1260463507][br]Har man faktureringsmetoden så bör man bokföra fakturan/aviseringen på det datum den är utskickad. Om det sen är så att den avser nästa räkenskapsår så bör den periodiseras i bokslutet. [br][/quote][br][br]Fast om jag förstått rätt är det är ingen egentlig faktura det handlar om, mer en upplysning om att pengar kommer att dras på kontot vid en viss tidpunkt.[br]
55
Pengarna ska dras den sista december och är årsavgiften för Handelsbankens företagspaket (Internetbank, bankgiro mm mm).[br][br]Som sagt, det är inte en faktura, det är en avisering. Åtminstone lyder rubriken på papperet så. Någon av er som fått liknande avi och kan dela med sig av hur du gjorde?[br][br]Sen en helt annan mycket grundläggande sak... När jag betalta en faktura och ska bokföra den som betald, duger det då mad bara själva fakturan som verifikat eller ska ett kvitto/bevis på själva betalningen också finnas med? Hittlills har jag skrivit ut ett kvitto från min bank men det känns lite som att jag är för noggrann (och därmed ineffektiv ;))
632
3
Avin är jämförbar med en faktura i det här fallet. Annars skulle man ju kunna köra autogiro på alla fakturor och därmed inte boka dem enligt faktureringsmetoden eftersom det faktiskt inte är fakturor, utan avier.
1073
139
Jag håller inte med krjh om att det är en självklarhet att "avin" i det här fallet ska behöva jämställas med en faktura och bokföras som leverantörsskuld.[br][br]Jag använder plusgirot och motsvarande där är att det på något kontoutdrag någon av årets sista dagar finns information om att årspriset för kontot kommer att dras ett angivet datum i början av januari. Inte bokför jag det kontoutdraget som en leverantörsskuld, utan det bokförs den dagen pengarna dras.[br][br]Gällande din fråga "sir" om verifikationsunderlag vid betalning av leverantörsskuld, så är det definitivt rätt att ha med ett kontoutdrag (eller kvitto) från banken. Själva fakturan kan du egentligen hoppa över, du kan i verifikatet ange en referens till vilken faktura betalningen gäller (fakturanr, verifikationsnummer).[br]
55
Ok, tack för alla svar.  :bravo[br][br]Jag gör nog så att jag skippar att bokföra den här avin som faktura.
2066
2
Hade inte heller bokfört motsvarande avi som faktura.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.