Föra över privatlån till företag och skatter i AB

16
Tjena!
Vi är 3 st som ska starta ett AB och jag har ett par frågor.

Om vi tar ett privatlån på 100k som vi sen vill föra in i företaget för att kunna starta just AB, Är det då skatter å avgifter på dom 100k för att kunna föra in dom?

Och sen så har jag en fråga om skatter överlag?

Hittade en uträkning igår där dom förklarade vad man fick kvar efter skatter och avgifter.
På 180K i vinst så blir det som kvarstår bara drygt 50k?  Kan det verkligen stämma?

Sitter vi å betalar 130k i skatter för att kunna få en lön på 50k? verkar ju helt absurt.
Då undrar man ju hur i helv. småföretag går runt?

Mvh/Danne
1165
Det är inga skatter för att du skjuter till aktiekapital/lånar ut pengar till företaget av privata medel. Om du sedan privat lånat pengar för att kunna göra det spelar ingen roll.[br][br]När det gäller skatter så vet jag inte riktigt vad du har räknat på. [br][br]Normalt räknar man så här:[br][br]Din månadslön x 1,32 för arbetsgivaravgifter (och 5% för lite försäkringar, pension etc) är företagets kostnad. Om du vill ha en månadslön på 25.000kr kostar det företaget c:a 34.500kr. Av det får du knappt 19.000kr i handen resten är inkomstskatt. Runt 45% av företagets kostnad går till skatt och försäkring, resten i din plånbok, så länge man har årsinkomster av det mer normala slaget.[br][br]
16
Okey tackar. Då vet jag..[br][br]Det är uträknat på 180000 i vinst.  32% i arbetsgivaravgifter, 31% i kommunalskatt och 26.3% i bolagsskatt.  och får slutligen en vinst på ca:47.000kr efter alla skatter..
60
1
[quote author=Danne.w link=topic=6583.msg31083#msg31083 date=1265735150][br]Okey tackar. Då vet jag..[br][br]Det är uträknat på 180000 i vinst.  32% i arbetsgivaravgifter, 31% i kommunalskatt och 26.3% i bolagsskatt.  och får slutligen en vinst på ca:47.000kr efter alla skatter..[br][/quote][br][br]Bolagsskatt betalas bara på vinsten som blir kvar [b]efter[/b] utbetald lön och andra utgifter. D.v.s. lön och arbetsgivaravgifter är avdragsgilla kostnader. Dessutom beräknas arbetsgivaravgiften bara på bruttolönen, inte på hela vinsten. [br][br]Uträkningen blir som följer: [br][br]180k i kassan. Du plockar ut en bruttolön på 135k. Efter 31% kommunalskatt får du ut drygt 93k i handen (egentligen mer i och med grundavdrag o.s.v., men jag bortser från det för enkelhets skull). Dessutom betalar bolaget arbetsgivaravgifter på 32% av 135k, d.v.s. 43,2k. Total kostnad för bolaget är 135 + 43,2 = 178,2k. Då blir det 1800:- över som det ska betalas 26,3% bolagsskatt på. [br][br]Låter det rimligare? :)
16
Ja det låter lite rimligare :D[br][br]Känns som den uträkningen jag fick måste helt fel isåntfall..[br]Fick den av en kompis som hittat det på nätet.. [br][br]Jag ska se om jag kan sätta in den uträkningen så får du se..[br][br]Här hittade han den. http://nfh.nutek.se/sb/d/477/a/1554
60
1
[quote author=Danne.w link=topic=6583.msg31085#msg31085 date=1265744249][br]Ja det låter lite rimligare :D[br][br]Känns som den uträkningen jag fick måste helt fel isåntfall..[br]Fick den av en kompis som hittat det på nätet.. [br][br]Jag ska se om jag kan sätta in den uträkningen så får du se..[br][br]Här hittade han den. http://nfh.nutek.se/sb/d/477/a/1554[br][/quote][br][br]Uträkningen ser rätt ut, så du har nog tolkat den fel. [br]Bolagets vinst i det fallet är inte 180k, utan 300k (400k intäkter minus 100k kostnader). 180k är lönen som ägaren plockar ut. På 180k beräknas 32% arbetsgivaravgifter som bolaget betalar utöver lönesumman, samt 31% kommunalskatt som dras på lönesumman. [br]Kvar i bolaget blir då 63 444:-, och på denna summa betalas 26,3% bolagsskatt. Sen plockar ägaren ut 20k i aktieutdelning och skattar 4k på det. [br][br]I slutändan ser det ut såhär, av de 300k som var bolagets vinst: [br]140k [b]efter skatt[/b] till ägaren. [br]26k [b]efter bolagsskatt[/b] ligger kvar i bolaget. [br]Totalt 133k har betalats i skatt. 133/300 ~= 44,3% skatt totalt. Om ägaren väljer att plocka ut de sista 26k i utdelning skattar han dock på dem också, vilket han inte behöver göra om de används i verksamheten istället. [br][br]Edit: Använd den här räknaren för att leka med egna siffror så får du se: [br]http://nfh.nutek.se/sb/d/840/a/3821
16
Jahaa.. okey då är jag med..[br]Det är dock en rejäl skatt man betalar.. men bättre än vad jag trodde först iaf :D[br][br]tack för all information..

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.