Hur bokför man osäljbara/trasiga/skadade varor?

2
Om man i sitt lager har varor som blivit för gamla, eller är trasiga/skadade.
Hur bokför man dom?
Någon som kan hjälpa?
23
Hej, har du hittat något svar på din fråga. Jag behöver också svar på detta. [br][br]Vänligen[br]Katarina
2066
2
Om det bara är småsaker så normalt inte alls, de "försvinner" vid nästa inventering (om du t ex har kastat dem). Är det större värden bör det finnas någon form av bevis på att du faktiskt gjort dig av med produkterna.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
29
Man kan ju vi inventering göra en schablonnedskrivning av inventerat lagervärde med 3% för att täcka just sådant. Man kan också, om förlusten är större, göra en nedskrivning med den faktiska värdet men då måste man nog kunna motivera och dokumentera.
23
Hej igen och tack för svar.[br]Räcker det då att man skriver upp allt som slängs samt inköpspris. Vad annat "bevis" kan man ha?[br][br]mvh[br]Kattish
589
1
Ser inte ut som om ni har fått svar på det här.[br][br]När man slänger saker från lagret så är det lämpligt att notera vad man slängt och inköpspriset (dvs anskaffningskostnaden). Anskaffningskostnaden blir då en varukostnad. Bokföring kredit konto 14xx Lager, debet konto 40xx varukostnad.
1
Hej, Föra du kasta grejer från lagret kontakta mig. Jag sälja grejer som är osäljabara varor. Lite skadad eller med het använd tid. Allt så möjligt att sälja, fråga är pris och rät sälja person. Tack

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.