Dator och huskostnad, enskild firma.

Skapad - Senast uppdaterad
Inlägg: 2
Hejsan!

Helt ny som företagare och har fått min F-skattesedel och bolaget är reggat. Bolagsformen är enskild firma. Jag har fått bankgiro och plusgirokonton samt ett mastercard företagskort. Nu till mina frågor.

1: Hur går man tillväga för att köpa en dyr dator, runt 15 000? Läst något om att man ska dela upp moms på flera år osv, måste man det? Har privat kapital som jag tänkte man kunde sätta in på plusgirot och sen har jag mastercard kopplat till det som jag betalar datorn med.

Såg den här tråden som hjälpte till lite: http://www.foretagande.se/component/option,com_smf/Itemid,10011/topic,6596.msg31128/topicseen,1/

Vilket innebär att jag kan sätta tillbaka mina privata pengar efter jag börjat få in pengar till bolaget, eller? Det sista som står i ovannämnda tråd innebär det att jag kan dra av hela momsen i alla fall?

2: Om man inte gör som ovan utan istället tar sitt privata kort och köper sakerna direkt, slippa vänta på banköverföringar osv hur funkar det då?

Husfrågor:

3: Jag sitter hemma i ett av rummen. Har hus och nu bygger jag om ett av rummen för att få ett riktigt kontor, får man göra avdrag tex för att dra in golvvärme till det utrymmet?

4: Hur fungerar det med huslån och el/vatten/avlopp osv när man jobbar hemifrån? Hur delar man på det privata och företaget när det är under samma tak?

Som sagt jag är ny på det här men vill lära mig så mycket det går.

Tack på förhand!
Inlägg: 305
Inlägg: 1324
Tack mottaget: 2
#24553
Numer kan man skriva av en dator som kostar mindre än ett halvt basbelopp + moms  direkt. ett halvt basbelopp ä strax över 20000:-

Vad gäller  kontor hemma så är skatteverket ganska stenhårda. Det skall vara ett särskilt inrett rum med egen ingång utan direkt access till resten av bostaden. 
Så är du tandläkare eller frisör kan det nog gå. Men annars har du schablonen på 2000:- per år

Hans
Inlägg: 2066
Tack mottaget: 2
#24554
[quote author=7Box link=topic=6665.msg31432#msg31432 date=1266936835]
2: Om man inte gör som ovan utan istället tar sitt privata kort och köper sakerna direkt, slippa vänta på banköverföringar osv hur funkar det då?
[/quote]

Fungerar på precis samma sätt. Du slipper ett led i bokföringen och konterar inköpet direkt mot "egen insättning" istället för att först sätta in pengar och sedan använda dem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Inlägg: 2
#24555
Ok, då är det nästan enklare att köpa datorn på egna kortet. Det här med ett halvt prisbasbelopp hittade jag på skatteverkets hemsida:

http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/svarpavanligafragor/balansposter/foretagbalansposterfaq/jagharkoptmaskinerochkontorsinventariersomskaanvandasiminnaringsverksamhethurskajagberaknaavdragetfordessainventarieinkop.5.18e1b10334ebe8bc8000117864.html

Det måste väl gälla oavsett bolagsform eller? Ser ingenstans att det inte skulle gälla...

Ang. det med att jag har kontor i huset så har jag nästan en egen ingång genom pannrummet men antar att det återigen är enklare med schablonmetoden på 2000:-.

Tack för all hjälp, mycket så här i bolagsstarten att tänka på!

Mvh Tomas
Inlägg: 2066
Tack mottaget: 2
#24556
[quote author=7Box link=topic=6665.msg31447#msg31447 date=1267007677]
Ok, då är det nästan enklare att köpa datorn på egna kortet. Det här med ett halvt prisbasbelopp hittade jag på skatteverkets hemsida:
[...]
Det måste väl gälla oavsett bolagsform eller? Ser ingenstans att det inte skulle gälla...
[/quote]

Ja.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
Inlägg: 4
#24557
Om det är en sån dyr dator måste det vara en apple dator. Har du funderat på att hyra mac?

DEt är inte billigast alltid men enklare budgeteringsmässigt och för avdrag och sånt.
Inlägg: 2066
Tack mottaget: 2
#24558
[quote author=Trio link=topic=6665.msg33968#msg33968 date=1278508942]
Om det är en sån dyr dator måste det vara en apple dator.
[/quote]

Det finns gott om datorer i den prisklassen, och mycket dyrare också utan att det är en Mac.

[quote author=Trio]
Har du funderat på att hyra mac?

DEt är inte billigast alltid men enklare budgeteringsmässigt och för avdrag och sånt.
[/quote]

Låter som ett riktigt dåligt alternativ. Deras billigaste dator skulle kosta över 150 000 per år att hyra...
Hur menar du att det skulle bli enklare budgetering- och avdragsmässigt att hyra?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.