Kostnader före ABs bildande?

7
Hej,

Vi håller på att starta ett AB nu. Vi ville vänta med detta tills nya regler kring aktiekapitalet trädde i kraft. Månaderna innan detta drog vi igång bland annat marknadsföringsaktiviteter och tog andra kostnader som direkt är relaterade till verksamheten.

Kan dessa kostnader tas upp i det nya bolaget? Kan momsen lyftas fast bolaget vid tidpunkten för kostnadens uppkomst inte varit momsregistrerat?

Totalt rör det sig om ca 20 000 kr som är väl dokumenterade med kvitton/fakturor och där bolagets namn (som vi hoppas att få heta) står på underlaget.

36
3
Hej.[br][br]Jag är inte säker, men jag tror inte att ni kan dra av momsen då ert momsregistreringsnummer måste framgå på fakturorna. Faktiskt så tror jag inte ens att ni får fakturera moms när ni inte är momsregistrerade hos skatteverket.[br][br]Kolla upp detta med skatteverket (går att ringa anonymt) innan ni gör en blunder och drar in det i bokföringen
7
Hej, [br][br]Nej fakturera moms får vi med all säkerhet inte och det har vi inte gjort. Vi har inte fakturerat eller tagit betalt över huvud taget utan endast gjort inköp som relaterar till bolaget. Ex trycksaker, webbsida, webbhotell, domäner, mjukvara och annat.[br][br]
36
3
Sorry.. Missuppfattning av mig =)[br][br]Så länge du kan visa en verifikation på att du privat betalt fakturan så borde det inte vara några problem.[br][br]Men här är jag ute på lite tunn is. Någon med mer fakta får gärna styrka detta innan du kan ta mig på orden. [br][br]
1324
2
Jag tror inte du kan handla i ditt AB's namn innan det är skapat. [br][br]Det är en av skillnaderna mellan AB och EF.  [br][br]Hans
36
3
Jag hade litat mer på Hans i detta läge..  :-[
632
3
Jag kan inte heller ge dig ett klart svar. Men jag tycker att du ska ta reda på svaret med hjälp av skatteverket eller lämplig kontakt på redovisnings/revisionsbyrå.[br][br]Man kan få ta en del kostnader i även i ett aktiebolag, innan det är startat. Momsen tror jag däremot blir en kostnad vid sådana här tillfällen.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.