Reseersättning och hotell?

21
Vad är det egentligen som kan tänkas ingå i "reseersättning" på fakturan till kund? Är det bara fysiska resor/transporter, eller ska man även räkna in hotellkostnaden där? Om inte, vad brukar man kalla övernattning på fakturan?

2066
2
Varför inte skriva: "Hotell 2010-05-05"?[br][br][edit][br]När jag får en faktura skulle jag inte godkänna den om det stod en ospecificerad post med "resekostnader 10000 kr", jag vill veta vad jag betalar för.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
632
3
Exakt vad som ska ingå i fakturan är ju vad du bestämmer att det ska vara där, så länge kunden är med på detta. [br][br]Om du anlitas för ett uppdrag som leder till merkostnader bör du givetvis fakturera dessa. Inget konstigt med det.
1165
Jag konsultar inte särskilt mycket längre, men när jag höll på som mest fanns övernattning med i min prislista som en post på 2500kr/natt vilket inkluderade hotell och alla andra kostnader förknippade med övernattning inkl traktamente men exkl resa. [br][br]Jag tycker det är viktigt att ha en prislista som täcker det mesta, och som man kan utgå från vid offertskrivande så att man inte går bort sig med priset och får jobba mer eller mindre gratis. Utifrån en prislista är det också möjligt att visa för kunden hur olika saker man offererat blir billigare genom att t.ex. lägga upp det så att övernattningar inte behövs, eller att man bokar in flerdagarskurser med övernattning istället för en faslig massa resande beroende på hur det ser ut.[br]
21
[quote author=swetrot link=topic=7064.msg32893#msg32893 date=1273091589][br]Jag konsultar inte särskilt mycket längre, men när jag höll på som mest fanns övernattning med i min prislista som en post på 2500kr/natt vilket inkluderade hotell och alla andra kostnader förknippade med övernattning inkl traktamente men exkl resa. [/quote][br][br]Vad menar du med traktamente? Jag gör avdrag för det i min bokföring, alltså för varje resdag där övernattning ingår. Traktamente är inget jag debiterar kunden. Hur fungerar det? Är det något helt annat?
1324
2
[quote author=Lina link=topic=7064.msg32894#msg32894 date=1273093829][br]Vad menar du med traktamente? Jag gör avdrag för det i min bokföring, alltså för varje resdag där övernattning ingår. Traktamente är inget jag debiterar kunden. Hur fungerar det? Är det något helt annat?[br][/quote][br][br]Du måste se detta som 2 helt separata delar. [br][br]1. Du debiterar din kund för vad ni kommit överens om att du skall debitera.[br] Och detta bör ju täcka dom kostnader som du har. Så bor du på hotell och drar av traktamente i företaget så bör man ju täcka detta. Sak samma om jag gör ett jobb i Stockholm (bor i gbg) och övernattar så står ju bilen på Landvetter vilket kostar pengar. Dessutom måste jag ju ta mig mellan kund och hotell (och tillbaks på morgonen) Så även jag har ett fast pris som jag presenterar för kunden vid offert. [br][br]Sedan när man bokför så skall ju denna intäkt bokföras som vilken intäkt som helt . [br][br]2. Företaget har sedan en kostnad för traktamente , hotell, taxi och parkering och dessa bokförs i företaget som just kostnader. [br][br]Sedan hur man gör mot kunden är ju som sagt upp till er ihop. Men mina kunder vill inte ha en lista på mina taxiresor, parkeringskvitton, hotell räkningar utan dom föredrar ett fast pris som gäller varje gång [br][br]Och har man träffat rätt med sitt fasta pris så kommer kostnaden resp intäkten att ta ut varandra och man gör varken vinst eller förlust i företaget. [br][br]Jag använder samma sak vad gäller resa Göteborg/Stockholm. Jag har ett fast pris. Sedan att jag ibland åker bil och sitter 11 timmar i bilen. Eller en annan dag tar flyget och åker taxi i Stockholm (med kanske 5 tim T/R). Detta bryr sin inte mina kunder om. Dom tycker om mitt fasta pris för resan och så vet dom i förväg vad det kostar. [br][br]Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.