Hur Bokföra Återbetalning

4
Jag skulle behöva hjälp hur man skall bokföra en återbetalning, jag har köpt och betalat en annonsplats på en webbsida men de kunde aldrig lägga upp min annons så jag fick pengar tillbaka.
Hur bokför jag detta vilka konton skall användas?

Mvh
Jan...
2066
2
Du bokför det precis som inköpet fast tvärs om. (Vänd på kredit och debet.)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
[quote author=Jonathan link=topic=7269.msg33678#msg33678 date=1276961458][br]Du bokför det precis som inköpet fast tvärs om. (Vänd på kredit och debet.)[br][/quote][br][br]Menar du verkligen att jag kan använda samma konton och enbart Vända på kredit och debet?[br][br]Jan...
2066
2
[quote author=norddal link=topic=7269.msg33680#msg33680 date=1276974074][br]Menar du verkligen att jag kan använda samma konton och enbart Vända på kredit och debet?[br][/quote][br][br]Ja, och det innebär t ex att ingående moms blir negativ.[br]För att vara korrekt så bör du även få en kreditfaktura eller ett kvitto från dem.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
4
[quote author=Jonathan link=topic=7269.msg33681#msg33681 date=1276987502][br][quote author=norddal link=topic=7269.msg33680#msg33680 date=1276974074][br]Menar du verkligen att jag kan använda samma konton och enbart Vända på kredit och debet?[br][/quote][br][br]Ja, och det innebär t ex att ingående moms blir negativ.[br]För att vara korrekt så bör du även få en kreditfaktura eller ett kvitto från dem.[br][/quote][br][br]Ja att det var så enkelt å bara Vända på kredit och debet trodde jag inte att det var.[br]Tack för hjälpen.[br]Jan...
2066
2
Logiken är typ: du har betalat för en annonsplats och bokfört det. Om du inte får en annons och får pengarna tillbaka har ingenting annat hänt än att pengarna flyttats runt mellan ditt och din leverantörs bankkonto. Därför ska händelsen inte påverka balansen på dina konton. debet x, kredit x = 0 :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.