Verifikation på egen insättning

117
Hej!



Jag har en enskild firma och gjort en egen insättning (och bokfört enligt instruktion av en kamrats far som pysslar med bokföring, kredit 4000 kr på konto 2922 avräkning och debet 4000 på konto 1930 checkräkningskonto.. är lite osäker på 2922.. skall inte det vara på kontot egen insättning?). Nu bör jag väl lämpligen spara en verifikation för detta i en pärm eller så. Vad behöver jag för verifikation på det? Jag har gjort en överföring via internetbank och har alltså inget "kvitto" på insättningen.. Duger en utskrift av kontohistorik på företagskontot, eller behöver jag något "bättre"? - vad?



Tack på förhand!

MVH,

more
37
Konto 2018 - Egen insättning är nog lämpligast i det här fallet. [br] [br]Jag skriver en bokföringsorder för varje verifikation, ett papper med datum, bokföringsdatum, debet, kredit och en förklarande text. [br]Sedan så sparar jag kontouttdragen per månad tillsammans med verifikationerna. Så i detta fall med en egen insättning så duger kontoutdraget bra. Bästa är ju om du kan skriva en text när du gör överföringen och få med det på kontoutdraget. [br]Verifikationerna bör lämpligtvis sättas i en pärm och dom ska bokföras och sorteras i ordning.
117
OK. Så jag bör köra på 2018 kredit, och 1930 debet? Det var så jag tänkte, men personen som hjälpte mig kanske trodde att jag hade ett HB eller så (jag fick hjälp "genom" en vän, som alltså i sin tur frågade sin far, så det blev lite svårt att ställa motfrågor och så). [br] [br]Kan jag alltså ta ett a4-ark och skriva ner datum när pengarna betalades in/ut (kör med kontantmetoden, så då är det väl det datumet som gäller och inte fakturadatumet), datum när jag bokförde, debet, kredit och en text där jag skriver typ "egen insättning för att betala första order" eller motsvarande, sen häftar jag ihop det med ett kvitto eller ett kontoutdrag (eller en utskrift på kontohistorik, duger det? kontoutdrag kostar väl vad jag förstår pengar att skriva ut - eller?). Ja, justja, och skriva typ 1 på pappret också, eftersom det skall numreras löpande (första bokföringsgrejen, och sen räknar det ju uppåt)?
488
[quote="more"] kontoutdrag kostar väl vad jag förstår pengar att skriva ut - eller?[/quote] [br] [br]Inte kostar det väl pengar att skriva ut kontoutdrag från internetbanken?? Det skriver du ju ut hemma på din egen skrivare??
117
[quote="Karin i Västergötland"][quote="more"] kontoutdrag kostar väl vad jag förstår pengar att skriva ut - eller?[/quote] [br] [br]Inte kostar det väl pengar att skriva ut kontoutdrag från internetbanken?? Det skriver du ju ut hemma på din egen skrivare??[/quote] [br] [br]Så ni menar ett vanligt "kontohistorik"-utdrag? Jag visste inte att de räknades som kontoutdrag, heh. Förlåt att jag är så.. seg. ;-) Tack så jättemycket!
134
Precis när man gjort överföringen får man ju upp en "verifikation" typ, där man kan skriva ut alla uppgifter.
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
117
[quote="peffen"]Precis när man gjort överföringen får man ju upp en "verifikation" typ, där man kan skriva ut alla uppgifter.[/quote] [br] [br]OK. Ska göra det i fortsättningen. Men nu när jag inte gjort det kan jag använda mig av ett utdrag av kontohistoriken och märka den aktuella överföringen med en märkpenna typ? :)
134
[quote="more"] [br]OK. Ska göra det i fortsättningen. Men nu när jag inte gjort det kan jag använda mig av ett utdrag av kontohistoriken och märka den aktuella överföringen med en märkpenna typ? :)[/quote] [br] [br]Det ska nog gå fin fint!
/ www.peffen.com // Grafisk formgivning för tryck & webb
117
[quote="peffen"] [br]Det ska nog gå fin fint! [br][/quote] [br] [br]Tusen tack!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.