Utgifter innan starten och momsregistrering

19
Jag kommer ha utgifter innan min verksamhet kommit igång och vill kunna dra av ingående moms.

Ska jag då vid momsregistreringen ange det datum då jag hade den första utgiften till min momspliktiga verksamhet (inom godkänd period= inköpt året och året före starten)?

, Bobo ;D
1324
2
Du får inte dra momsen innan du är momsregistrerad som du skriver. Dessutom kan du inte momsregistrera  bakåt. [br][br]Så det blir att registrera bolaget till det datum du vill dra av momsen. [br][br]Hans[br]
632
3
I vissa fall får man dra av kostnader innan bolaget är registrerat, men momsen är tuffare.
19
Tack för svaren!!![br][br]Har klurat ut att den ingående momsen bokförs som kostnad på samma kostnadskonto som gäller den huvudsakliga utgiften, när man drar av dessa[br]"uppstartskostnader". [br][br]Exempel:[br][br]Jag drar av för en skrivare som jag fört över på företaget. Skrivare 1750 kr, moms 250 kr.[br][br]Egen insättning (K) 2000 kr[br]Förbrukningsinventarier (D) 2000 kr[br][br][br]Låter det rimligt?
1324
2
Ja så kan du göra i vissa fall. Det är dock viktigt att saken kan hänföras till verksamheten.  Ex om du handlar en dator 1 år innan företagsstart så lär inte Skatteverket anse att den legat i sin låda 1 år utan den har du använt privat. Och då pratar vi marknadsvärde som förs in. Och en ett år gammal dator har ju förlorat mycket av sitt värde. [br][br]Däremot om man köper ett bokföringsprogram månaden innan uppstart för man vill lära sig det innan man startar är det ju uppenbart ett företagsinköp.  Så sunt förnuft är det som gäller. [br][br]Sedan att man drar av momsen som en del av inköpet gör ju att avdraget är mindre värt än att man får tillbaks hela momsen. [br][br]Hans
19
Tack för svaret Hans![br][br]Jo, det här med marknadsvärdet har jag förstått. Självklart kan man inte föra över exv en dator som man först använt privat.[br][br]Men....[br][br]Hur går det egentligen till när man skaffar ett "opartiskt värderingsintyg"(som Skatteverket kallar det) som visar marknadsvärdet? Har inte riktigt fattat det:-)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.