Företagsbil - vad tycker skatteverket?

29
Hej,

Jag har för avsikt att inom kort köpa en begagnad bil till mitt AB. Bilen kommer att vara en ren företagsbil, dvs ej tjänstebil. Bilen kommer att vara av typen "vanlig kombi" med logga på och kommer endast att användas i företaget, inga privata mil. Givetvis förs en mycket noggrann körjournal. Privat har familjen en annan bil som kommer att vara registrerad på mig.

Finns det någon risk för att skatteverket sätter sig på tvären tror ni? Finns det något ytterligare jag bör tänka på för att minimera risken för att så skall ske?

Tacksam för svar.
29
Tillägg: och med "sätta sig på tvären" menar jag "klassa det som tjänstebil"
632
3
Nej, [br][br]Det jag ser inga kostigheter alls med detta. Och om du har en annan bil skriven på dig själv har egentligen ingen betydelse alls.[br][br]Så länge inte skatteverket hittar företagsbilen hemma hos dig så har du inget att vara orolig för.
1165
Så länge du inte fuskar och använder firmabilen till en massa privata saker så brukar det inte Skatteverket opponera sig. Däremot brukar de reagera när det är barnstolar och hundburar inmonterade i firmabilen, eller när körjournalen inte stämmer överens med tankkvittona.
632
3
[quote author=swetrot link=topic=7753.msg35486#msg35486 date=1284802611][br]Så länge du inte fuskar och använder firmabilen till en massa privata saker så brukar det inte Skatteverket opponera sig. Däremot brukar de reagera när det är barnstolar och hundburar inmonterade i firmabilen, eller när körjournalen inte stämmer överens med tankkvittona. [br][/quote][br][br]Men med tanke på att han skriver att bilen endast kommer användas i företaget och att en nogrann körjournal kommer att skrivas, så finns ju absolut inget att oroa sig för. Enda gången man har något att oroa sig för är ju faktiskt om man verkligen fuskar på något vis.
29
Tusen tack för era svar![br][br]Det är så här att jag har butik några kilometer från hemmet men jag har företaget registrerat på hemadressen där jag jobbar en hel del (driver e-handel också) plus att jag har en del lager hemma. Så ja, bilen kommer att kunna påträffas där jag bor.[br][br]Det är också så att jag besöker en del leverantörer som jag handlar direkt av, och ibland tvingas jag ta med barnen för att de är snuviga/dagis är stängt/maken är på tjänsteresa (varför trodde någon att jag var man ;-)?)[br][br]I övrigt kommer jag att använda bilen för tjänsteresor (till mässor tex), för att leverera varor, inköp i övrigt, slänga saker på tippen, allt i tjänsten. Ja, ni fattar.[br][br]Men tidigare fakta kvarstår: strikt användande i tjänsten och nogrgrann körjournal. [br][br]Fler kommentarer mottages tacksamt, och jag kommer inte att ställa någon till svars för dålig rådgivning :-)
2360
37
Man kan använda firmabil 10 gånger med en total maxlängd av 100 mil.  Har man köpt en klassad bil 20, 30 får man dra momsen på den och även en beg som är köpt av företag tidigare. Det är som vanligt snåriga regler som gäller för det mesta.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.