Företagare kräver sjukpengar i retur

507
1
Ganska intressant läsning tycker jag!



Över 300 företagare kräver i brev till finansminister Pär Nuder att få tillbaka överskottet i sjukförsäkringen. Bland upprorsmakarna finns Ann-Kristin Nyman, som äger företaget Rättviksbagarn.

Det är tankesmedjan Den nya välfärden som skickat brev till sina 18.000 medlemsföretag, varav många nu börjar skicka breven vidare till finansministern.

"Bäste Pär Nuder - betala tillbaka sjukförsäkringens överskott till Sveriges företagare!" är rubriken på breven som nu översvämmar diariet på finansdepartementet.



En av dem som skickat brev till finansministern är Ann-Kristin Nyman, ägare till Rättviksbagarn med elva anställda.

"Jag är så förbannad på regeringen och det här är ett sätt att visa mitt missnöje. Jag tror att en skattestrejk är enda sättet att få regeringen att ändra politik, så de inte tar livet av småföretagare", säger hon.



Förra året betalade arbetsgivarna in 13,7 miljarder kronor mer än vad Försäkringskassan betalade ut i sjukförsäkringar.



Nästa år väntar Försäkringskassan ett lika stort överskott, och för åren 2007 och 2008 beräknas överskottet bli över 20 miljarder kronor.



Försäkringskassan har därför uppmanat regeringen att sänka sjukförsäkringsavgiften från 10,17 till 9 procent, för att intäkter och utgifter ska balansera lite bättre.



Men Pär Nuder är kallsinnig.

"Vi bedömer avgifternas storlek i varje höstbudget, men det finns inga planer på att ändra dem", har Pär Nuder sagt.



Skriver under Den reaktionen fick Patrik Engellau på Den nya välfärden att skriva det brev som Rättviksbagarn och andra medlemsföretag skrivit under.

"Vi känner av stämningen bland svenska småföretagare och känner direkt när de är extra irriterade över någon pålaga. När det uppstår en sådan stämning gör vi en brevkampanj", säger Patrik Engellau.



Ann-Kristin Nyman skriver under alla deras brevkampanjer, men hon är besviken över att ingen tar taktpinnen för en riktig skatterevolt.

"Jag har föreslagit Dalarnas företagarförening att vi betalar in skatt och moms till länsstyrelsens låsta konto och att pengarna frigörs när arbetsgivaravgifterna har sänkts. Jag har förgäves också drivit idén om att göra december månad skattefri och att låta pensionärer arbeta skattefritt", säger Ann-Kristin Nyman.



Källa: di.se
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.