Antal dagar på fakturan?

58
Vad kör Ni? 10,15 eller 30?
72
1
Jag skulle vilja säga att det beror på kunden. Ny kund 10 dagar. Gammal pålitlig 30 dagar.
58
Ny kund 10 dgr o gammal 30 låter ju ganska rimligt och smart!
TP
Jag har hittills kört med 30 dagar för alla - men kommer att minska till 10 för en av mina kunder som inte är speciellt pålitlig... ...för närvarande.
48
varför inte alltid ha 10-15 dagar på fakturan? alltid bra att få in pengarna så snabbt som möjligt
23
Vi kör idag 30 dagar på samtliga kunder. Detta för att vi ibland vänder oss till större företag som uppskattar 30 dagar.
1
20 dagar för samtliga kunder, oavsett om det är ny kund eller gammal. [br] [br]Fungerar bra, aldrig haft några problem.
www.creo.se ] [ www.webbyraa.se ]
30
Tänk på att en kortare kredittid än 30 dagar måste ha angetts i offerten eller ha avtalats på annat sätt. Annars är det 30 dagar som gäller enligt lag.
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
16
Vilken lag säger det?
30
Ja du, det var en bra fråga... Trodde det angavs i köplagen, men så är inte fallet. [br] [br]Det var något jag snappade upp under företagsekonomin på gymnasiet..ska se till att jag har lagstöd för det jag skriver i fortsättningen :oops:
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
16
Menade inte det som något påhopp ;) Var bara nyfiken eftersom jag aldrig hade hört talas om något sådant. Använder själv oftast 10 dagar, men jag måste säga att det är väldigt få företag som betalar i tid.
187
[quote]ska se till att jag har lagstöd för det jag skriver i fortsättningen[/quote] [br]Skrattar :D [br] [br]Kursen jag går i säger dom något liknande, står det inget på offerten/fakturan så gäller 30 dagar
Frilansande människa
507
1
Tror det är detta som gäller!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
[quote="macwiz"]Vilken lag säger det?[/quote] [br] [br]Förmodligen är det räntelagen han syftar på. Den säger nämligen: "om inget annat avtalats mellan parterna har säljaren rätt att ta ut dröjsmålsränta från kunden 30 dagar efter det att fakturan avsänts." [br] [br]Skriv dina betalningsvillkor på både offerterna och fakturorna så är saken klar. [br] [br]Tips: Istället för att t.ex. skriva "10 dagar netto." bör du skriva "Betalning oss tillhanda senast xxxx-xx-xx."
15
[quote="Olle"]Vad kör Ni? 10,15 eller 30?[/quote] [br] [br]Allt fler företag satsar på 10 dagar. Kreditförlusterna blir för stora, många företag slirar trots 30 dagar med betalningen. Då är givetvis 10 + "slirdagar" bättre. [br]Men givetvis kan man vid varje enskilt tillfälle AVTALA om annan tid. Det är en ren avtalsfråga. Däremot finns ju den sk räntelagen att till vid utebliven betalning. Men för att gardera sig helt, bör detta tas med, om inte i anbudet/offerten, så på fakturan. Det går alltså att avtala om vad som helst i tidsväg; omgående ller 6 månader, det måste vara upp till parterna, kanske beroende på produktens pris...

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.