Hur deklarera avveckling av enskild firma med noll omsättning?

3
Jag startade en enskild firma vid sidan av mitt vanliga heltidsjobb för att sälja saker i en webbshop. Nu tänker jag avveckla firman pga olika skäl. Jag sitter och ska fylla i en självdeklaration nu på skatteverkets sida och har lite frågor.
Jag har inte sålt för en krona i företaget, däremot har jag köpt in varor för ca 6000 kr och så har jag haft utgifter för webbutik packmaterial och dyl. Så jag har ett lager hemma värt 6000 i inköpspris.
Så inkomsterna är ju noll kronor. Hur ska jag göra med resten? En del av varorna har jag köpt från utlandet momsfritt då jag har uppgett mitt momsnummer till dem. Ska jag redovisa all moms som utgående,både för varor och annat?
Ska jag uppge underskott i firman iom att jag haft utlägg för grejer jag inte kan sälja (bokföringsprogram, webbutikskostnad, packmaterial osv)? Ska jag ta upp lagret överhuvudtaget? Jag kan ju lika gärna kalla det hobbyverksamhet.
Jag har alltså ett vanligt heltidsjobb så detta var tänkt som bisyssla att börja med.

tacksam för svar
90
Hej, Du ska bokföra allt som har med din verksamhet att göra. Att ha ett minusresultat behöver inte innebära problem-men se till att du verkligen har avslutat alla kostnader innan du stänger igen bolaget-annars kommer du själv att bli betalningsanvarig. Ett lager på 6000 av diverse saker kan knappast räknas som ett riktigt lager och därför är det en kostnad som du ska dra direkt i bolaget. Det här med moms är inte alltid enkelt-men som regel får man inte dra moms om sådan inte finns på fakturan. MVH Billy
www.affelin.se www.facebook.com/AffelinBda
2360
37
Du vet väl att du får dra 70 % av underskottet mot tjänst, Du har rättt till viss kostnad för hyra som blir en del av underskottet och förmodligen har du även andra kostnader som du kanske inte tänkt på. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.