Moms på fakturor

31
Hej! Har fått en faktura där moms inte är specificerad och ställde frågan till företaget om varför moms inte längre fanns med (på tidigare fakturor är momsen specificerad).

Fick detta svar:
"Det är som så att vi har gjort det för att förenkla fakturorna för privatpersoner och kvarstår med momsredovisningen i våra företagsabonnemang."

Jag trodde att det var krav på att momsen var specificerad på alla fakturor oavsett om det är riktade till privatpersoner eller företag.

Är det någon som vet vad som gäller?

Tack på förhand!
3
Såvida det inte handlar om momsfria varor eller tjänster så ska både momssats och momsbelopp finnas med på fakturan. Det regleras i mervärdesskattelagen.
www.countnet.se
31
Tack countnet för svar! Jag ställde en ny fråga till företaget och fick detta svar: "vi baserar detta beslut ur momslagen 11 kap. Fakturering Faktureringsskyldighet 1 § Varje näringsidkare ska säkerställa att faktura utfärdas av honom själv eller i hans namn och för hans räkning av köparen eller en tredje person, för omsättning av varor eller tjänster som görs till en annan näringsidkare eller till en juridisk person som inte är näringsidkare. Eftersom denna reglering enbart gäller näringsidkare så råder motsatsförhållande att det inte finns något skyldighet att ställa ut en faktura till en privatperson. Eftersom det inte finns krav att ställa ut faktura finns det inte heller några krav att specificera moms eller vilka tjänster som tillhandahållits till privatperson."
2066
2
[quote="tipota" post=47485]Tack countnet för svar! Jag ställde en ny fråga till företaget och fick detta svar: "vi baserar detta beslut ur momslagen 11 kap. Fakturering Faktureringsskyldighet 1 § Varje näringsidkare ska säkerställa att faktura utfärdas av honom själv eller i hans namn och för hans räkning av köparen eller en tredje person, för omsättning av varor eller tjänster som görs till en annan näringsidkare eller till en juridisk person som inte är näringsidkare. Eftersom denna reglering enbart gäller näringsidkare så råder motsatsförhållande att det inte finns något skyldighet att ställa ut en faktura till en privatperson. Eftersom det inte finns krav att ställa ut faktura finns det inte heller några krav att specificera moms eller vilka tjänster som tillhandahållits till privatperson."[/quote] Har du fått fakturan som privatperson eller näringsidkare? Vid försäljning till en privatperson måste inte en faktura utfärdas ([url=http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser/arkiv/ar/2003/2003/skrivelser20031204.4.18e1b10334ebe8bc80004615.html]Länk till Skv[/url]). Dock kan man tycka att om en faktura ändå utfärdas så ska den innehålla de uppgifter som krävs. En fakturas innehåll regleras av [url=http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Mervardesskattelag-1994200_sfs-1994-200/#K11P8]Mervärdesskattelag 1994:200 11 kap 8 §[/url]. Samma lag tillåter dock att uppgifter om mervärdesskatten utelämnas i fakturan om köparen är skyldig att betala mervärdesskatten ([url=http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Mervardesskattelag-1994200_sfs-1994-200/#K11P8a]1 kap 8 a §[/url]).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Det stämmer nog att man inte behöver ange moms till privatpersoner. När denna frågan kommer upp så börjar jag alltid tänka på när jag köpte en dator 2005. Jag gick in på en av om större elektronik kedjorna (som nu är insomnad efter KK). Och jag köpte min dator och skärm. När jag betalade fick jag ett kvitto som jag inte titta på så mycket. Och så fick jag ytterligare ett kvitto på en "gratis" försäkring (var en stöldförsäkring i hemmet och detta altså på en stationär dator med stor skärm) till ett värde av 810:- . Nu hade jag ju inte sagt till dom att jag skulle ta datorn på mitt företag. Efter några dagar när jag sedan skulle lägga in kvittot i bokföringen upptäckte jag att det inte fanns moms på kvittot. Bla. Hur bokför man då det. Så det blev en resa till affären igen. Och där fick man ett surt "varför sa du inte det var ett företag. Då får vi kreditera det gamla kvittot och göra ett nytt. Men då får du ingen försäkring". Och det sket väl jag i. Varför gjorde dom nu så. Jo denna försäkring som skulle täcka något som ändå hemförsäkringen borde täcka hade dom väl köpt för några tior på försäkringsbolaget (som dom kanske ägde själva) . Men sedan värderade dom den till 800:- . Och eftersom försäkringar är momsfria så hade dom i det interna systemet sänkt momsen med lite drygt 200:- som dom då slapp att betala till skatteverket. Men hade dom då uppgett momsen på kvittot är det ju alltid någon som reagerar. Sedan eftersom dom var en stor koncern och dom hade försäkringen på ett antal stora varor där den egentligen inte var värd så mycket så kanske dom sålde 50-100000 sådan per år och slapp då 20 miljoner i moms per år. Kreativ bokföring kallar jag det. en dom gick ju i KK iallafall. hf
1
Bråkar varje månad med Klarna som inte specar ut moms om man inte ber om det, de måste då skapa ärende till en grupp som efter någon dag mailar ut en ny faktura med specad moms. Sjukt omständigt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.