skapa ett moderbolag för ett befintligt företag

2
Hej!

Jag är ny på detta forum och är glad att jag hittade hit.
Verkar vara ett bra forum där man kan få hjälp, inspiration och lärdom. samt att man kan komma i kontakt med andra företagare och kanske hjälpa varann inom yrket tom.


Jag har en lite kanske komplicerad fråga.
Jag är i dagsläget ägare till 49% av ett företag och en annan person äger resterande 51.
Nu ska vi sälja hela verksamheten med bolag och jag ska starta ett ab själv med en annan verksamhet. (holding bolag)
Min stora fråga är nu kan jag starta ett ab (2) redan nu och sedan när vårat nuvarande bolag (1) säljs sätta bolag2 som modersbolag för bolag1 för att kunna föra över pengarna för försäljningen till bolag2 skattefritt??

Fråga nr 2 är kan den andra delägaren i bolag 1 göra samma sak så vi har ett varsitt modersbolag för bolag1 för att kunna göra samma sak???

Hoppas min förklaring inte var allt för krånglig.
2066
2
[quote="Dörrkarmen" post=47524]Hej! Jag är ny på detta forum och är glad att jag hittade hit. [/quote] Hej och välkommen! [quote]Jag har en lite kanske komplicerad fråga. Jag är i dagsläget ägare till 49% av ett företag och en annan person äger resterande 51. Nu ska vi sälja hela verksamheten med bolag och jag ska starta ett ab själv med en annan verksamhet. (holding bolag) Min stora fråga är nu kan jag starta ett ab (2) redan nu och sedan när vårat nuvarande bolag (1) säljs sätta bolag2 som modersbolag för bolag1 för att kunna föra över pengarna för försäljningen till bolag2 skattefritt?? Fråga nr 2 är kan den andra delägaren i bolag 1 göra samma sak så vi har ett varsitt modersbolag för bolag1 för att kunna göra samma sak???[/quote] Efter din beskrivning ovan gör jag antagandet att det är ett aktiebolag samt att du som privatperson äger 49% av aktierna i bolag1. 1) Om du säljer bolag1 är det av dig som privatperson som aktierna köps, dvs du får skatta för eventuell vinst. Vill du att ditt nya bolag2 ska stå som säljare måste du först sälja dina privata aktier till bolag2 som sedan kan sälja dem vidare till den nya ägaren. Vad som skattemässigt blir mest fördelaktigt beror på många delar (bland annat hur mycket vinst du gör på försäljningen, om du har något sparat utdelningsutrymme i bolag1, om du har någon förlust att kvitta eventuell vinst mot etc etc...). Hursomhelst kommer aktieförsäljningen att ha en skatteeffekt om du säljer med vinst. 2) Ja, men vad som är bäst för den andra delägaren beror på hans personliga förutsättningar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2
Tackar för välkomnandet Sorry glömde nämna att det var AB jag pratade om samt att jag äger 49% privat. Jaha nu förstår jag hur det går till, fick det lite dåligt förklarat innan. Ok jag förstår att om jag säljer bolag 1 så måste jag betala skatt, inte bara vinst skatt utan även en annan skatt som jag nu inte minns vad den heter. Men kan jag inte då sälja mina privata 49% utan kostnad åt mitt nya ab nr2 för att sedan sälja 49% av ab nr1 till en annan köpare så bolag 2 går med vinst istället? och måste man verkligen skatta för dom pengarna då som jag får in i nya bolag 2?? vad jag har fått förklarat så ska man inte behöva skatta för dom pengarna när moderbolaget säljer sitt dotterbolag?? eller har jag helt fel kanske? Det jag funderat på att göra är alltså istället för att sälja privat och bli av med över 50% av pengarna (förutom utdelningen som jag får skatta ca 20%) så vill jag hellre att hela beloppet kommer in i mitt nya bolag så jag kan använda dom i min nya verksamhet istället. Bolag 1 har gått med vinst varje år och utdelningsutrymmet för min del ligger på ca 130.000. bolaget säljs för över 2 milj.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.